Novi pravilnik o uvozu polovnih vozila u Srbiju, čija je primena počela posle uskršnjih praznika nije otklonio dosadašnje probleme. Jedini efekat, koji se odmah osetio na tržištu polovnih vozila je povećanje cena.

"Dobili smo samo dodatni namet koji je potpuno nepotreban", rekao je za "Novosti", Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja. "Sa stanovišta bezbednosti nema apsolutno nikakav značaj, a čak ne štiti ni kupca".

Okanović objašnjava da se ispitivanje polovnjaka svodi samo na proveru da li je tehnička dokumentacija vozila u redu. To znači da će se proveravati, na primer, kubikaža, ali ne i to da li je i koliko stvarno vozilo prešlo kilometara ili da li je učestvovalo u udesu.

Predviđeno je da kontrolisanje polovnih vozila vrši šest ovlašćenih organizacija na 268 ispitnih mesta u Srbiji, a spisak svih ispitivača objavljen je na zvaničnom sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja, koja je, inače, neposredno pre primene ovog Pravilnika tražila od Ministarstva saobraćaja da odloži njegovu primenu, smatrajući da još nisu stečeni tehnički uslovi "na terenu", ali nisu naišli na razumevanje.

Uvoz i prodaja

Prema nezvaničnim podacima, prošle godine je u Srbiju uvezeno više od 100.000 polovnih vozila, a prodato je oko 20.000 novih.

Procedura počinje postupkom carinjenja, tako što će radnici Uprave carina omogućiti uvoznicima da se prilikom smeštaja pod carinski nadzor izvrši kontrola.

Uvoznik, zatim, dovozi vozilo na ispitno mesto uz popunjen zahtev i potrebne dokaze o uplatama, kao i sa originalnom saobraćajnom dozvolom, koja će nakon kontrole biti vraćena.

Ovlašćena organizacija o izvršenom kontrolisanju sačinjava zapisnik, a na osnovu toga Agenciji za bezbednost saobraćaja dostavlja izveštaj o kontrolisanju. Ako je izveštaj pozitivan, izdaje se Uverenje o ispitivanju (kontrolisanju) vozila koja se uvoze kao upotrebljavana, što se koristi u daljem postupku carinjenja, odnosno registracije vozila.

Agencija će, od izdavanja tog uverenja, koje sadrži i podatak da li vozilo ispunjava uslove Uredbe o uvozu motornih vozila, izdavanje potvrda EURO 3 vršiti samo za vozila za koja Uprava carine u postupku carinjenja naknadno zatraži.

I dok uvoznici polovnih vozila smatraju da je ovo samo još jedan, nepotrebni namet, jer suštinski ništa neće biti poboljšano, uvoznici novih vozila smatraju da je bilo "krajnje vreme da se i u ova oblast uvede red".

Svi postupci započeti pred carinskim organima, zaključno sa 18. 4. 2014, biće sprovedeni po procedurama koje su važile do objavljivanja pravilnika, odnosno ta vozila neće biti podvrgnuta postupku kontrolisanja vozila.