"Kineski autoput za nigde progoni Crnu Goru" - naslov je Rojtersove analize u kojoj se izražava bojazan da bi Kina mogla učiniti Crnu Goru zavisnom od svog uticaja, a time se i učvrstiti na Zapadnom Balkanu.
Zabrinutost Zapada je pre svega pitanje za Vladu u Podgorici u vezi s uskladivanjem njenih politickih i ekonomskih prioriteta, kaže za Sputnjik nezavisni poslanik Aleksandar Damjanovic.
Crna Gora ce, navodi Rojters, ako bude uporna da završi autoput Bar—Boljare, preuzeti finansijski rizik kojim nece znati da upravlja, a mogla bi i da poveca zavisnost od Kine, jer je, istice se, kineski kredit za prioritetnu deonicu autoputa povecao javni dug Crne Gore i "prisilio Vladu da podigne poreze, delimicno zamrzne plate u javnom sektoru i ukine naknade za majke da bi dovela javne finansije u red".
I pored nabrojanih mera Medunarodni monetarni fond (MMF) je upozorio da Crna Gora ne može sebi priuštiti dalje zaduživanje kako bi završila ovaj ambiciozni projekat, pa se citira i neimenovani EU zvanicnik koji kaže da se fiskalni prostor Crne Gore toliko smanjio da je to sada "put za nigde".
Kljucna stvar koja brine Zapad nije problem neodrživosti crnogorskih javnih finansija, vec se citav fenomen posmatra u sklopu intenzivne debate na Zapadu o kineskom uticaju u Evropi, kako u zemljama EU, tako i u zemljama koje teže pridruživanju tom bloku kao što su Crna Gora, Srbija, Makedonija i Albanija.
Nezavisni poslanik Aleksandar Damjanovic podseca da je još pre više od tri godine, kada je usvajan Zakon o autoputu u Skupštini Crne Gore, govorio da se radi o "politicki profitabilnom, ekonomski upitnom i finansijski neodrživom projektu“.
Predložite: Kako da se zove autoput ka Crnoj Gori?
"Vreme me nije demantovalo: evidentno je da dinamika gradnje autoputa i dinamika placanja vec vidljivih troškova i onih koji su naknadno ukalkulisani govore da ce biti prekoracenja rokova. Autoput nece biti završen naredne godine, a svakako nece koštati onoliko koliko je to predvideno ugovorom, vec mnogo više“, kaže Damjanovic za Sputnjik.
S druge strane, pitanje o tome zašto je Zapad zabrinut treba uputiti Vladi Crne Gore, imajuci u vidu da njeni evroatlantski partneri poput SAD i zemalja zapadne Evrope, kako kaže, "nisu najveci investitori i ekonomski partneri u Crnoj Gori ve su to druge države poput Ruske Federacije, Kine, Turske, Azerbejdžana i arapskih zemalja…“
Ipak, po Damjanovicevom mišljenju, glavni problemi vezani za gradnju autoputa u Crnoj Gori su ipak najviše vezani za nestransparentnost citavog projekta i suviše mnogo nepoznatih detalja o kojima crnogorska javnost ne zna gotovo ništa.