NASA izgubila kamenje sa Meseca

Revizori Američke agencije za svemirska istraživanja (NASA) otkrili su da je izgubljeno nekoliko stotina uzoraka kamenja i meteorita sa Meseca nakon što su pozajmljivani drugim organizacijama.

Disk sa uzorcima prečnika šest centimetara u kojem su bili uzorci tri stene i tri uzorka prašine sa meseca, nestao je nakon što je pozajmljen obzervatoriji u Delaveru 1978. godine.

Inspektor NASA Pol Martin objavio je izvještaj u kojem su navedeni detalji o tome kako je agencija davala uzorke istraživačima koji ih nikada nisu koristili ili je jednostavno zagubljen trag retkim delićima prikupljenim tokom prvog odlaska na Mesec 1969. godine.

"Prema podacima NASA, 517 pozajmljenih astromaterijala su nestali ili su ukradeni u periodu između 1970. godine i juna 21010. godine", navodi se u izveštaju.

U astromaterijale spadaju kamenje i tlo sa Meseca, meteoriti sa asteroida, Marsa i Meseca, joni iz spoljnih nivoa Sunca, prašina sa kometa i međuzvezdanog prostora i kosmička prašina iz Zemljine stratosfere.

U izveštaju se dodaje da ovi uzorci redak i ograničan resurs i imaju važnu ulogu u istrživanju i obrazovanju.

U izveštaju se ističe da je potrebno da NASA uspostave bolji sistem za praćenje pozajmljenih uzoraka i da vrše popis na godišnjem nivou kako bi se izbegli nepotrebni gubici.

NASA je priznala da je u prošlosti bili gubitaka sličnih materijala. Tokom 2010. godine jedan istraživač izgubio je 18 uzoraka sa Mjseca.
(Srna)