Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, od danas do 1. aprila motorna vozila moraju imati kompletnu zimsku opremu ukoliko se na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica.
Agencija za bezbednost saobraćaja podseća da zimska oprema motornih vozila podrazumeva pneumatike za zimsku upotrebu, lance odnosno druge uređaje za povećanje trakcije na najmanje dva pogonska točka.
Dubina gazećeg sloja na pneumaticima mora biti minimum 4 mm. Takođe, u zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila (M2, M3, N2 i N3) obavezni deo zimske opreme je i lopata, osim za vozila koja učestvuju u javnom gradskom prevozu.
U navedenom kalendarskom periodu izvan naseljenih mesta obavezno je imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije.
Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba.
U naseljenim mestima vozila ne moraju biti opremljena lancima. Ukoliko su vremenski uslovi takvi da nema snega i leda, zimski pneumatici nisu obavezni.
Ipak, korišćenje letnjih guma u zimskim vremenskim uslovima može biti opasno, jer na temperaturi ispod sedam stepeni ovaj tip guma gubi svoju najvažniju karakteristiku, a to je dobro prianjanje na asfalt, i njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimske.
Nasuprot letnjim, dubina kanala na šarama guma za zimu je veća i ima ih mnogo više, a na gazećem sloju gume takođe ima više malih kanala.
Sve to zajedno obezbeđuje dobro prianjanje za asfalt, ali i dosta kraći zaustavni put, što garantuje veću stabilnost vozila i sigurnost.
Osim zimske opreme, bitno je pomenuti da su zimski uslovi vožnje zahtevniji i bitno je povećati pažnju tokom vožnje, posebno u slučaju padavina ili magle. Takođe, u ovom periodu može češće doći do odrona, posebno na putevima kroz useke i klisure.
Hoteli za gume
Ako ne koristite pnematiku za "sve sezone", već letnji set menjate zimskim, onda treba znati kako na pravilan način način skladištiti gume, koji nećete koristi u narednom periodu.
Evo nekoliko majstorskih saveta kako čuvati gume koje nisu na kolima:
- Prostorija gde će biti gume treba da je sa što manje vlage.
- Gume ne smeju biti direktno na podu, posebno ako je dole beton, jer će onda upiti i najmanju vlagu. Treba ih postaviti na deblji karton ili, još bolje, priručnu policu od dasaka ili letvica.
- Gume ne treba pokrivati plastikom, jer tada ne mogu da "dišu", a postoji i mogućnost kondenzacije, koja takođe im šteti.
"Ako su na felnama, treba da budu položene dve i dve ali nikako sve četiri jedna na drugoj, jer onda ona donja trpi i tada može, pod ukupnom težinom, doći do krivljena žičanog platna. Bez felni, treba da stoje uspravno, dve i dve s razmakom između od 15-20 centimetara. Ono što preporučujem jeste da se gume kod vulkanizera napumpaju na malo jače od norme, na 2-2,5 atmosfere. Ta napumpanost će držati gumu u svojoj kondiciji, svom izvornom obliku", rekao je, za MONDO, Nuca Nuhanović iz auto-servisa "Meda" i dodao da gume treba obavezno rotirati jednom mesečno za 15 do 20 stepeni kako se ne bi deformisalo žičano platno od stajanja u jednom položaju.
Ako nemate smeštajne kapacitete, postoji opcija skladištenja u "hotelima za gume". Reč je o magacinskim prostorima s posebnom temperaturom i vlažnošću vazduha.
Cena čuvanja seta pneumatika iznosi 400-500 dinara mesečno.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicima.