Ovakav papreni propust javnosti je otkrio sam (novi) generalni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović, koji je najavio i da će poslovodstvo utvrditi ko je odgovoran za kašnjenje u povlačenju kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

Kako se navodi u saopštenju Železnice Srbije, Simonović je istakao da je to preduzeće u prethodne tri godine platilo EBRD-u penale i provizije od oko dva miliona evra zbog toga što nisu realizovana dva kredita.

On je precizirao da se radi o kreditima za nabavku novih elektromotornih vozova i višesistemskih lokomotiva i za modernizaciju pruga na Koridoru 10 i pružnu mehanizaciju.

Prema Simonovićevim rečima, Železnice su u maju 2009. godine sa EBRD potpisale ugovor o zajmu od 100 miliona evra, za nabavku novih višedelnih elektromotornih vozova.

Ta sredstva su postala operativna u martu 2010. godine, dodao je on, ali srpske železnice nisu uspele skoro pune tri godine da realizuju tendersku proceduru i nabave više od 20 novih elektromotornih putničkih vozova.

Simonović je istakao da po tom osnovu na nepovučen kredit plaćene su kaznene kamate i provizije nešto manje od 1,6 miliona evra.

On je kazao da je sa EBRD 15. septembra 2010. godine potpisan ugovor o novom zajmu od 100 miliona evra, namenjenom za modernizaciju pruga na Koridoru 10, kao i za nabavku višesistemskih elektro lokomotiva I pružne mehanizacije.

Prema rečima Simonovića, ta sredstva postala su operativna još 5. jula 2011. godine, Železnice nije uspele da u potpunosti realizuju ni taj kredit u prethodnih godinu i po dana.

"Zbog toga su srpske železnice u prethodnom periodu morale da plate kaznene kamate i provizije od oko 400.000 evra", kazao je Simonović.

On je istakao da će novo poslovodstvo utvrditi razloge zbog kojih dva kredita EBRD nisu realizovana pune tri godine i na osnovu toga pokrenuti pitanje odgovornosti.

"Ne samo da nismo kupili dvadesetak novih vozova, petnaestak višesistemskih lokomotiva i popravili pruge, za šta smo imali obezbeđena sredstva, već smo morali i da platimo penale od dva miliona evra. Time je srpskim železnicama naneta izuzetno velika materijalna šteta i mi ćemo utvrditi ko je za to odgovoran i zašto je tako urađeno", poručio je Simonović.

(Beta, foto: Beta/Miloš Miškov)