Da Vinčijeva Mona Liza nekada je imala obrve i trepavice, tvrdi jedan francuski izumitelj. Vekovima, Mona Liza je zbunjivala ljubitelje umetnosti i eksperte koji su spekulisali o njenom poreklu i značenju. Francuz Paskal Kot tvrdi da ima neke odgovore na neka pitanja, uključujući i ona o sudbini obrva i trepavica enigmatične žene.
Da Vinčijeva Mona Liza nekada je imala obrve i trepavice, tvrdi jedan francuski izumitelj. Vekovima, Mona Liza je zbunjivala ljubitelje umetnosti i eksperte koji su spekulisali o njenom poreklu i značenju. Francuz Paskal Kot tvrdi da ima neke odgovore na neka pitanja, uključujući i ona o sudbini obrva i trepavica enigmatične žene.Pariski inženjer kaže da je ultra detaljnim skeniranjem slike prodro u dubinu slike i "video" prošlost Da Vinčijevog portreta žene firentinskog trgovca iz 16. veka.
Na najčuvenijoj slici na svetu prvobitno su se nalazile obe obrve i trepavice, tvrdi Kot, koji kaže da se na njegovim snimcima od 240 megapiksela vide tragovi Mona Lizine leve obrve, izbrisane prilikom davnih restauracija.
"Samo jednim snimkom ulazite dublje u konstrukciju slike i shvatate da je Leonardo bio genije", kazao je Kot na otvaranju izložbe o njegovim otkrićima u San Francisku.
Kao dečak koji je odrastao '60. godina u Parizu, Kot je satima zurio u Mona Lizu kada ju je prvi put video u Luvru. Kasnije je, kako kaže, svoje poznavanje svetlosti i optike primenio na razvoj aparata kojim će izučavati predmet svoje opsesije.
Kot (49) procenjuje da je proveo 3.000 sati analizirajući podatke sa snimaka slike koje je napravio u laboratoriji Luvra pre tri godine.
Pomoću senzora za detekciju svetlosti iz vidljivog spektra i infracrvenih i ultraljubičastih zraka nevidljivih ljudskom oku, Kot je na osnovu snimaka došao do sledećih zaključaka:
- Da Vinči je promenio položaj dva prsta na ženinoj levoj ruci.
- Njeno lice prvobitno je bilo šire, a osmeh izražajniji nego na konačnoj verziji dela.
- Mona Liza je u rukama držala ćebe koje je danas potpuno izbledelo.
Kot kaže da su njegove analize pokazale i, kako veruje, boje na slici kakve su bile na Da Vinčijevom štafelaju.
Vreme, lak i restauracije načinili su sliku koja, u svojoj vitrini iza neprobojnog stakla u Luvru, deluje tamno, sa teškim zelenim, žutim i braon nijansama.
Pomoću svog digitalnog aparata sa 22 gigabajta i 13 različitih filtera za boju umesto uobičajenih tri do četiri, Kot je napravio reprodukciju Mona Lize sa svetlim plavim i belim tonovima koji su se, kako veruje, nalazili na originalnoj slici.
Iako neki istoričari umetnosti sumnjaju u Kotova otkrića, Francuz se nada da će njegova tehnika biti vodič za buduće pokušaje restauracije ne samo Mona Lize, već i drugih starih slika širom sveta.
Posle skeniranja Mona Lize, Kot je napravio fotografije izuzetno visoke rezolucije više od 500 slika, uključujući radove Van Goga, Brojgela, Kurbea i drugih evropskih majstora.
"Da bismo kulturnu baštinu preneli našoj deci, moramo da dobijemo maksimum informacija", kazao je francuski inženjer.
(Beta)