Francuski kompozitor i pionir elektronske muzike Žan Mišel Žar nastupio je u subotu uveče u Beogradskoj areni.
Žar (60) je izveo ceo album "Oxygène", u trajanju od oko sat i po vremena. Pravi šmek pesmama bez imena dali su stari, analogni sintisajzeri, na kojima su Žar i tri prateća muzičara stvorili opčinjavajuću muziku.
"Ovo će biti intiman koncert", rekao je umetnik, naviknut na ogromne, nesputane prostore i vedro nebo nad svojim sintisajzerima. Istu magiju uspeo je da stvori i u "skučenoj" Areni, pred oko 9.000 ljudi.
Pored muzike, veliki deo Žarovog performansa čine i svetlosni efekti, koji su u Areni počeli od najminimalnijeg – samo jedne svetleće šipke. Kako je umetnik napredovao kroz svoj "Oxygène", tako su i vizuelni efekti postajali ambiciozniji. Ogromno ogledalo dupliralo je muzičare na bini, a publika se zaputila u 3D istraživanje unutrašnjosti čuvene lobanje Majkla Grejndžera.
Žar je publiku oduševio i upotrebom neuobičajenih instrumenata, kao što je teremin, koji se svira bez dodirivanja, i zaista deluje kao magija (ako se zanemari precizna fizika).
Umetnik je album izveo u celosti, a za bis je ponovio najpoznatiji, i najomiljeniji, četvrti "stav", jednu od najpoznatijih elektronskih tema.
Koncert Žara zaista je bio obavezan za ljubitelje muzike bilo kog tipa – Beograd nema baš često priliku da vidi i čuje pravog začetnika i pionira čitavih pravaca. Jedinstveno je iskustvo analognog sklada, zajedno sa upadljivim, ali ne i preteranim svetlosnim efektima, pod dirigentskom palicom ekscentričnog Žara…sećate li se čarobnjaka i metli u crtanom filmu?
Čarobnjak je posle sat i po vremena otišao, i ostavio nas da pohitamo kućama, ponovo pustimo ovaj album i udahnemo njegov "Oxygène".
(МОNDO: Tekst - Bojana Zimonjić, foto - Petar Stojanović)