Poslednji dan EXIT-a najveće zvezde bili su Pet Shop Boys, a pravu ludnicu na sceni napravili su Scissor Sisters.

Za nas, poslednji dan EXIT-a je počeo zvucima rustičnog hora komšijskih koza i cvrčaka. Još uvek iznemogli i gladni od skakanja uz Bilija i H.I.M., spremili smo se i odlučili da ceo dan provedemo napolju, delom jer su se niotkuda materijalizovale naše fantomske komšije sa donjeg sprata, koje smo videli možda dva puta za tri dana. Dok su oni okupirali kuhinju, mi smo vešto rasterali koze od automobila i krenuli za Novi Sad.

Prošetali smo po centru i videli zanimljivu uličnu izložbu "Parada konja". Na svakih desetak metara ulice, postavljene su figure konja u prirodnoj veličini, maštovito oslikane i ukrašene tako da predstavljaju pejzaže, mitološke životinje ili prizore iz ljudskog života. Lično mi se najviše svideo konj na trgu kod crkve, koji ima dve glave i mozaike od ogledala, tako da podseća na hipodromsku disko kuglu.

Svaki trag umora ili neraspoloženja nestao je kada smo ušli u kineski restoran "Sečuan" i seli pravo ispod klima-uredjaja. Jedva smo stigli da se ljudski smrznemo, kada stiže klopa. Nakon "keca" i " jedanaestice" sa menija koje toplo preporučujemo, i hektolitra vode po osobi, bili smo kao novi. Vreme je da čekiramo i poslednji elektronski impuls propusnica i udjemo na završno veče festivala,

Ponovo smo u press centru, kako bismo poslali slike koje ovih dana gledate u našim fotogalerijama. Dok čekamo da se oslobodi jedini kompjuter na kom smo "na kvarnjaka" instalirali Photoshop, slušamo press konferenciju grupe VIP. Hiphoperi nam predstavljaju novi mixtape izdavačke kuće "Bassivity", uradjen sa mladim kanadskim izvodjačem Sinom. Moram priznati da po prvi put čujem kako neko pokušava, iz nepoznatog mi razloga, da objasni šta je to mixtape, i to bez upotrebe reči "kompilacija" (?!).

Nešto kasnije predstavljaju nam se i poslednji zakazani izvodjači za Main stejdž, makedonski muzičar Kiril Džajkovski i "domaćin" Vlada Divljan. Kirilov "Home bound" je doživeo veliki uspeh, u regionu i stranim zemljama u kojima je izdat, a Vlada najavljuje muziku za film "Sedam i po", kao i snimanje novog albuma. Mesto za mikrofonom nakon njih zauzima Rambo Amadeus, koji ne najavljuje praktično ništa, ali silno zasmejava novinare komentarima o programu ovogodišnjeg festivala.

"Nekima od izvodjača ovo je najveća bina na koju su se ikad popeli, a nekima jedina na koju su se popeli u poslednjih 15 godina", izjavljuje Rambo, "mrtav hladan" naočigled organizatorke koja sedi pored njega, a zatim se hvali uspehom koji je postigao svojom jedrilicom.

Pijanisti i 15 sati "uznemiravanja"

Iako smo držali palčeve ceo dan, ipak je počela kiša. U medjuvremenu, na Agori je počeo završni spektakl ove večeri. Postavljena su dva klavira, električni i klasični, i započeo je performans dosada nevidjen na EXIT-u. Naime, festival je par meseci unapred organizovao konkurs za pijaniste iz regiona, koji će tokom 15 sati (!!) izvoditi kompoziciju "Vexations" Erika Satija. Odabrano je šezdesetak njih, a mi stižemo baš u trenutku kad se na bini smenjuje trio - Milena Gligić, Ana Marija Vučić i Luka Marković, na čije mesto dolazi Ingmar i studio "Alektik".

"Vexations" je kompozicija za klavir koja se sastoji iz 840 ponavljanja jedne jednostavne muzičke teme, prilično disonantne i nezanimljive. Ne, ovo nije moja lična ocena, zaista je tako, o čemu svedoči i sam naziv koji u prevodu znači "Uznemiravanja". Pijanisti su slobodni da ga izvedu sami, ili uz pratnju bilo kog drugog instrumenta. I tako će se oni, u polučasovnim terminima, "uznemiravati" klavire i publiku od 18 časova u nedelju do devet ujutro sledećeg dana. Da citiram vodič kroz EXIT, "preživeli kažu da je iskustvo nezaboravno". Pošto ne bismo da se pridružimo suprotnom taboru, nakon dvadesetak minuta krećemo ka Main stejdžu.

Svratili smo na Fusion stejdža i čuli žestok nastup domaćeg benda Rare, koji je trebalo da se završi sat vremena ranije, ali usled tehničkih problema ceo program Fusiona kasni. To recimo nije problem sa Main stejdžom, gde se nešto ranije od predvidjenog završio nastup Chicks on Speed. Ostalo nam je samo da se tajnim rukovanjem i magijom probijemo u ranije pomenuti deo za fotoreportere, a tu nas čeka iznenadjenje. Pet Shop Boys su zamolili, ako nije problem, da se ne koriste blicevi. Pa... valjda neće biti problem.

Dok čekamo nastup, ćaskamo sa Škotlandjaninom u tradicionalnom kiltu, koji je došao da vidi Franz Ferdinand, Pet Shop Boyse i skoro sve izvodjače sa Dance Arene. Zbog EXIT-a je propustio najveći škotski festival T in the park, koji trenutno traje. Oduševljen je što na Djavi postoji 21 stejdž, dok T in the park nudi samo šest.

Pet Shop Boys: Lude sedamdesete

Nastup zvezda večeri najavljuje lajt šou, a najnestrpljivije ih očekuje devojčica u invalidskim kolicima, koju je obezbedjenje ljubazno pustilo u ogradjeni deo. Ona je, recimo, ne toliko ljubazno zapušila usta svojoj pratnji, jer joj ne pada na pamet da presedi ceo nastup svoje omiljene grupe. Pet Shop Boys se pojavljuju na bini u pratnji igrača i bek vokala, uz ovacije publike počinje pesma "It's pshychological", a mi prisutni pridržavamo čas devojku koja stoji uz ogradu, čas kolica da se ne otkotrljaju. Njen entuzijazam po kiši koja je i dalje pljuštala nas je oduševio, a mogu vam reći da je vrištanjem i aplauzom dobrom delu publike "zadala domaći".

Pet Shop Boys su očekivano ekscentrični, pa je Nil Tenant odeven u frak dostojan prezentera u cirkusu, a Kris Lou je u fluorescentno žutoj trenerci. Plesači i pevačica su posebna priča. Tokom nastupa, bili su obučeni kao za diskoteku 54 u jeku sedamdesetih, a kasnije su se presvukli u zlatna kaubojska odela. I Nil je cilindar zamenio kaubojskim šeširom. Pevačica je bila "skockana" za brazilski karneval, u mestimično napumpanom odelu sa srebrnim trakama i sa raskošnom perjanicom na glavi.

Čuli smo singl "I'm with stupid" sa novog albuma "Fundamental", hitove "East end boys, west end girls", "Suburbia", "Shopping" i obradu Elvisa Prislija "You were always on my mind". Pevač se više puta obratio publici na srpskom, što je naravno pozdravljeno velikim aplauzom.

Pet Shop Boys su se na bis vratili pesmama "Go west" i "It's a sin", a publika je ostala uskraćena za svakako najpopularniju numeru "Domino Dancing". Nakon nastupa, gužva se znatno proredila jer se većina posetilaca uputila ka Dance Areni gde je za gramofonima bio Derik Mej.

Još za vreme koncerta, u publici su se pojavili vatreni fanovi fudbala, umotani u italijanske zastave - Italijani su postali prvaci sveta! Tekma je bila emitovana širom tvrdjave na više desetina video bimova, ali exitovci su mahom ostali verni glavnom razlogu dolaska na festival: Tu smo zbog muzike!

Odjednom, kao da je ponovo prvo veče: vatromet preseca noćno nebo nad Novim Sadom, i fluorescentni rasplinuti cvetovi nemo najavljuju kraj četvorodnevnog druženja i dobre muzike na Djavi.