U sredu se u muzičkoj školi Stanković, pred salom punom publike svih generacija odigrao prvi eksperimentalni susret Ašhen Ataljanc i Lajka Feliksa, koji su taj nastup priložili kao podršku najstarijoj muzičkoj instituciji ove vrste u Srbiji u rešavanju nagomilanih problema.

Susret dve posebne kreativne ličnosti svetske karijere, Lajka Feliksa i Ašhen Ataljanc, inicirao je i podržao zrenjaninski pokret Novi Optimizam, promovisan prošle godine i oličen u kulturnom delovanju i ličnosti Branislava Grubačkog - Gute, i njegovog kluba "Zeleno Zvono".

Lajko Feliks je odabranu publiku svojom muzikom i virtuoznošću pokazanom u polusatnom solo nastupu obogaćenim kratkim segmentom scenske dominacije baletske heroine doveo u stanje dugog odobravanja posle čega su degustirani i kolači ništa manje umetničke vrednosti, koje pravi gospodja Smilja iz računovodstva škole, kao još jednu uspelu tradiciju "Stankovića".

Feliks je izjavio da mu je nastup veoma prijao i da mu se sala jako svidja a posle se uglavnom smejao i pokušavao da zapali lulu. Trenutno promoviše novo izdanje "Remeny", zbirku sastavljenu uglavnom od bisera sa nastupa u rasponu od 1998 - 2006, uključujući tri numere radjene za adaptaciju Šekspirovog "Otela", kao i mix "Ballroom", što čini celinu koju je mnogo bolje slušati nego na nju trošiti reči, baš kao i što sam Lajko radi.

Proslavljena balerina mnogo bolje objašnjava stvari: "Ja sam Lajka prvi put slušala na Belefu, na inicijativu drugarice i potpuno sam ostala zatečena ljubavlju kojom njegova muzika zrači, kada su mi predložili saradnju bila sam zainteresovana da bilo kada, bilo šta i pod bilo kojim uslovima radim sa njim", i dodaje, "planiramo zajednički koncert, ne znamo kako će sve to izgledati, život je misterija koju je teško planirati a ranije nisam radila slično sama sa jednim umetnikom na celovečernjem koncertu".

Video snimak plesa koji Ašhen Ataljanc izvodi na muziku Lajka Feliksa pogledajte ovde.

Kada muzičkoj školi "Stanković", za neupućene na adresi Kneza Miloša broj 1, prilazite iz Bulevara Revolucije, ne možete je videti budući da je ogradjena gradjevinskom ogradom obljeplenom plakatima koji reklamiraju kredite brze kao teniske loptice budućeg svetskog šampiona u tenisu broj 1.

Iza se kopaju podzemni nivoi skupe nekretnine na ultimativnoj i ozloglašenoj lokaciji "Tri lista duvana", koji spomenik kulture u koji je smeštena škola dovodi u pomalo nestabilno stanje: "Zgrada je budući iz 1881. godine ovim radovima ugrožena, ali mogu sa zadovoljstvom da kažem da je pokrenuta velika kampanja koja je rezultirala formiranjem ekspertskog tima pri gradjevinskom fakultetu koji radi projekat zaštite što je podržano od strane svih struktura u gradu", kaže direktor MŠ "Stanković", Obrad Nedeljković.

"Nadamo se da će se naša golgota, koja traje 18 godina kada je deo škole koji je sagradjen novcem muzičkog društva čiji smo mi duhovni naslednici srušen, završiti, i da ćemo jubilej 100 godina škole za tri godine dočekati u obnovljenoj zgradi", dodaje Nedeljković..
.
U ovoj kući, nekada privatnoj, a poslednjom voljom vlasnika zaveštanoj preko muzičkog društva "Stanković", svekolikom srpstvu željnom muzičke kulture, nalazi se i najstarija muzička sala u Beogradu, sagradjena čak 20 godina pre sale "Kolarca" sa kojom deli istog arhitektu.
Kreativni tim škole, po inspiraciji Zorice Kojić, profesorke poznate i po nesvakidašnjim tekstovima, od decembra prošle godine organizuje koncertne susrete umetnika formalno nespojivih formi i pravaca podstičići time svoje djake da razmišljaju i traže se u savremenoj muzici:

"Otprilike jednom mesečno stavljamo svoje djake u situaciju da postanu prave rok zvezde, oni divno reaguju, dolaze, slušaju, neki učestvuju, to je muzika koju oni vole i slušaju i to im je prirodno mada je vrlo teško u zvaničan školski sistem koji ima svoje zahteve i vrednosti uključiti i dodatne aktivnosti koje takodje zahtevaju ozbiljan rad".

Razmišljajući na ovaj način, putem muzičke improvizacije stiže se se i do revolucionarnog razmišljanja u pedagogoji muzike:"Ja stalno razmišljam o načinu na koji bi mogli da napravimo MTV odeljenje kome bi tečajeve držali ljudi kao Aleksandra Kovač ili Marchelo da ih uči repovanju", obrazlaže Zorica, "ne da to bude neozbiljno, za medije i estradu, već da se im neko stvarno pokaže kako, šta radi i u šta veruje".

Pokušali su da kroz javni nastup, znanje stečeno u učionici dobije pop dimenziju, pa je DJ Dejan Miličević sa Dušanom Skovranom i učenicima svirao Šostakoviča, DJ Flip, grupa Kal i školski kvartet "Kornelije" radili su na temu Bele Bartoka, gostovali su mnogi džez umetnici a pijanista Radomir Martinović je promovisao klavir "Stenvej", koji je na svoj 18. rodjendan stigao kao poklon "Kolarca".

Instrument je odabrao lično Ivo Pogorelić, što simbolički daje nadu da bi i čuveni pijanista mogao da im svrati.

Tekst i foto: Vela Veljković, MONDO