Režija: Džošua Majkl Stern
Uloge: Ašton Kučer, Dermot Malruni, Lukas Has
Distributer: Milenijum
Uf, tačno sam znao kako ću da se provedem sa Stivom Džobsom. Mnogi su me upozoravali, naročito V, da se manem ćorava posla i da, ako mi je već do biografskih priča, odem i pogledam ''Rush'', o Džejmsu Hantu i Nikiju Laudi, ali ne, ja sam bio uporan.
U stvari, malo me je bilo i sramota što skoro ništa nisam znao o Džobsu.
Nisam čitao knjigu, nisam gledao nijedan dokumentarac, ništa. Jedino sam uporno i posvećenički trošio njegove proizvode i uživao u njima. Mislim, i dalje to radim. Sa velikim zadovoljstvom. Od Meka do ovih džepnih gedžeta. Štaviše, D. će ovaj tekst, simbolično, dobiti sa mog ajfona. Čisto da pokažem Stivu koliko ga volim. Za razliku od kretena koji su napravili ovaj film.
Inače, na sajtu bioskopa Sinepleks – sada jedinog beogradskog multipleksa, jel da (Takvud je minipleks, recimo) – stoji da je Džobs dokumentarni film. Greška, okej, ali kamo sreće da je dokumentarac. Sve i da je loš, očajan dokumentarac, bio bi u stvari fenomenalan u poređenju sa filmom u kojem Džobsa igra Ašton Kučer. To pod jedan. Super je Ašton u ''Veselim 70-im'', dobar je i u onim njegovim skrivenim kamerama, silan je i kao bivši Demi Mur, rekao bih, ali dati njemu da glumi jednog od najvećih vizionara XX veka je stvarno potez očajnika. To je kao kada biste, recimo, izabrali da vam Betmena glumi Ben Aflek. Ups.
Međutim, iako film izgleda kao vrhunska sprdnja još od svog prvog sekunda, odnosno od trenutka kada Aštona prepoznamo u liku Stiva Džobsa, pravi zlikovac u ovoj priči je u stvari reditelj ovog filma. To vam je pod dva. Ako smo M. i ja nekako i provarili Kučera i skoncentrisali se na sadržaj filma, želeći da, eto, makar nešto saznamo o životu Džobsa, onda se taj naš pokušaj završio kao još veći fijasko. Jer, verujte mi, Džošua Majkl Stern ozbiljno mrzi čoveka o kojem se usudio da napravi film.
Nakon sat vremena, izgledalo je kao da gledamo film o Hitleru, u najmanju ruku – Džobs je prljav i smrdi, svuda ide bos, svoje najbliže saradnike maltretira i obespravljuje, sopstvenu trudnu devojku izbacuje iz kuće, svoju ćerku ne priznaje i, uopšte, ponaša se baš odvratno. Usput, Stern nam praktično uopšte ne daje do znanja zašto se pre svega latio ovog posla – Džobs je samo to, bitanga i primitivac, od njegove vizije praktično ništa ne vidimo. Njegov tim uspeva da napravi ponešto značajno, ali to je potpuno sporedan kolosek u ovoj besmislenoj biografiji.
I onda opet ništa više o tome. M. me podseća i na urnebesnu montažnu sekvencu sa početka filma, kada Stern pokušava da nam dočara šta je to Džobs radio dok je studirao, sredinom 70-ih. Drogirao se, naravno, i išao u Indiju, a sve to saznajemo kroz polupsihodeličnu viziju koju on ima dok trči kroz polje raži ili neke druge žitarice i valja se po zemlji, valjda sav ushićen od LSD-a ili ko zna čega još.
Ma možda i jeste sve to baš tako bilo, ali valjda mu se u tom žitnom polju javilo i nešto drugo, pobogu. Jel tu osmislio Mekintoš, imao viziju ajpoda i svega ostalog? Jel tu odlučio da stvori Epl? Ili je sve to pokrao od svojih najbližih saradnika? Ko bi ga znao, stvarno. Uostalom, nije da me mnogo zanima tako nešto. Baš me briga što je Tesla voleo golubove, više me loži kako je do struje došao.
Dakle katastrofa od filma. I sve ostalo je u tom domenu. Muzika je očajna, pompezna, kao da gledamo priču o Abrahamu Linkolnu. ''Džobs'' je i zastrašujuće dosadan film, lišen bilo kakvih emocija i smisla. Pratimo samo uspone i padove u Džobsovoj karijeri, a da za njih ne postoji nikakvo objašnjenje. Samo situacije koje se nižu, bez puno smisla.
Iznenada, film se prekida kada Stiv posegne u svoj džep i izvadi prototip ajpoda. Kao da je tada umro. Ništa ajfon, ništa transformacija industrije, ništa ajped, ništa Piksar, ništa laserski printeri, ništa ajmek, ništa ajtjuns, ništa aplikacije, ništa revolucija u kompjuterskom biznisu, ništa, ništa, ništa. Ništa o digitalnoj revoluciji kojoj je Stiv Džobs, ni manje ni više nego otac, sa velikim O.
No, možda sam nešto i saznao iz ovog filma. Ali na toliko mesta je Stern zabrljao i srozao celu priču, da više nisam siguran u to. Eto, dakle i pozitivne stavke – nakon ovog bućkuriša od filma, rešio sam da potražim neki dokumentarac o Džobsu, da pročitam tu čuvenu Ajsaksonovu biografiju i da konačno nešto naučim o čoveku koji je izmislio kompjuter (ovo je figurativno, molim bez prozivke u komentarima).
A što se tiče Sternovog filma, molim sve prisutne da ga pod obavezno izbegnu. Možda Džobs i nije bio neka ljudska i moralna gromada, možda, nemam pojma, ali u svakom slučaju nije zaslužio da se prevrće u svom svežem grobu zbog ovakvog zlonamernog i amaterskog pokušaja.
Ja: *1/2
M: *1/2