Šta je to visoko kao tri jabuke, nosi belu kapu i plave je boje? Štrumpfovi, naravno! Popularne junake koji govore svojim štrumpfovskim jezikom stvorio je Pjer "Pejo" Kilifor, crtač rodjen u Briselu 1928. godine, koji je umro 1992.

Pejoov sin Tjeri nedavno je izjavio u Briselu da je njegov otac oduvek bio fasciniran gnomima i goblinima kao i da je priču smestio u srednji vek jer nije dobro crtao autmobile.

Štrumpfovi su se pojavili prvi put kao ilustracija za tekst koji je objavio briselski magazin "Spiru" 23. oktobra 1958. godine.

Čitaocima su se odmah dopale male plave kreature koje žive u kućicama u obliku pečurki u šumi, pa su zahtevali od izdavača da objavi poseban strip o njima.

Štrumpfovi su se prvi put 1975. godine pojavili u dugometražnom filmu u Belgiji, a medjunarodnu popularnost su doživeli posle 1981. kada su na NBC emitovani kao crtani filmovi u produkciji američkog studija Hana-Barbera. Štrumpfomanija je otada zahvatila ceo svet. Pretpostavlja da ih ima oko stotinak muškog roda, zasigurno se zna da postoji samo jedna Štrumpfeta i jedna beba Štrumpf.

Iako su nedavno navršili 50 godina, njihova popularnost traje i dan-danas.

"Invazija će početi 20. januara i završiće se u oktobru", naveo je, najavljujući obeležavanje godišnjice, Hendrik Kojsman direktor kompanije IMPS u čijem su vlasništvu autorska prava za Štrumpfove.
Prema njegovim rečima, desetine hiljada lutkica Štrumpfova naći će se u prodaji, a zarada je namenjena Fondu UN za decu (UNICEF).

"Aukcijskom prodajom džinovskih figura Štrumpfova, 23. oktobra, završiće se cela operacija", dodao je on.

Iako Štrumpfovi nikada nisu imali veze sa politikom, u jednoj priči u kojoj se severni i južni Štrumpfovi svadjaju oko jezika, veruje se da je ispričana parodija o Belgiji koja je podeljena na valonsko francusko govorno područje i flamansko holandsko govorno područje.

Prema drugoj teoriji, štrumpfovsko selo je slika idealnog komunističkog društva čiji zagovornici to potkrepljuju tezom da veliki Štrumpf nosi crvenu odeću, dok je njegov zakleti neprijatelj Gargamel, koji želi da ih pretvori u zlato, u stvari metafora za kapitalizam.

Prema mnogo relanijem Pejoovom tumačenju, svetska popularnost "malih plavih" se objašnjava činjenicom da smo "svi mi pomalo Štrumpfovi".

(Tanjug)