"Stvorili smo komad koji je žanrovski drama, ali sa vrlo jakom dozom komedije u sebi", kazao je Oleg Novković, reditelj predstave "Detroit" čija je premijera zakazana za 9. februar u Ateljeu 212.
Novković je rekao da je predstava zabavna i dostupna publici, a sa druge strane bavi se ozbiljnim temama, kao što je propast srednje klase.
"Ta propast srednje klase u predstavi se događa u SAD , ali je vrlo lako prebaciti taj društveni proces u provincijski ćošak zapadnog sveta u kakvom mi živimo. Ceo taj proces stvaranja predstave sa pet glumaca i ostalim saradnicima je za mene izuzetno iskustvo. U pozorištu je proces promišljanja relaksiraniji, moguće je tragati, eksperimentisati. U svakom slučaju prijalo mi je", kazao je Novković.
"Detroit" je savremena američka drama nagrađivane autorke iz 2010. godine koji je bio kandidat i za Pulicerovu nagradu.
U predstavi igraju Ivana Vuković, Uroš jakovljević, Jovana Stojiljković, Dejan Dedić i Erol Kadić.
Naš cenjeni filmski reditelj komadom "Detroit" započinje svoju pozorišnu karijeru.
"Sigurno se pitate otkud ja u pozorištu. Pre svega poslovi filmskog i pozorišnog reditelja su slični, ali i zapravo različiti u dimenziji i postupcima u kojima se učitava stvarnost dramskog materijala", kaže Novković.
Tražio je, kaže, s čim bih mogao da počne u teatru i odlučio se za savremeni anglosaksonski pozorišni komad u kojem je, objasnjsva, pristup dramskom tekstu dosta realističan, od čega je i krenuo.
"Zamolio sam prijateljicu da mi kaže šta je to novo i zanimljivo u Americi, a da korespondira sa ovim našim prostorom. Direktor Ateljea 212 Branimir Brstina mi je pružio mogućnost da radim u pozorištu. Čovek rizikuje, ali verujem da će da mu se isplati", kazao je Novković.
On je istakao da je rastakanje i poništavanje srednje klase univerzalna stvar jer je došlo do velikog jaza između veoma bogatih i ostalih 99 procenata čovečanstva koji to nisu.
"U Americi je čak počelo sve to najkasnije, ali je toliko uzelo maha da nas se veoma tiče. Komad je američki, a mi smo pod uticajem te ogromne dominantne kulture sa kojom možemo da se začas identifikujemo. U tom procesu ukoliko se karakteri postave individualno, lako je poistovetiti se", kaže Novaković.
Po njegovim rečima uvek je stvar u ličnoj drami.
"Likovi u našoj predstavi su uradili sve u životu što treba da se uradi da bi išli utabanim putem američkog sna. Zzivotne okolnosti im postavljaju nepremostive prepreke i oni prestaju da budu ono u šta veruju i čemu su celog života težili. Cela moja generacija, a ja ću uskoro 50 godina, ubeđivana je da je taj put američkog sna jedini valjani put, a očigledno je da nije u ovim društveno-političkim-socijalnim okolnostima", kazao je Novković.
Za njega nema sumnje da je došlo do ogromnog disbalansa u međudržavnim odnosima, da je došlo do velike socijalne nepravde i propasti srednje klase.
"Srednja klasa drži stabilnost u društvu i ona je često konzervativna, reakcionarna, tradicionalna, ali onog trenutka kada izgubi svoju poziciju postaje zapaljiva. Ccini mi se da se nalazimo u predapokaliptičnom stanju", kazao je Novković.
Pomenuo je da je njegova životna saputnica Milena Marković sarađivala sa poznatim pozorišnim rediteljima kao što su Dejan Dukovski, Tomi Janežič, ili Snežana Trišić, te da bi i on voleoda režira neki njen komad, i to neki koji je već izveden.
"A praizvedbu bih ostavio nekim drugim pozorišnim rediteljima. Za razliku od scenarija koji je samo predložak za film, pozorišni reditelj ima iza sebe tri hiljade godina stvaranja za taetar", kazao je Novković.