Odlična atmosfera vladala je na svim koncertima drugog dana Beogradskog Jazz festivala.

Duhoviti saksofonista Stefano di Battista i živahna istorija bossa nove Markos Vale, na sceni Kolarčevog narodnog univerziteta, kao i plesna fuzija Zuco 03 u Velikoj sali Doma omladine pružili su ljubiteljima beogradske jazz jeseni muzički ugođaj koji se pamti.

Čini se da je za atmosferu drugog dana BJF-a najzaslužniji Brazil, u čijoj muzičkoj sferi su sva raspoloženja dobro raspoložena. A on je stigao u Beograd u liku jednog od svetskih faca autentične brazilske bossa nove Marcosa Valea, njegovog benda i gošće Wanse Sa, kao i brazilske pevačice internacionalnog fusion sastava Zuco 103, Lilian Vieira.

Publika jazz festivala svoje odobravanje izražava ovacijama posebno na intimnijoj sceni, a spontanim aplauzom među deonicama pokazuje svoju ljubav ka kvalitetnoj muzičkoj improvizaciji.

Srefano di Battista Quartet

Iako jedan od vrhunskih predstavnika evropskog džeza, Stefano di Batista daleko je od stereotipa - uopšte nije dosadan, ni najvećim laicima. Ljubav prema sviranju saksofona i druženju kroz muziku je tolika da proizvodi rezervoare radosti za sve prisutne. On pleše duhovito, duhovito koristi svoj engleski Italijana nastanjenog u Parizu, duhovit je i u svojim inovativnim aranžmanima, dok saksofonom vlada smrtno ozbiljno.

Poslušajte "piccolo" najavu za jednu "multo bella" pesmu.



U sastavu bliskom onom sa kojim je snimio svoj poslednji album: bubanj, "Hammond", truba + sax, Batista je na kraju beogradskoj publici morao da se izvinjava "jer još jedan bend čeka da nastupi" i da ne bi bilo u redu posle da se kaže da "Italijani ne znaju da siđu sa bine".

Da upotrebimo formulaciju glavnog programa festivala: "Stefano di Batista je dokaz da su evropski muzičari dostigli nivo svojih američkih uzora, kao i da stara muzika nastavlja da živi u kreaciji najposvećenijih"

"Nova" bossa nova

Marcos Vale je brazilski kompozitor koji je napisao neke od bossanova za večnost, od kojih neke znate, a da toga niste ni svestni. Svoje najveće hitove "Batucada", "So nice (Summer samba)", "Crickets sing for Anamaria", napisao je kao mlad u Brazilu, iako je karijeru gradio i u SAD.

Plodni kompozitor "druge generacije" bosa nove, godinama je bio jedan od najtraženijih u Brazilu, bilo da se bavio bosom i drugim autohtonim formama, popom, muzikom za Tv ili svojom ljubavlji iz šezdesetih, čiji se uticaji osećaju u njegovom muziciranju – simfo rokom.

Za svoj bend Vale kaže da su "najbolji muzičari u Brazilu", i ma kako vam to zvučalo, treba mu verovati.

Iako u programu festivala piše da valer nastupa na gitari, on je tokom koncerta uglavnom muzicirao na svom "Rhodes-u", jednom ga zamenivši za gitaru, jednom za "Yamah-u, a jednom za – melodiku".

Na ovoj turneji, Valeu gostuje još jedna dama brazilske muzike šezdesetih, Wanda Sa, (sa Valeom njim sarađivala i u brazilskoj super-grupi Brasil 65’).

Žobimova "Aqua di beber" i glas Wande Sa.



I opet je publika u Kolarcu ovacijama ispratila i vratila na binu raspoložene muzičare, ustala sa sedišta i otplesala uz hit kroz koji je Marcos Vale uhvatio "drugi talas bosa nove", i upisao se u sećanje sledeće generacije, koja u vreme njegovog prvog uspeha nije bila rođena.

"Crickets sing for Anamaria" i verovatno najbolja moguća interpretacija koju je danas moguće čuti.





Raspoloženje subotnje jazz večeri je raslo i vrhunac dostiglo na sceni Doma omladine uz eksploziju Zuco 103 i razigrani pevačicu Lilian Vieira, čiji su dance/rock/free/jazz numere poznate publici, a živom izvođenju sedmočlanog benda nezaobilazni poziv na ples.

U punoj Sali atmosfera je uzavrela, a publika je u jednom trenutku pokušaj pevačice da uz njihovu pomoć izvede "Mesečinu", bez pardona menjala za – sambu.

Jer raspoloženje je zarazno.

(MONDO/ tekst, foto i snimci: Vela Veljković)