Danas, 11. maja, Salvador Felipe Hasinto Dali proslavio bi svoj 114. rođendan! Dali je bio katalonski španski nadrealistički slikar, pisac, vajar, scenograf i povremeno glumac, a dela koja je ostavio iza sebe obezbedila su mu mesto među jednim od najznačajnijih umetnika 20. veka.

Teme njegovog stvaralaštva su često bile svet prostora, pijanstva, groznice, religije i njegova životna muza - Gala.

Koliko se govori o njegovim genijalnim nadrealističkim delima, toliko je zanimljiv i njegov ekscentrični duh, i čudna ponašanja zbog kojih su ga neki obožavali, a drugi prezirali.

Verovao je da je reinkarnacija svog brata

Salvador Dali rođendan
MONDO/Tamara Sekulović 

Kada je imao pet godina, Dalija su roditelji odveli na grob brata i rekli su mu da je on njegova reinkarnacija, u šta je Dali ceo život verovao.

O svom bratu Dali je govorio: "… Ličili smo jedan na drugoga kao dve kapi vode, ali sa različitim odrazima." (On je) "... bio, verovatno, prva verzija mene, ali začet previse u apsolutnosti."

Dali je, takođe, imao i sestru, Ana Mariju, koja je tri godine mlađa od njega, a 1949. je izdala knjigu o svom bratu pod nazivom "Dali, viđen od strane sestre".

Masturbacija mu je bila zavisnost

Kada je Dali bio dete, svoj penis je poredio sa drugarima i smatrao da je njegov "mali, jadan i mekan". Njegovo razočaranje sopstvenim penisom se produbilo kada je pročitao roman u kojem se protagonista hvalio da uživa "da učini da žene puknu kao lubenica", pa se slikar brinuo kako on nikada neće moći to tako da uradi.

"Dugo vremena sam osećao mizeriju zbog verovanja da sam impotentan", napisao je Dali u svojoj autobiografiji "Unspeakable Confessions". Kao i mnogi dečaci tog doba, okrenuo se samozadovoljavanju i to mu je postao primarni način na koji je dolazio do seksualnog zadovoljstva (možda čak i jedini) kroz ceo život.

"Sumnjiva" seksualnost

Kao mladić, Dali je bio izuzetno blizak sa španskim pesnikom Federikom Garsijom Lorkom, koji je navodno u više navrata pokušavao da zavede Dalija i odvede ga u krevet, što je slikar kasnije negirao.

Lorka je doživeo pravi šok kada je Dali našao svoju muzu i ljubav života - Galu, rođenu Helena Dmitrievna Deluvina Diakonova, Ruskinju, emigrantkinju, stariju od njega jedanaest godina, koja je tada bila udata za nadrealističkog pesnika Pola Eluarda. Pesnik je smatrao da Dali može jedino da doživi orgazam sa "prstom u anusu", a iako je bilo mnogo previranja oko njihovog odnosa, on konkretno nikada nije potvrđen.

Što je još čudnije, smatra se da je Dali bio nevin kada je upoznao Galu, koja je već imala dugu listu ljubavnika iza sebe. Iako je slikar bio opsednut njom, mnogi koji su je poznavali je nisu voleli. Istoričar umetnosti Džon Ričardson opisao je Galu kao "jednu od najgorih žena sa kojom se neki veliki moderni umetnik skrasio. Poznavati je iziskivalo da je prezirete."

Kada je upoznao Galu, Dali ju je pitao šta želi od njega, a ona mu je navodno odgovorila: "Želim da me ubiješ". Privukla je Dalija momentalno.

Međutim, Dalijev otac je mrzeo Galu. Pogrešno je pretpostavio da je ona narkomanka koja je pretvorila Salvadora u zavisnika. Kada je slikar nastavio da insistira na tom odnosu, otac ga je izuzeo iz nasledstva, a u simboličnom gestu pre nego što će se odseliti za Pariz da živi sa Galom, Dali je obrijao glavu i zakopao svoju kosu na plaži.

Pogledajte fotografije iz Dalijevog muzeja u Figerasu:

MONDO/Predrag Vujić, MONDO/Tamara Sekulović Salvador Dali - Figeras

Dali voajer

Naširoko se veruje da je Salvador dobijao najveće seksualno zadovoljstvo u posmatranju drugih, uključujući Galu, kako imaju seks. Privlačila su ga androgena tela - žene sa malim grudima i muškarci koji su imali ženstvene crte. Čak je i jednu od svojih ranih slika nazvao "Voajer".

Govorilo se da je jednom nedeljno održavao orgije, ali da sam nije učestvovao u njima, osim što ih je posmatrao. Kritičar umetnosti Brajan Sevel je jednom rekao kako ga je Dali zamolio da skine odeću, legne ispred statue Isusa Hrista u Dalijevoj bašti, i masturbira skupljen u "fetus" položaj. Takođe je istakao kako nije bio jedini koji je pratio ove bizarne instrukcije umetnika.

Saradnja sa drugim umetnicima

Godine 1922. Dali se seli u Madrid, gde pohađa San Fernando školu lepih umetnosti. U to vreme je Dali već slovio za ekscentrika, noseći dugu kosu i zulufe, kapute, čarape i pantalone po modi koja je bila aktuelna sto godina ranije! Ali, njegove slike, na kojima je eksperimentisao sa kubizmom, su najviše pažnje skretale na njega. Dali je izbačen sa akademije 1926. neposredno pred diplomski, posle izjave da niko na fakultetu nije dovoljno kompetentan da ga oceni.

Njegovo majstorstvo slikanja je tada već dokazano na njegovoj realističnoj slici "Korpa Hleba" iz 1926. Iste godine je Dali prvi put posetio Pariz, gde je upoznao Pabla Pikasa, koga je vrlo poštovao; Pikaso je tada već bio čuo pozitivne stvari o Daliju od Đoana Miroa. Dali je uradio nekoliko dela pod jakim uticajem Pikasa i Miroa tokom sledećih par godina dok je razvijao svoj osobit stil.

Te 1929. godine Dali je sarađivao sa nadrealističnim režiserom Luisom Bunjuelom na njegovom čuvenom kratom filmu "Andaluzijski pas" (Un chien andalou). Uglavnom je pomagao Bunjuelu oko scenarija za film. Dali je kasnije tvrdio da je njegovo angažovanje oko filma bilo mnogo veće, ali tu tvrdnju nisu potkrepili savremenici.

Turbulentni odnosi sa Galom

Svakome ko je poznavao ovaj par bilo je jasno da Gala vodi "glavnu reč", dok je Dali trpeo njene brojne ljubavnike i neumorno je portretisao u svojim radovima.

Kada je 1980. godine, Salvador imao 76 godina, bio je prinuđen da se povuče zbog paralize usled čega nije više mogao da drži četkicu. Kako se njegovo stanje pogoršavalo, tako je on postajao sve manje tolerantan prema Galinim neprestanim aferama. Ona je koristila njegova velika primanja od umetnosti da kupuje poklone svojim ljubavnicima, koji su uglavnom bili mladi umetnici. I umesto da ostaje sa njim u ateljeu kao što je nekad radili, Gala bi Dalija ostavila samog satima, nekad i danima.

Nedostatak pažnje je doveo do toga da Daliju u jednom trenutku "prekipi", pa je prebio Galu toliko žestoko da joj je slomio dva rebra. Kako bi ga smirila, Gala mu je navodno davala velike doze valijuma i drugih sedativa, koji su doveli do letargije kod ovog umetnika. Kasnije mu je navodno davala da uzima "nepoznate količine jednog ili više tipova amfetamina", koji su izazvali "nepopravljivo oštećenje mozga."

Dalijevi poznanici su formirali "Komitet prijatelja koji će spasiti Dalija" i prebacili ga u kliniku. Međutim, do tada, Salvador je već bio "olupina" od čoveka, i živeo je u konstantnom strahu da će ga njegova muza ostaviti zbog ljubavnika - glumca Džefa Fenholta.

Galina smrt

Gala jeste ostavila Dalija, ali ne zbog drugog muškarca. Umrla je 10. juna 1982. godine kada je imala 87 godina. Kako je njena želja bila da bude sahranje u zamku Pubol, Dali je morao da nađe način da je tamo preveze, a da izbegne pravne komplikacije. Na kraju, Dalijevi pomoćnici su stavili Galino telo na zadnje sedište kadilaka, stavili pored nje medicinsku sestru i pravili se da je ona i dalje živa.

Dali je doveo doktore koji su Galino delo balsamovali, a onda ju je obukao u njenu omiljenu crvenu "Dior" haljinu i sahranio u zamku. Nekoliko noći nakon njene sahrane, Dalija su pronašli kako kleči i trese se ispred Galinog groba. Iako je pred kraj njenog života počeo da je prezire, nije bio u stanju da funkcioniše bez nje. Odabrao je da ostane u Pubolu, gde je neprestano jecao i ispuštao "životinjske" zvuke. Bolovao je od halucinacija i u jednom trenutku čak insistirao da nije čovek, nego puž!

"Invalid iz pakla"

Nakon što mu se jednom prilikom zapalio krevet, usled čega je Dali pretrpeo opekotine jer nije mogao zbog paralize da se udalji od požara, postao je nepodnošljiv.

Pisac magazina "Vanity fair", nazvao je Dalija "invalidom iz pakla". Namerno je ispuštao fekalije u krevet, vikao na medicinske sestre, pljuvao ih i grebao im lica. Nekad je odbijao da uzme lek, ako i medicinska sestra ne uzme pilulu takođe.

Kada se oporavio, preselio se u svoj muzej koji je napravio u Figerasu. Umro je 23. januara 1989. godine zbog srčanih problema.