Automobilska bezbednost se svakim danom sve više napreduje. Vozila dobijaju nove sisteme koji imaju zadatak da sačuvaju putnike u slučaju potrebe. Paralelno s tim i testovi bezbednosti, od kojih su najpoznatiji evropski EuroNCAP i američki NHTSA, postaju sve rigorozniji.
To je na svojoj "koži" najbolje osetio "fijat punto" koji je prošle godine dobio "nulu" na EuroNCAP testu. Takav rezultat je posledica manjka upravo pomenutih bezbednosnih sistema, koje i dalje aktuelni "punto" – nema. Kažemo "i dalje" jer je aktuelna generacija predstavljena još 2005. godine. Po tadašnjem merenju, "punto" je dobio svih pet zvezdica za sigurnost odraslih putnika, a po tri zvezdice za zaštitu dece i pešaka.
Nedavno je jedna švedska kompanija odlučila da sprovede testove bezbednosti ali na polovnim modelima starim desetak godina koji su pogođeni u određenom procentu rđom.
U eksperimentu su učestvovala dva predstavnika poznata po problemima s korozijom – "mazda 6 karavan" prve generacije i stara, dobra "golf petica".
Podešeni su parametri identični originalnim EuroNCAP testovima i izvedeni testovi frontalnog i bočnog sudara.
"Mazda 6" je izgubila jednu zvezdicu u odnosu na izvorno testiranje iz 2004. i sada je osvojila "prosečne" tri zvezdice. Ali je naspram 26 originalnih bodova, sada osvojila samo 18, što je prilično slab rezultat.
"Prilikom frontalnog testa, vozačevo sedište u 'mazdi 6' se tako pomerilo da se lutka odbila od vazdušnog jastuka i udarila glavom u središnji stub. Tako nešto ne sme da se dešava," rekli su predstavnici organizatora ovog posebnog testiranja.
I "golf" je izgubio jednu zvezdicu, ali uz to i samo jedan bod.
"'Folksvagen golf 5' se sa slabe petice (33 boda) spustio na jaku četvorku (32 boda)," rekli su istraživači. "Razlika u sadašnjem i originalnom testiranju kod njega je zanemarljiva."
Finalni rezultati su iznenadili sve. Korozija je toliko uticala na "mazdu" da se ona zbog toga deformisala potpuno drugačije. Ujedno, ovaj model je sada za 20 odsto manje siguran nego pre desetak godina.
Zbog svega ovoga, a posebno zbog činjanice da ova dva testirana modela predstavljaju srpski prosek, otvorite "četvoro očiju" kada je rđa u pitanju. Redovno kontrolišite i češće perite vaše ljubimce. Pored redovnog "puškiranja", automobil treba s vremena na vreme oprati i ručno (ili ga odvezite na tretman u auto-perionicu). Posebnu pažnju posvetite donjoj limariji, kao i delovima oko točkova.
Preventivni odlazak kod "doktora" je takođe nešto što se preporučuje, jer kada je vozilo na "kanalu" najbolje se vide nedostaci.
Šta ako uočite neke rđave tačkice?
Minimalne površine možete i sami popraviti. Evo kraćeg uputstva:
1. Nakon detaljnog pranja, "obolelu" površinu treba pažljivo očistiti od rđe brusilicom, čeličnom četkom i šmirgl-papirom sve dok ne dođete do "zdravog" lima.
2. Po potrebi, neravnine ispunite gitom, koji ćete nakon sušenja izbrusiti.
3. Pre nanošenja osnovne boje, površinu treba detaljno očistiti, a ostatak karoserije obavezno zaštite folijom ili novinama.
4. Za što bolje rezultate osnovnu, kao i boju karoserije, nanosite u spreju. Ako nema boje vaše karoserije u "fabričkom" spreju, neka farbare pune sprej-boce farbom po želji kupca.
5. I jednu i drugu boju treba nanositi iz više pokušaja. Između svakog nanošenja osnovne boje, površinu treba fino išmirglati, a zatim je očistiti razređivačem.
Ovu akciju bi trebalo raditi kada je niska vlažnost vazduha uz obavezno nošenje zaštitnih rukavica i naočara, kao i maske za usta i nos.
Ako vam se ovo čini isuviše komplikovano ili je korozija uzela maha, odlazak kod auto-limara je obavezan.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.