Književni "prateći" program FEST-a obogaćen je jednom izuzetno dragocenom knjigom dvoje autora iz SAD i Kanade Vide Taranovski Džonson i Grejema Petrija "Vizuelna fuga - Filmovi Andreja Tarkovskog".
Književni "prateći" program FEST-a obogaćen je jednom izuzetno dragocenom knjigom dvoje autora iz SAD i Kanade Vide Taranovski Džonson i Grejema Petrija "Vizuelna fuga - Filmovi Andreja Tarkovskog".U ekskluzivnom razgovoru za Tanjug Vida Taranovski Džonson rekla je da je knjiga objavljena za englesko govorno područje 1994. godine i da je dugo nastojala da se pojavi i njen srpski prevod što se tek sada ostvarilo zahvaljujući saradnji izdavačkih kuića "Besjede" iz Banjaluke i "Ars libri" iz Beograda.
Ona je specijalno za ovu priliku stiugla iz SAD gde je redovni profesor na Univerzitetu Tafts u Bostonu, direktor Programa za ruski jezik i kulturu i već duže vreme drži kurseve iz istorije ruskog filma.
Džonson je rekla da je do saradnje na knjizi izmedju nje i Petrija, profesora univerziteta u Kanadi, gde se bavi istorijom i teorijom filma, posebno evropskog, došlo posle njenog gostovala u Kanadi sa predavanjem o Tarkovskom.
Njihov cilj bio je da za englesko govorno područje napišu knjigu koja će dati celovitu sliku života i dela Tarkovskog ( 1932-1986), jer na tom jeziku nije bilo ozbiljnih studija o najvećem ruskom režiseru posle Ejzenštajna i umetniku koji je bitno uticao na razvoj moderne filmske umetnosti.
Džonson je ispričala koliko je Tarkovski u engleskoj sredini bio neshvaćen i zato su ga često označavali kao " nerazumljivog". Da bi se pripremili za pisanje sveobuhvatne studije o Tarkovskom i njegovim filmovima i da bi ih stavili u odgovarajući odnos prema ruskoj i svetskoj literaturi i filmskim uzorima, oni su njegovih sedam najvažnijih igranih filmova odgledali više od 20 puta i proučili svu gradju do koje su mogli da dodju iz ruskih izvora.
Knjiga ima tri dela, a prvi se bavi umetnikovom biografijom, njegovim metodima, estetikom i radom u kontekstu sovjetskog sistema . Drugi deo obuhvata kritičku analizu njegovih filmova, dok se u trećem bave stilističkim odlikama njegovog opusa, temama koje čine njegov poetski svet , zagonetnim vizuelnim porukama, komplikovanom eliptičnom naracijom...
Ne bez ponosa, Taranovski Džonson je rekla da se ova knjiga još uvek smatra neprevazidjenom i najtemeljnijom o Tarkovskom jer povezuje umetnika i njegeova dela u celinu, zbog čega su je i naslovili "Vizuelna fuga".
Taranovski Džonson je , inače, rodjena u Beogradu i veoma je ponosna na svoga dedu i oca koji su dali svoj doprinos ovoj sredini kao profesori Univerziteta.
(Tanjug)