Digitalizacija u školama u Srbiji - naredne tri godine deca uče programiranje
MONDO/Jelena Stokić 

Svedoci smo 4. industrijske revolucije, takozvane "digitalne revolucije" koja zahvata sve sfere našeg života. Sa druge strane obrazovni sistem i način predavanja je tradicionalan. 

Sve više se priča o modernom obrazovanju 21. veka koje donosi promene u ulozi profesora i nastavnika, kao i u samom konceptu obrazovanja u školi i van nje. Sve više se insistira na zajedničkim aktivnostima tokom časa, jer učenici pokazuju najviše volje i motivisanosti da uče upravo onda kada im se dozvoli da i oni sami učestvuju u osmišljavanju forme časova i sopstvenih načina učenja.

I da nije sve samo puka teorija potvrđuju nam deca koja su tokom školske 2017./2018. godine učestvovala u pilot projektu "Škole za 21. vek" koje sprovodi "British Council" širom Zapadnog Balkana.

Tako su Danilo Jelićić i Mihailo Sušić, osnovci iz OŠ “ Miroslav Antić” iz Futoga osmislili "energetski efikasnu kuću."

"Sve je u ovom micro bitu", kažu uglas dok nam pokazuju džepni računar sa svetlećim tačkicama.

"Stavili smo ga u našu maketu etno kuće koju smo pravili na tehničkom. Pomoću njega može da se kontroliše nivo svetlosti u kući, temperatura. To smo naučili na programerskoj sekciji i moram Vam reći da je vrlo zabavno, kao igrica",  kaže za MONDO Danilo.

Sličan projekat su napravile i dve učenice 6. i 7. razreda OŠ “Dule Karaklajić” iz Lazarevca. One su smislile izum koji bi mogao znatno da olakša život autističnim drugarima, kao i ljudima u njihovom okruženju.

”Micro bit smo stavile na česmu. Ukoliko osoba zaboravi da je spusti i zaustavi isticanje vode on šalje poruku drugom džepnom računaru da voda i dalje teče. Isto to smo uradile i sa kvakom na vratima”, objasnila nam je jedna od devojčica.

U Nišu su opet rešavali drugi problem – školsko zvono.

Naime, učenici OŠ “Kralj Petar I” su rešili da olakšaju život radnicima u školi koji brinu da školsko zvono zvoni za početak i kraj svakog časa.

“Mi imamo sobu u koju radnik u školi ode i ručno aktivira zvono. Smislili smo način da im to olakšamo pomoću mikro bita koji bi se automatski aktivirao. Postoje intervali koji označavaju početak i kraj časa, odmora. Voleli bismo da to zaista zaživi u našoj školi”, naglašavaju dvojica petaka i njihova dve godine mlađa drugarica.

Na predstavljanju ovog projekta čija puna primena počinje danas, na 30.godišnjicu interneta, upoznali smo i Strahinju Tadića i Dušana Stefanovića iz Kruševca koji su svoj izum predstavili i u Londonu.

Učenici iz Kruševca najbolji u regionu, evo u čemu

"Pobedili smo na regionalnom takmičenju, pa smo nakon toga otišli u London na sajam novih tehnologija. Naš izum "Odelo za 21. vek" se sastoji iz tri dela – traka za glavu, rukavice i patike. Trebalo bi da pomogne ljudima koji se oporavljaju nakon preloma. Poznato je da oni u tom periodu oporavka moraju da vežbaju, a da bi im to bilo manje naporno smislili smo da svaki pokret predstavlja deo neke igrice", kažu prvaci Balkana u kodiranju.

U okviru tog izuma postoji program za učenje engleskog i italijanskog jezika, kao i program za igricu. Komande se izvršavaju pokretima ruke. Patike su takodje deo projekta i na njima se nalazi programirana igrica sa lopticom. Cilj je da loticom, koju pomeramo pokretima našeg članka, sakupimo sva mala svetla i poene.

Poslednji deo Odela je pojas za glavu na kome su asocijacije koje čine po deset reči iz istorije, biologije i geografije. Pomeranjem glave na gore pojas izbacuje reč i skupljaju se poeni.

KRITIČKO MIŠLJENJE – NA TOME ĆE SE RADITI NAREDNE TRI GODINE

MONDO/Jelena Stokić Ana Brnabić

Ova deca, ali i podaci do kojih se došlo nakon pilot projekta, pokazuju da svako može da kodira.

Čak 86 odsto učenika je izjavilo da je micro:bit nastavu učinio zanimljivijom, a 85 odsto nastavnika se slaže da je računarstvo učinio prijatnijim.

"Nastavnici su uvideli važnost primene kritičkog razmišljanja i rešavanja problema u nastavi, dok je kod učenika uočeno povećano interesovanje za programiranje. Krajni rezultat je veća motivacija na časocima, timski rad i kreativnost. Učenje je postalo zabavno, a sada ćemo uz pomoć Vlade Velike Britanije moći da sprovedemo ovaj program u svim osnovnim školama i svim gradovima Zapadnog Balkana. Mnogo obrazovni sistemi nisu u skladu sa 21. vekom i to mora da se menja. Velika Britanija je prva na svetu uvela programiranja kao obavezan predmet, a svim 11-godišnjacima dati su u ruke micro bitovi", poručila je danas Kler Sirs, direktorka British Council-a” za Zapadni Balkan.

Ambasador Velike Britaniji u Srbiji Denis Kif je izjavio da će u trogodišnji program obezbediti obrazovanje za milion učenika uzrasta od 10 do 15 godina iz oblasti programiranja, kritičkog mišljenja i rešavanja problema.

"Ovaj projekat koji finasira naša vlada vredan je 10 miliona funti i obuhvatiće 1.150 osnovnih škola u svim gradovima u Srbiji a obučiće se 5.700 nastavnika”, naglasio je ambasador.

Premijerka Srbije Ana Brnabić je istakla važnost ovog projekta za budućnost jer, kako je rekla, više neće biti karijere za ceo život, već će nove generacije morati da budu spremne da uče svakog dana celog života.

"To je veliki izazov, ali isto tako izazov je i to što mi kao kreatori i učesnici u reformi obrazovanja ne znamo kako će poslovi izgledati u budućnosti", rekla je Brnabić.

Premijerka je podsetila da je u škole uvedena informatika kao obavezan predmet, da su sve škole umrežene na internet, da je na tehničkim fakultetima više mesta za upis.

“Investica u obrazovanje je investicija u ljude i u budućnost, a ovaj projekat Velike Britanije i “British Council-a” se u potpunosti uklapa u našu viziju”, zaključila je Brnabić.