Kako god okrenete, ako u Beogradu prekoračite dozvoljeno vreme parkiranja platićete 1.870 dinara.
Stručnjak za tumačenje prava, Saša Bovan, profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, koji je napisao jedini stručno-naučni rad na temu doplatne karte u kojem se poziva na praksu Ustavnog suda u Nemačkoj, kaže da član 19. Odluke nije proglašen protivustavnim niti protivzakonitim, kao što je predstavljeno u javnosti, ali neki drugi članovi jesu.
"Najveći je problem što je ovaj član formulisan pogrešno, pa doplatna karta liči na kaznu i po svojoj pravnoj prirodi", objašnjava profesor Bovan za "Novosti". "Iz tog razloga neophodno je samo da se preformuliše. Doplatna karta je institut kojim se uvodi komunalni red i omogućava se većem broju vozača da koriste uslugu parkiranja u centru grada. Ova karta je zapravo privilegija, jer vozač koji prekorači vreme parkiranja, zapravo doplati što njegovo vozilo ostaje na istom mestu i dalje. S druge strane, doplatna karta je mera odvraćanja, jer njome govorimo vozačima da ukoliko neće da se izlažu dodatnom trošku, da se ne zadržavaju u zoniranim delovima duže od dozvoljenog."
Profesor Bovan dodaje, da će se posle preformulacije člana 19. sporna karta zvati - dnevna karta, a kao i do sada Beograđani će njome plaćati uslugu, a ne kaznu.
"Inače, neke druge odredbe Odluke o javnim parkiralištima su neustavne, pa će biti izbrisane", najavljuje Bovan. "Članom 15. koji se odnosi na invalide, bilo je određeno da oni plaćaju i komunalnu taksu i nadoknadu, što nije u skladu sa zakonom koji predviđa jedno od ta dva. Status ove kategorije je određen članom 13. koji ih definiše kao povlašćena lica. Takođe, briše se i član 23. jer one koji plate doplatnu kartu tretira da su u prekršaju, kojeg zapravo nema."
I u preduzeću "Parking servis" se slažu da se ne može govoriti o postojanju bilo kakvog saobraćajnog prekršaja, jer doplatna karta nije kazna za prekršaj.
"Ukoliko se neko parkira na obeleženom mestu, a ne plati ili prekorači vreme, neće biti kažnjen niti će ga odneti 'pauk', već mu se piše doplatna karta za pružanje komunalne usluge, koja mu omogućava da tu ostane tokom celog dana", objašnjava za "Novosti" Milija Lazarević, zamenik direktora "Parking servisa". "Aktivnosti Grada oko izmene Odluke o javnim parkiralištima biće gotove do početka septembra, a nesumnjivo je da postojeća odluka ostaje na snazi i obavezuje kako 'Parking servis', tako i korisnike naših usluga."
Studije o zonskom sistemu parkiranja Instituta saobraćajnog fakulteta u Beogradu pokazuju da je neophodno vremenski ograničiti korišćenje parking mesta kako bi se rešili saobraćajni problemi u Beogradu. Zbog toga zonski sistem parkiranja mora biti destimulativan za one vozače koji se zadržavaju duže od vremenskog ograničenja. Time se omogućava veća iskorišćenost parking mesta i štite prava stanara i osoba sa invaliditetom. Ovaj sistem je unapredio parkiranje u glavnom gradu, jer jedno mesto danas koristi pet do osam automobila, a ranije je koristio samo jedan. Slobodno mesto se traži pet do deset, umesto 30 minuta. Takođe, povećana je i bezbednost pešaka i vozača u saobraćaju.
(MONDO)