Srpska pivarska industrija svake godine beleži rast, a "domaće" pivo polako nalazi svoje mesto na rafovima svetskih marketa, među najpoznatijim globalnim brendovima.

Glavne destinacije za izvoz ovog popularnog alkoholnog napitka iz naše zemlje su još uvek susedne države, međutim, obzirom da se u Srbiji proizvodi i pivo stranih brendova, iz naše zemlje pivo putuje i do marketa u Bugarskoj, Mađarskoj, Nemačkoj...

U manjim količinama, ali u više od 20 zemalja sveta, stiže i zanatsko (kraft) pivo iz malih radionica, kojih je sve više u Srbiji.

Podaci kažu da osam velikih pivara u Srbiji učestvuje sa 95 procenata, dok tri regionalne pivare pokrivaju četiri odsto našeg tržišta.

Ostatak drže male pivare koje su sve popularnije kako u svetu, tako i kod nas, a koje imaju jedan odsto udela na našem tržištu.

"Rade 44 male lokalne 'kraft' pivare, a dve su prošle godine imale više od milion evra izvoza", kaže sekretar Udruženje za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije Dimitrije Ivanović.

Iako je pivarska industrija proteklih godina bila u krizi, jer su nestale brojne pivare, ova grana industrije je, smatra Ivanović, ipak dobar biznis koji je ponovo sve više "u trendu".

Da je to slučaj, potvrđuje i činjenica da su nedavno privatizovane BIP i Niška pivara, od pre nekoliko dana i "Valjevska" ima nove vlasnike, dok Jagodinska pivara traži kupca.

"Pivarstvo je dobar bizniz i sve više je u trendu. U jednom trenutku je stagnirao, ali su se onda pojavile male 'kraft' pivare koje su promovisale pivo na drugačiji način. Doprinele su da to bude domaćinski biznis, da se njime bave čitave porodice", kaže Ivanović.

Da zanatsko pivo osvaja domaće potrošače, saglasan je i predsednik Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije Dejan Smiljanić koji navodi da je samo prošle godine u Srbiji registrovano 16 malih pivara.

"U svetu su mali pivari prepoznati kao neko ko državi donosi bonus u proizvodnji", kaže Smiljanić

Ipak, kaže, praksa u svetu je da se ovim proizvođačima akciza umanji za 50 procenata dok, navodi, to u Srbiji nije slučaj.

Umanjenje akcize moglo bi da bude do limita u proizvodnji piva koji odredi država, a to bi, smatra Smiljanić, bila dobra stimulacija za male proizvođače.

Srpske pivare godišnje proizvedu pet miliona hektolitara piva od čega u izvoz ode petina te količine, a zarada je oko 45 miliona dolara.

Vladimir Stojković iz pivare "Dogma", koja je jedna od malih pivara koje najviše izvoze, kaže da je Srbija u proteklih pet godina postala jednaka sa regionom po pitanju izvoza zanatskog piva.

Kada se saberu podaci svih "kraftera", oko 200.000 litara zanatskog piva otišlo je u svet iz Srbije, navodi Stojković, a njegov brend, u 17 zemalja.

Smatra da će, kao što je to slučaj i u svetu, u jednom trenutku veliki industrijski proizvođači preuzeti neke od malih zanatskih pivara u Srbiji.