
Kroz ovu postavku zainteresovani će moći da se upoznaju sa pričama iz istorije kroz izložene eksponate. Tako će zaineresovani "čuti" priču o brodu kojim je poslednji turski komandant otišao iz Srbije, o srpskim zlatnicima, o sablji Sinan paše, o borbi za priznavanje narodnog jezika, o vojnim strategijama srpskih vojvoda, o dvorskoj jahti dinastije Karađorđevića, o posthumnim markama kralja Aleksandra "sa greškom" i drugo.
Ova izložba ima za cilj da podseti građane na činjenice iz istorije Srbije, da im omogući da saznaju interesantne podatke iz prošlosti, da pronađu istorijske teme u različitim oblastima i podseća da se informacije o istoriji mogu naći na neočekivanim mestima i u neočekivanim predmetima.
Na primer zlatni i srebrni novac svedoči o usponu srpske države u različitim periodima, sablje pričaju o borbama za oslobođenje od dve velike imperije - turske i austrougarske, makete brodova o tehničkom, a knjige i rečnici o kulturnom uzdizanju. Svi zajedno oni su nosioci istorijskog sećanja jednog malog naroda i njegove neprekidne borbe za očuvanje nacionalnog ponosa. Razlozi za njihovo izlaganje ne kriju se samo u pomenutim vrednostima.
Sledeći ih pojedinačno, kroz istoriju, možemo se setiti i nesrećne sudbine velikog srpskog pesnika Vladislava Petkovića Disa, koji je život izgubio na brodu kojim se vraćao iz Francuske a koji su potopile nemačke podmornice u blizini Krfa, 1917. godine. Možda na istom onom brodu sa kojim je potopljen i najveći deo tiraža srpskog zlatnog i srebrnog novca koji je kovan u Francuskoj i čiji je redak primerak će biti prikazan na izložbi.
Ovom prilikom biće izložena i maketa dvorske jahte dinastije Karađorđevića, koja je posle Drugog svetskog rata pretvorena u isto tako velelepan rečni brod Krajina, koji je koristio Josip Broz Tito, i koji danas propada nasukan ispod mosta Gazela. Neki će, u maketi prvog srpskog parobroda Deligrad, na njegoovj palubi, ugledati poslednjeg turskog komandanta, Ali-Riza pašu kako 1867. godine odlazi iz Beograda, nedugo posle čega Srbija i formalno postaje nezavisna nakon Berlinskog kongresa.
Izložba je premijerno prikazana 2012. godine u Narodnom muzeju u Kragujevcu, a beogradska publika će moći da je pogleda do 12. marta.