Nema ništa lepše nego kada poljubite dečji stomačić, a ono se oduševljeno zaceni od smeha. Ili kada nespretno pokušava da vam prisloni usne na obraz pružajuci neskriveni dokaz svoje ljubavi.
Nema ništa lepše nego kada poljubite dečji stomačić, a ono se oduševljeno zaceni od smeha. Ili kada nespretno pokušava da vam prisloni usne na obraz pružajuci neskriveni dokaz svoje ljubavi.Naučnici se slažu da telesni dodiri podstiču stvaranje neophodnih veza izmedju nervnih ćelija i mozga mališana. Smatra se da osećanja i utisci deteta itekako utiču na razvoj mozga.
Čovek se radja sa oko 100 milijardi nervnih ćelija, a neke od njih se spajaju još u majčinom stomaku, što omogućava bebi da diše i njenom srcu da kuca. Ostale nervne ćelije čekaju utiske iz spoljašnje sredine, čekaju da dete grlimo, nosimo, da se sa njima igramo, da mu pevamo, da stalno tumačimo signale koje nam daje i zadovoljavamo njegove potrebe.
Kada činimo sve ono što nam je kao roditeljima sasvim prirodno u iskazivanju ljubavi, izazivamo kod deteta osećanje sigurnosti i sreće. Dete je programirano za kontakt sa drugim ljudima, za doživljaje, komunikaciju, blizinu. Roditeljska ljubav i pažnja u toku prvih godina života stimulišu duševni razvoj mališana.Postoji šest različitih nivoa razvoja koji povezuju osećanja deteta sa njegovim kognitivnim talentom, smatraju eksperti. Isto kao što student ne zna algebru zato što nije naučio tablicu množenja, dete koje u svom razvoju ne proje kroz ovih šest nivoa, neće biti u stanju da rešava značajnije emotivne, socijalne i intelektualne probleme u kasnijem životu.
Prvi nivo: pažnja
Kada se beba rodi, ulazi u svet pun različitih utisaka (svetlst, zvuci, mirisi, ukusi...) i na neki način mora da ih stavi na odredjeno mesto. Zahvaljujući tome, posle izvesnog vremena, ona počinje da ih prepoznaje. To joj omogućava da otkrije kako je svet predvidljiv i da stekne sigurnost. Roditelji mogu da joj pomognu ukoliko što pre upoznaju njene reakcije i prilagode joj se. Ako je, na primer, plašljiva, treba joj obezbediti mir. Ako je povučena i nekomunikativna, treba je stimulisati zvucima, različitim izrazima lica ili pažljivom igrom nožicama i ručicama.
Drugi nivo: ljubav
Kada dete nauči da klasifikuje utiske, otvara se novi svet. U trećem i četvrtom mesecu života obožava, na primer, da vas sluša kako je imitirate, kako se smejete. Medjusobno oduševljenje pomaže detetu da razume da ljudi mogu da imaju zajedničke doživljaje, što kasnije kod njega razvija moć naklonosti, sažaljenja i ljubavi.
Kada oseti ljubav onih koji su mu najbliži - majke, oca, dede, babe, brata, sestre, prijatelja - postaje svesno jednog šireg spektra emocija:kao što su uživanje, bes, strah i tuga. Uživajte u bliskom kontaktu sa svojim detetom i pomozite mu da se lepo oseca i sa drugim ljudima.
Treći nivo: komunikacija
Izmedju četvrtog i desetog meseca dete počinje da primećuje da ono što čini izaziva različite reakcije kod drugih ljudi. To je prvi oblik logičkog razmišljanja. Dete razume da se izmedju ljudi vrši razmena utisaka. Kada se ono smeje i vi se smejete. Kada ispruži ruke, vi ga podižete u naručje. Ono oseća duboko zadovoljstvo kada primeti da ispravno tumačite njegove signale. Dete stiče naviku da izražava svoje potrebe i želje i shvata da postoji jedan spoljni svet koji je odvojen od njega samog i da i drugi ljudi imaju osećanja.
Četvrti nivo: složena uvežbanost
Pred kraj prve godine života i početkom druge, dete počinje sve više da uočava detalje. Ako ga pitate ''Gde?'' možda će vas uhvatiti za ruku, odvesti u kuhinju, i prstom uperiti u frižider. Reći će možda nešto, vi ćete podići obrve, ono će klimnuti glavom i nasmejati se i na kraju ćete razumeti šta je htelo. Dete takode postaje sposobno da protumači osećanja i gestove drugih ljudi. Pokušace da otkrije šta vas čini ljutim, a šta veselim.
Nije ništa neobicno ako se ponekad i iznervirate. Medutim ako ste najcešce u stanju da zadovoljavate potrebe svog deteta, ono će osećati sigurnost i sebe će doživljavati kao osobu vrednu pažnje, nege i poštovanja.
Peti nivo: stvaranje ideja
Izmedu osamnaestog i dvadestčetvrtog meseca života dete je u stanju da stvara unutrašnje slike, da zamišlja ono što ne postoji i da slikama daje nazive. Svi dotadašnji emotivni doživljaji - na primer boja i ukus omiljenog soka - čine da ove slike imaju nekog smisla. Deta će možda biti u stanju da izgovori reč ''sok'', umesto da prstom uperi u čašu. Kada je ljuto, možda će moci da izgovori rec ''ljut'' umesto da nešto baci ili šutne.
Šesti nivo: govorite iz srca
Sredinom druge godine života mališan već može da razume pojmove pomoću svojih emocija. Razočaranje koje doživljava kada mora nešto da pričeka ga uči šta zanče pojmovi ''sada'', i ''kasnije''.
Ako svom detetu obezbedite sredinu punu ljubavi i pažnje i ako u prvim godinama života zadovoljavate njegove potrebe,. pomoćićete mu da od bespomoćnog odojčeta postane čovek koji će biti u stanju da racionalno razmišlja i efektivno komunicira.
(MONDO/Yumama)