Država je propisala da se, u skladu sa EU normama, na uvoz automobila plaća eko-taksa od 12.000 dinara po toni. Međutim, uvoznici polovnjaka su našli "rupu u zakonu" i prijavljujući uvoz na fizička a ne na pravna lica, velika većina od oko 600.000 polovnih vozila uvezenih u poslednjih pet godina nisu "podlegla" obavezi plaćanja ove dažbine.
Na taj način, procenjuje se da je država izgubila oko tri milijarde dinara, odnosno 25 miliona evra.
S druge strane, uvoznici novih automobila redovno ispunjavaju tu obavezu i u budžet uplaćuju ne tako mala iznosi na ime eko-takse.
Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika novih automobila, prošle godine je država od uvoznika novih modela prihodovala preko četiri miliona evra, a ove godine skoro milion.
Od ove takse se u Evropskoj uniji, ali i u zemljama koje čekaju na pristup ovoj zajednici, stimuliše kupovina električnih i hibridnih vozila. Tako Slovenci za kupovinu električnih automobila daju subvenciju od 12.000 evra, što je u rangu Norveške. Nedavno je i u Hrvatskoj raspisan javni poziv za sufinansiranje nabavke ekoloških vozila, pri čemu se za nabavku potpuno električnog automobila dobija 10.800 evra.
Izračunato je da su ovolike subvencije daleko manje od iznosa koliko treba da se plati za lečenje jednog obolelog stanovnika od nekog respiratornog oboljenja.
Novosti prenose procenu Svetske zdravstvene organizacije da je 2016. u Srbiji oko 5.200 ljudi prevremeno umrlo od posledica zagađenja životne sredine, pri čemu su izduvni gasovi iz automobila jedan od najvećih uzročnika.
Nemačke vlasti imaju i preciznije podatke koliko je njihovih građana preminulo od previsoke koncentracije azot-dioksida, koje ispuštaju dizelaši. Samo u 2014. godini – skoro šest hiljada ljudi.
Porast prodaje i novih i (matorih) polovnjaka
Ove godine je zabeležen značajan porast kupovine novih, ali i polovnih automobila. Posebno zabrinjava činjenica da je uvezeno više polovnjaka starijih od 17 godina nego što je kupljeno novih modela.
Asocijacija podseća da modeli sa EURO 3 motorima (modeli proizvedeni do 2005. godine), koji čine preko 50 odsto svih uvezenih polovnjaka, imaju jako veliku emisiju štetnih izduvnih gasova, kao i da su nebezbedni. Njihov radni vek je na samom kraju i umesto da budu reciklirana u zemljama porekla ona se bez bilo kakvog opterećenja uvoze u Srbiju.
Još 2016. ona je alarmirala nadležne da je u Srbiju uvezeno 117.413 polovnih vozila od kojih je najveći broj na kraju "radnog veka", starih i 19 godina.
"Uradili smo analizu starosti vozila, generacije motora, ukazujući pre svega na bezbedonosni i ekološki aspekt", stoji u saopštenju. "Reakcija državnih institucija je izostala, bez obzira na naše argumentovane primedbe. Prethodnu godinu smo upotrebili za medijsku kampanju iznoseći podatke o tržištu tih vozila, njegovom rastu i pogubnom uticaju na dodatno zagađenje vazduha i povećanu nebezbednosnu situaciju u saobraćaju."
U zemljama zapadne Evrope ovakva vozila su visokim porezima i raznim eko-taksama jednostavno proterana sa drumova i većina je namenjena recikliranju. Nažalost, veliki broj završava u Srbiji.
"Nadu da će se stvari pokrenuti sa mrtve tačke dao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan, otvarajući Sajam automobila u Beogradu, obećanjem da će država na razne načine ograničiti uvoz tih vozila i od svih, bez razlike, naplatiti eko-taksu", kažu u Asocijaciji uvoznika koja će narednih dana saopštiti i precizne podatke koliko je država zaradila od eko-takse koju plaćaju uvoznici novih, a koliko uvoznici polovnih vozila.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.