Volim da vozim bicikl, ali se nikada nisam usudila da iz parka pređem među automobile i krstarim gradom, ravnopravno sa ostalim učesnicima u saobraćaju. Zato me je poziv na novinarsku turu voženje bajsa kroz centralne gradske ulice, baš obradovao! Manje ću se plašiti u društvu, a i organizator je valjda sve uradio da budemo bezbedni i da se dobro provedemo.
"Svim početnicima savetujem da prvo voze u društvu, jer je zaista tada strah manji. I da znaš da je sasvim normalno što se bojiš, svi se tako osećaju kada prvi put voze po kolovozu, među automobilima. Zato je važno da znaš osnovna pravila, da ih se pridržavaš i vrlo brzo ćeš početi da uživaš u vožnji gradom", rekao mi je Zoran Bukvić i pružio mi biciklistički priručnik za početnike "Beograd na pedale", koji je uradio zajedno sa grupom autora, koji godinama "pedaliraju" prestonicom.
Povodom promocije priručnika je i organizovana vožnja za novinare, u utorak, baš nakon pljuska. Pomislila sam da će sve biti otkazano, ali na sreću nije. Mokre ulice nisu bile klizave i nije mi bilo hladno - što zbog adrenalina, što zbog okretanja pedala.
Dakle, krenuli smo: Braće Jugovića, Francuska, Trga Republike, Obilićev venac, Topličin venac, Maršala Birjuzova, Knez Mihailova, Makedonska, do Doma omladine.
Kako je bilo? Super!
Osećala sam se kao u Milanu ili u Parizu, gde bajsevi "zuje" na sve strane, gde možete da vidite lepoticu u večernjoj haljini, sa sve štiklama, kako parkira bicikl ispred fensi restorana, ili bakicu koja se bajsom vraća sa pijace i provlači kroz gradsku gužvu, kao na primer kod nas na Slaviji u podne.
Moram da priznam - da sam se vozila sama verovatno bih odustala posle prvog "biiiip", od strane nervoznog vozača automobila, ali ovako u društvu i uz Zoranove savete, bilo mi je baš lepo. Još kada na miru iščitam njegov priručnik, znam da ću se brzo okuražiti da sama krenem biciklom u grad.
Evo šta sam do sada već pročitala u "Beogradu na pedale":
- Bicikl je na razdaljinama od 5 km najbrže prevozno sredstvo, pri tom se ne gurate u gradskom prevozu, sami birate kuda ćete ići, ne trošte vreme na parking, a i besplatno je.
- Istraživanja su pokazala da vožnja bicikla smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti, povoljno utiče na mišiće, zglobove, ubrzava metabolizam što znači da skida suvišne kilograme, zbog čega bicikl zovu "pokretna teretana".
- Ne zagađuje okolinu i ne pravi buku: biciklista koji svakoga dana putuje na posao 8 km, četiri dana u nedelji, izbegava 3.220 km vožnje automobilom godišnje, štedi 380 litara benzina i proizvodi 750 kg ugljen-monoksida manje!
- Kupovina bicikla je kao kupovina cipela - zavisi od toga za koje potrebe ga uzimate, a ne treba ni da zaboravite na dodatke: alat, pumpu za gume, prtljažnik.
- Vožnja kroz Beograd je "mačiji kašalj" ako znate osnovna pravila.
Ovo poslednje mi se naročito dopalo, mada i ono da je "kupovina bajsa kao kupovina cipela, jer - volim cipele!
I dok ja nastavljam da čitam priručnik, vi možete da ga nabavite besplatno ako dođete na tradicionalno okupljanje bicikista na Trg Republike, svake poslednje subote u mesecu, u 16:30 časova, ili ga pročitajte na internetu.
Od srca vam ga preporučujem, jer je napisan u neformalnom tonu, sa dosta ilustracija i saveta koji nisu stoprocentno u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, ali su svakako vrlo praktični: kako se obući za vožnju, kako se bajs održava, kako se vozi na uzbrdici i nizbrdici, kako se vozi noću, kako se skreće...
Zvezdina proslava jesenje titule sa stilom: Nova goleada na Marakani!
Ameri hoće Stojakovića da bi nas pobedili: Srbija i Grčka u strahu, SAD hoće da otme Andreja!
Završen protest studenata u Beogradu: Saobraćaj bio blokiran u centralnim gradskim ulicama
Određene sudije za večiti derbi: Srbin i Hrvati sude Crvena zvezda - Partizan!
Tri noćenja na Zlatiboru 460.000 dinara! Turisti šokirani cenama za Novu godinu, od cifre će vam se zavrteti