• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

MONDO: Šta srpski pilot kaže o nestanku aviona

 Lana Stošić
Autor Lana Stošić
Izvor mondo.rs

Misterija nestanka malezijskog aviona nastavlja se. MONDO je razgovarao sa iskusnim srpskim pilotom koji najviše veruje u teoriju o otmici, ali ne isključuje ni eksploziju.

Agonija ulazi u 12. dan, a do sada nijedan ozbiljniji trag aviona sa leta "MH370" nije pronađen od kada je letelica nestala 8. marta, manje od sat vremena pošto je poletela iz Kuala Lumpura za Peking. U avionu je bilo 239 putnika i članova posade.

Dugogodišnji pilot Dimitrije Bata Ranisavljević, koji je za JAT leteo 30 godina, najviše veruje u teoriju da je avion otet, ali ističe da za to mora da postoji mnogo jak razlog, kao što je neki "vrlo interesantan putnik".

Međutim, on ističe i da je moguće da se dogodila snažna i brza eksplozija koja je raznela ceo avion.

"Postoji mogućnost da je u avionu bio neko 'vrlo interesantan' i da je zato otet, ali taj putnik im treba živ", istakao je Ranisavljević koji ima 40 godina letačkog iskustva.

Prema njegovim rečima, neophodno je pretražiti sve napuštene stare piste u okruženju Malezije, kojih ima dosta jer su zaostavština rata.

"Sateliti snimaju tamo gde je najinteresantnije, a imate delove Zemlje koji nisu uopšte pokriveni satelitom i tu postoji prazan prostor, vakum", kaže Ranisavljević i podseća da najmoćnije satelite imaju SAD, Kina, Rusija. On kaže da bi se u brižljivo planiranoj otmici vodilo računa i o "rupama" u satelitskim snimcima, ali napominje da bi u takvu otmicu, da bi ibla uspešna, morala da bude uključena posada.

Ako je otet, gde je sleteo taj avion? Pilot Bata kaže da je mogao da sleti na neku malu, napuštenu pistu, ali on sa nje više ne može da poleti, pa je avion dalje neupotrebljiv.

Sa druge strane, otmičari bi valjda do sada istakli neke zahteve.

Činjenica je i da je malezijski Boing 777 jedan od najmodernijih putničkih aviona, imao određenu količinu goriva i da se tačno zna koliko je vremena mogao da provede u vazduhu.

Sumnja u samoubistvo

Ranisavljević je odbacio teoriju o samoubistvu pilota kao malo verovatnu. Kako kaže, da je pilot hteo da se ubije, ne bi se bavio isključivanjem transpondera. Podsetio je na egipatskog pilota koji je izvršio samoubistvo, a nije isključio transponder, već ga je ostavio uključenog, a avion se raspao pri udaru u vodu.

"Morao je da ima goriva od Kuala Lumpura do Pekinga, plus do određene alternacije, jer ako ne može da sleti u Peking, moraće na neki od tri obližnja aerodroma. Uglavnom se dobijaju tri alternacije od kojih se bira jedna i to u zavisnosti od vremenih uslova. Takođe, svaki putnički avion mora da ima goriva i za pola sata holdinga, u slučaju da vam se desi da dođete do aerodroma i da ne možete da sletite. Sigurno su imali goriva do destinacije, za alternaciju i za pola sata holdinga. Toliko je avion mogao da ostane u vazduhu", objašnjava Ranisavljević.

On ne isključuje teoriju koja navodi da je avion po poletanju leteo još četiri sata, što su malezijske vlasti demantovale, a objašnjava i kako je nestao sa radara.

"Taj Boing 777 ima dva transpondera (signalni sistem uz pomoć koga se avion identifikuje na radaru), koji zamenjuju jedan drugi, kada se nešto desi jednom - uključuje se drugi. Samo pilot može da isključi oba. Ako govorimo o otmici verovatno ih je neko namerno isključio da bi taj avion nestao sa radara", rekao je Ranisavljević i dodao da bi onaj koji bi pokušao otmicu aviona morao da prođe deo pilotske obuke. Takav slučaj se i dogodio 11. septembra u SAD kada su srušene kule bliznakinje, podseća on.

"Ako je avion krenuo za Peking, oni su odleteli prema Vijetnamu, a tu nema pristupačnog terena za sletanje. Ne verujem da mogu da slete u džunglu, osim na neku napuštenu pistu", rekao je on.

Pilot naglašava i da je zanimljiva činjenica što je u tom avionu, kako su mediji preneli, bilo i 20 putnika koji su eletkronski stručnjaci.


EKSPLOZIJA –MOGUĆA OPCIJA

Dugogodišnji pilot ne isključuje mogućnost snažne eksplozije na velikoj visini usled koje je, kako navodi, došlo do potpunog raspada aviona, pa je zato teško pronaći bilo kakav njegov deo. On ističe da to može da se desi samo zbog jake bombe koja je bila povezana sa rezervoarom, odnosno gorivom. U tom slučaju bi oba transpondera prestala sa radom.

Ranisavljević ne veruje u priču da su putnicima zvonili telefoni nekoliko sati od nestanka aviona sa radara. Ako je reč o podmetnutoj bombi koja je imala dodirnih tačaka sa gorivom, nema šanse da je bilo šta zvonilo, dodao je.

Ranisavljević skoro da ne veruje u teoriju da je avion eksplodirao usled nekog kvara na sistemu.

"Teško da je moguće se dogodi takav kvar i da avion momentalno eksplodira, tako da mu nema traga", rekao je Ranisavljević.

Avion se ne bi raspao u paramparčad ni da je bomba bila postavljena u prtljažniku ili kod nekog od putnika, kaže pilot i podseća na slučaj aviona na liniji London-Njujork koji je eksplodirao 21. decembra 1988. godine iznad Lokerbija u Škotskoj.

On nije eksplodirao ceo i nije se raspršio, već se raspao u delove, a ekploziv je bio u  prtljažniku. Tada je poginulo svih 259 ljudi u "boingu 747" i još 11 osoba na zemlji. Među žrtvama su uglavnom bili američki studenti koji su krenuli na božićni raspust.

Bata 40 godina leteo

Dugogodišnji pilot Dimitrije Ranisavljević je u JAT-u leteo 30 godina, a nakon toga u Tunisu i Makedoniji još 10. Poslednji avion na kome je leteo je Boing 737. Vozio je i Boing 707, DC-9 i 737...

"Međutim, ako je eksploziv bio postavljen u rezervoar s gorivom onda nema verovatnoće da će pilot ili posada moći bilo koga da alarmiraju. Sve nestaje u nekoliko trenutaka... A ako je u pitanju požar ili kvar, prva stvar je da posada obavesti kontrolu letenja o tome", rekao je Ranisavljević.

"U zemljama kao što je Malezija, u njihovim aviokompanijama insistira se na procedurama koje je Boing propisao, tako da ne verujem u mogućnost da je pilot propustio da pošalje obaveštenje o problemu ", istakao je Ranisavljević.

KO ZNA KO SU PUTNICI

Ranisavljević se opet vraća na priču o otmici i navodi da treba utvrditi ko su zaista bili putnici aviona.

"Ko su putnici niko ne može da zna, jer vi imate samo njihova dokumenta. Danas se sve lako falsifikuje i ko zna ko je zapravo bio unutra", rekao je iskusni pilot za MONDO.

On ipak kaže da je Malezija zatvorena zemlja, ali da nema mnogo ekstremista.

"Oni jesu islamska zemlja, ali su prilično stabilni u odnosu na islamske zemlje u okruženju. Malezija erlajnz je jedna od jačih svetskih avio-kompanija, a boing 777 je jedan od najmodernijih aviona", napominje Ranisavljević za MONDO.

Komentari 22

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

ana

očevidac je izjavio da je video da avion gori i da se posle ugasila vatra

goran

mobilni nisu zvonili

Svetlana nešković

Nekom je trebao nov avion i putnici kao besplatna radna snaga.A šta je sa Saharom da nije negde ispod sahare u podzemnom gradu aerodromu ako tako nešto imaju mislim da sam negde to pročitala nekada?

special image