Tumarajući bilo kojim od velikih tržnih centara u Srbiji sigurno ste nabasali na štand sa neobičnim slatkišima. Ako ste na njima našli nešto po svom ukusu, ukoliko se već niste odvažili da poslušate sugestiju prodavačice i probate nešto "potpuno drugačije", za to malo zadovoljstvo imate da zaslužite Borisu Pezelju (35), suvlasniku Candy Universa.

U razgovoru za naš portal Pezelj otkriva neke male tajne malog biznisa, ali i priča o tome da zašto i tako, naoko, jednostavan "slatki biznis" može da ostavi gorak ukus ako ne pazite.

Do firme sa 24 zaposlena u četiri grada, Boris i Sanja, njegova supruga i suvlasnica firme, nisu došli ni preko noći, a ni "slučajno". Posle nekoliko više ili manje propalih biznisa, u raznim sferama, Pezeljima se ukazala šansa kada se povlačenjem jedne inostrane kompanije, a u kojoj je Sanja radila, ukazala "rupa" na srpskom tržištu.

Sanja je iskoristila svoje kontakte i poznavanje konkretnog posla, a Boris svoje iskustvo iz marketinga i reklamiranja, i nastao je Candy Universe.

"I do tada smo znali da krećemo u privatan biznis, ali planovi su išli od 'pravljenja sendviča' do povratka na svetleće reklame. Onda se pojavilo ovo i morali smo da iskoristimo priliku", kaže Boris.

Novac donesen sa kratkotrajnog rada u SAD "pojačale" su pozajmice od rodbine, kumova, prijatelja, i krenulo se u biznis sa nekih desetak hiljada evra. Sanja je već imala posao nabavke i plasmana u malom prstu, ali na Borisa je palo da obezbedi sve za malu firmu – od logoa do pravljenja štandova i osmišljavanja svake sitnice na njemu.

"Bio sam i stolar, i dizajner, i vozač, fizikalac, prodavac i direktor u isto vreme. Ali isplatilo se. Recimo, moj prvi štand sam sam sklapao, i izgrešio 'onoliko' ali on i dalje stoji u Delta Cityju. Ovi najnoviji iz Merkatora su kudikamo bolji, radili su ih profesionalci, ali i dalje po mom dizajnu", kaže Boris Pezelj.

Ideju i trud prepoznali su prvo u pomenutom beogradskom tržnom centru. Krenulo se iz nekog "ćoška" Delte, pa na bolje mesto, zatim u TC Ušće i Immo centar, pa i van Beograda - u Kragujevac (TC Plaza), novosadski Big, Merkator u Beogradu, Novom Sadu i Nišu...

Sada na osam prodajnih mesta u četiri grada nude ukupno 130 artikala, od kojih mnogih nema ni na jednom drugom mestu u Srbiji. S ponosom ističu slatkiše sa prženim bademom u medu i cimetu, miksove čokoladiranog voća sa limunom i soli, ili engleske fadž bombone nalik karamelama.

"Naš posao deluje jednostavan, kako kaže naš narod trange-frange i to još sa slatkišima. Ali ovo je ozbiljan posao, ukusi su neobični i nije lako proceniti šta će se prodavati, a roba iz inostranstva se kupuje unapred i na veliko. A svaka omaška prilično košta", objašnjava Boris.

Pezelj ipak ohrabruje ljude, posebno mlade, da krenu u svoj biznis, ali i upozorava da ne očekuju "kamione i avione".

"I u inostranstvu mali biznisi često 'pucaju' ali u Srbiji još češće. Novca će vam stalno faliti, pogotovo kad imate malu firmu kojoj mesečni troškovi mogu da idu osam do deset hiljda evra. Čak i kad imate odličnu ideju i uložite mnogo vremena i truda, uvek je tu neko kome dve trećine pazara prolazi 'na crno', nabavlja robu kojoj je istekao rok trajanja, mulja sa porezima i doprinosima... Ali ne odustajte, i ne pristajte na poslovanje 'na crno'. Možda nećete imati džipove, ali ćete sigurno mirno spavati", kaže Pezelj.

BEZ DOBRIH RADNIKA NEMA NI DOBRE (MALE) FIRME

Uz poštovanje obaveza prema državi ide i poštovanje prava i obaveza zaposlenih, podvlači naš sagovornik. Tu se krije još jedna mala tajna koju nam otkriva ovaj preduzetnik – (ne)običan izbor radnika.

"Mnogi greše kada biraju osoblje za direktan rad sa klijentima. Obično traže atraktivne devojke, a beže od žena sa decom. Atraktivne devojke možda doprinose 'gužvi' na štandu ali ne i prometu. Privlače previše zgubidana koji jedino što 'pune' je knjiga utisaka sa brojevima mobilnih telefona. Ako imate ženu koja zna da radi za sebe i svoju decu, ona će naći najbolji način da komunicira sa mušterijom", objašnjava svoju filozofiju Boris Pezelj, koja je u njegovoj firmi potkrepljena i mesečnim bonusima i 13. platom.

Od prvobitnog projekta "štapa i kanapa" Candy Universe je sada postao "slatki posao" u kome sve normirano – zna se kako šta treba da izgleda, koliko minuta traje koji "proizvodni proces", kako se reklamira i "nagovara". Posao je, jednom rečju, spreman za franšizu, prvo u BiH, a zatim i širi region. Ali Pezelji se time ne zadovoljavaju.

"Mi nemamo nikakvu zaleđinu, ni finansijsku, niti neka posebna poznanstva, ni političke veze. U poslu smo sami i nikada ne znate kada će se pojaviti neko veći, jači ili 'sa vezama' i istisnuti vas iz biznisa. To smo već iskusili. Ugovor sa tržnim centrom se potpisuje na šest mesci, najviše na godinu dana, i posle toga je sve moguće. Zbog toga na vreme moramo da mislimo na odstupnicu", kaže Pezelj.

Tih "odstupunica" u slučaju Pezelja zapravo ima dve. Jedna je "Charge them up", prezentovana na nedavnom prvom takmičenju mladih preduzenika Ring u Srbiji, a druga je proistekla iz kontakata sa istog događaja pod međunarodnim pokroviteljstvom – proizvodnja čokoladirane šljive.

Punjač baterija je odmakao kao projekt, traži se finansijski partner koji bi uložio 80.000 evra da se pokrije cela Srbija, a čoko-šljiva je u zametku. Radi se o saradnji nekoliko članova Udruženja mladih preduzetnika Srbije i tu se o svim tehnološkim aspektima razgovara sa Poljoprivrednim fakultetom u Zemunu. Kako je reč o domaćoj proizvodnji, tu bi mogle da u obzir dođu i novčani podsticaji države Srbije ali i pare evropskih fondova.

UDRUŽENJE "ČISTIH" PREDUZETNIKA

Pezelj u svom biznisu ipak nije potpuno sam. Član je pomenutog Udruženja mladih privrednika Srbije, za koje kaže da okupilo mlade ali i "čiste" biznismene.

"Okupila nas je ideja da je i u Srbiji moguć biznis bez politike i 'na belo", kaže Pezelj o udruženju koje trenutno ima dvadeset članova i još stotinak malih firmi koje "čekaju da budu primljene".

Udruženje će uskoro, u saradnji sa Gradom Beogradom, voditi i poslovni inkubator u kome će mladi preduzetnici moći da se lagodnije bave razvijanjem svojih prvih biznisa uz neprocenjive savete starijih kolega.

Zainteresovani?