Karl Hajd za MONDO otkriva zašto je dirljivo ponovo nastupati u Srbiji, i kako i kompjuter može da bude tradicionalni instrument.

Underworld će u utorak uveče drugi put nastupiti pred domaćom publikom, a članovi grupe još uvek pamte fantastičan nastup na glavnoj bini EXIT festivala 2005. godine.

"Gde god da odemo, pričamo ljudima o EXIT-u. Nikada nisam video bolju lokaciju za festival, bezbroj bina, okruženih drevnim zidinama, ne sudaraju se različiti zvuci... Lokacija je neverovatna, a festival odiše i dobrim duhom", rekao je za MONDO Karl Hajd.

Zajedno sa Rikom Smitom, stigao je u noći između nedelje i ponedeljka u Beograd, i oduševljen je - vremenom?!

"Očekivali smo kišu, a izgleda da gde god odemo, prati nas Sunce"...

Karl se raduje sledećem susretu sa srpskom publikom, jer mu je prethodni ostao u zaista posebnom sećanju.

"Kada smo svirali na EXIT-u, osetili smo da publika ima posebnu energiju. Saznali smo da je naša muzika ovde devedesetih bila veoma popularna, i na ljudima se videlo da su dugo čekali da nas čuju. Dirljivo je kada vidite da vaša muzika u ljudima budi nešto dublje od puke radosti đuskanja i žurke".

Nastup Underworld u Areni biće i jedinstvena prezentacija novih pesama.

"Videćemo kako će ljudi reagovati! Nikada nisam bio DJ, sviram i pevam isključivo uživo, mada nas često definišu kao 'elektroniku'. Naši nastupi su kombinacija modernih i tradicionalnih mašina, po meni je kompjuter tradicija kao i truba, gitara ili glas. Kultura semplova i razvoj tehnologije omogućili su nam da nosimo muziku svuda sa sobom, i da predstavimo zvuke za koje bi inače bio potreban ceo orkestar".

Hajd, koji stalno traga za novim iskustvima, "geografskim" ili muzičkim, primećuje da između Srbije i Velike Britanije postoje izvesne sličnosti.

"Želimo da nastupamo u zemljama koje nisu tipične, svako svira u Nemačkoj, Francuskoj, Holandiji... Osećam izvesnu bliskost sa ovdašnjom publikom, kao da svi liče na članove moje porodice", rekao je muzičar, čije prethodne generacije zaista vuku korene sa Balkana.

"Prošlog puta, primetio sam da ovde postoje mnoge stvari koje se nisu vremenom iskvarile, kao da invazija Zapada u smislu kulture nije u punom zamahu. Mnogo se može naučiti iz sredine koja nije izgubila 'ono nešto' što Britanija jeste. Trudim se da delove ponesem sa sobom, i predstavim ih u svojoj zajednici", rekao je Hajd, i počeo da zapitkuje gde bi mogao da kupi neki album "savremene ili izvorne" domaće muzike.

"Volim savremenu muziku, ali i tradicionalni zvuk. Važno je prenositi takve stvari u budućnost. Kad god imam vremena, volim da slušam i kupim muziku prepoznatljivu za neku zemlju, i pišem o njoj na Internetu, predstavljajući je drugima".

Novi album Underworld, prvi posle "Oblivion with bells" (2007), trebalo bi da bude završen do kraja sledeće godine.

"Poslednje tri godine smo skoro stalno bili na turneji. Nije lako - sviraš celo veče, a onda dođeš u hotel, izvadiš kompjuter, možda zapišeš neku ideju, odsviraš par linija na gitari... Kada budemo održali preostale koncerte, ozbiljno ćemo se posvetiti albumu, mada neka osnova već postoji, ostaje samo da završimo snimanje".

Pored svog novog albuma, Smit radi na zvučnim instalacijama, Hajd slika, a zajedno imaju i muzičke projekte sa strane.

"Rik radi na jednom jazz projektu, dok ja i Brajan Eno pripremamo nešto svoje. Sporedni projekti pružaju šansu da izađeš van okvira svoje grupe, saznaš nešto novo, a onda to uneseš u svoj dalji rad. Pure Scenius smo Eno, ja i još nekoliko muzičara, i imamo već 18 sati snimljene muzike. Da li će od toga ispasti samo singl, ili pet albuma i DVD, još uvek ne znamo", rekao je on.

(MONDO: Tekst - Bojana Zimonjić, foto - Petar Stojanović)