• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Afrika Bambaataa za MONDO: Širite Kulturu!

Pionir hiphop kulture za MONDO otkriva svoje početke, savetuje mlade izvođače, i ističe da je zajedništvo jedini put ka uspehu.

Pionir hiphop kulture za MONDO otkriva svoje početke, savetuje mlade izvođače, i ističe da je zajedništvo jedini put ka uspehu.

Njujorčanin Kevin Donovan (51) poznatiji je kao otac, kum ili deda hiphop kulture, kojoj je temelje udario sedamdesetih godina, zajedno sa grafiti umetnicima, MC-evima, brejkdenserima... Nepokolebljiv je u širenju svoje Kulture, podozriv prema njenoj očiglednoj komercijalizaciji poslednjih godina, ali ne dozvoljava da ga to zaustavi na putu ka pronalaženju što više ljudi otvorenog uma.

U julu je nastupio na novosadskom festivalu EXIT, i ponovo je u Srbiji, gde će u petak na Becksperience žurci servirati publici - sve što mu padne na pamet.

"Nastup na festivalu EXIT oduševio je mene, koliko i publiku. Mora da smo vam se dopali, čim nas ponovo zovete! Nadam se da će i u petak biti takva atmosfera, da će se ljudi popeti na našu binu", kaže Afrika Bambaataa.

O svojim počecima kaže da jesu bili vođeni jasnom idejom, ali bilo je potrebno mnogo posla.

"Početak je bukvalno bio arhitektura - izgradnja temelja. Uspeli smo da organizujemo prvo međunarodno udruženje svesnih repera, vizuelnih umetnika i DJ-eva, koje je kasnije dobilo ime Universal Zulu Nation. Bio je to težak posao! Imalo sam sreću da počnem u gradu kao što je Njujork, i polako smo širili pokret na Nju Džerzi, Konektikat..." priseća se Afrika Bambaataa.

"Definisali smo elemente cele nove kulture, i dodali naš 'peti element' - znanje. Počeli smo u malim kafićima, bukvalno u rupama. Nakon toga dolaze klubovi, pa veliki klubovi, drugi gradovi po SAD, na kraju Evropa i cela planeta. Želim da poruku kulture prenose crtači, muzičari, DJ-evi, svako ko pomaže da ona ostane u životu".

Hiphop je svakako prevalio veliki put, ali neki možda skreću sa tog puta. Kako posmatrate evoluciju kulture?

"Činjenica je da se hiphop bogato razvio, i postao važan. Međutim, potpao je pod korporativnu kontrolu. Kultura je oduzeta od onih koji je stvaraju, koji nad njom imaju moć. Sada velike korporacije diktiraju kako će sve izgledati. Zato se dešava da ljudi govore da znaju šta je hiphop, da se njime čak i bave, ali zapravo ni sami ne znaju na šta misle. Nije to samo rep muzika, greše".

Takva evolucija komercijalizovala je kulturu?

"Da. Komercijalizacija može da bude dobra, u smislu dopiranja do većeg broja ljudi, ali može da bude i veoma loša. Postoji gomila izvođača, ili radio i TV stanica koje se ponosno deklarišu kao hiphop. Kada ih pogledate, čujete samo gangsterski rep, veoma mali deo celog žanra. Postoji toliko drugih 'ukusa', drugih kategorija, koje se ne smeju zanemariti".

"Moja želja je da kreiram balans. Universal Zulu Nation rado za to koristi izraz 'kemet', staro ime Egipta, koje označava plodnu, crnu zemlju. Ne možete mi reći da tokom sedam dana u nedelji, 365 dana u godini, nemate vremena za malo stare muzike pomešane sa novom, hiphopa sa džezom, kantrijem, rege ili kalipso zvukom? Ne bi trebalo da se ulagujete publici, da je zaglupljujete dosadom, već da je edukujete. Mislim da je Internet odličan za to, jer na njemu možete pronaći sve".

Cenzura, protiv koje se borio od samih početaka, ipak je i dalje prisutna, ako ne i u većoj meri.

"Sada se čak i Internet kontroliše! Nastupao sam u Turskoj, gde je zabranjen pristup sajtu YouTube. Kina ima sličan problem. Države pokušavaju da kontrolišu ono što ćemo videti i saznati. Čini mi se da su zemlje bivše Jugoslavije imale sličan problem. Sada imate slobodu, ali kako ćete je zadržati", pita se Donovan.

U Beograd je, zajedno sa pratnjom, stigao u utorak. Kao i većina stranih gostiju, želi da upozna srpsku prestonicu. Od njih se razlikuje po tome što mu ne pada na pamet da obiđe klubove!

"Planiramo da procunjamo po Beogradu, siguran sam da ćemo videti mnogo toga zanimljivog. Znam da ljudi očekuju da izlazimo, ali ne planiramo ni da privirimo na klupsku scenu. Pokažite mi nešto što odražava vašu istoriju, vašu kulturu! Muzeje, spomenike... Hoću da saznam o civilizacijama koje su ovde živele u starim vremenima, i da ponesem slike kao uspomene. Ako ih postavim na Internet, želim da mogu da objasnim svojim prijateljima 'evo, ovo je srpska istorija'", kaže Njujorčanin koji već planira obilazak Kalemegdanske tvrđave.

Imate li savet za ljude koji pokušavaju da se probiju?

"Znajte u šta se upuštate, ako želite da se bavite muzikom. Obrazujte se! Naučite o proceduri snimanja, o autorskim pravima, visinama honorara i ugovorima. Ako ulazite u muziku bez znanja, desiće vam se isto što i tolikim dobrim bendovima šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina - izvozaće vas izdavačka kuća. Samo pet odsto je zabava, ostalih 95 je čist biznis".

Kroz "šake" je, tokom godina, propustio najrazličitiju muziku. Zbog impozantne kolekcije, zvali su ga i "kralj ploča".

"Volim svu muziku, uopšte nisam ograničen na određeni žanr, period ili područje".

Koga biste izdvojili sa novije scene?

"Nedavno me je oduševila Džanel Mone! Od ne toliko novijih, uvek volim da slušam ili puštam Misi Eliot i Outkast. Svako ko ima otvoren um i napredne ideje, želi da menja stvari na bolje, dobrodošao je!".

Nastup na Becksperience žurci 28. novembra na Sajmu željno iščekuju domaći ljubitelji Kulture.

"Očekujte set od dva sata, puštaćemo sve što nam padne na pamet, biće FUNtastično! Mnogo funky muzike, mnogo zabave. Učestvujte, popnite se na binu, vrtite zadnjicu, i idite kući srećni"!, poziva nas Afrika Bambaataa.

(Tekst i foto - Bojana Zimonjić)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

SERIJE