Mnoge klime u automobilima usled retkog, selektivnog uključivanja mogu da budu uzročnik respiratornih infekcija. Ali, samo ako se ne koriste, čak i zimi, povremeno. Tako, umesto da štite od prekomernih temperatura u automobilu, zapravo postaju sejači bakterija i bacila svih vrsta.
Auto-klima je vrlo osetljiv sistem i traži redovnu kontrolu, kao i svaki drugi sklop u vozilu. Obavezno, pre polaska na letovanje ili na duži put, prekontrolišite klimu. Ako je niste koristili tokom godine, bilo kakav čudan zvuk, kada je pokrenete, može da dolazi iz kompresora ili drugih delova uređaja, pa je bolje da ne rizikujete skuplji kvar. Neprijatan miris kada se uključi znači da je potrebno temeljno čišćenje.
Neredovno korišćenje i održavanje pogubno je po funkcionisanje čitavog sistema. Za zdravlje, najbitnije je čišćenje klime od algi, bakterija i virusa, što je potrebno primenjivati svake godine. Ovo čišćenje uz dopunu i "u-ve" bojama (da bi se ustanovilo gde eventualno propušta) košta od 2.000 do 4.000 dinara, uz zamenu polenskog filtera. U poslednje vreme mogu da se pročitaju razni saveti da to uradite sami, ali dopreti do zaštićenih delova kondenzatora i isparivača, gde je čišćenje i najpotrebnije, veoma je komplikovano i može da ošteti ionako osetljiv sistem.
Način korišćenja je važan zbog zaštite na visokim temperaturama. Nije preporučljivo uključivati klimu ili barem treba smanjiti nivo obrtaja ventilatora kada motor auta nije zagrejan, kada stojite ili se sporo krećete u kolonama. Tada podesite strujanje vazduha na minimum. Kod ovakvog načina korišćenja isparivač nema dovoljno vremena da se osuši. Tada je idealna podloga za razvoj bakterija i gljivica koje počinju da emituju neprijatne mirise, jer su se razmnožile i dolazi do njihovog raspadanja.
Ako birate polovan automobil, onda kupujete i bakterije prethodnog vlasnika. Da biste znali da li uopšte funkcioniše klima, uključite je i podesite je na najjači rad, do 10 minuta. Tada bi temperatura vazduha koja se uduvava u unutrašnjost trebalo da bude oko sedam stepni Celzijusa. Kako nemate uz sebe termometar, otvorite motorni prostor i pipnite deblju cev koja izlazi iz kabine, ona mora da bude hladna.
"Trebalo bi da čujete da je klima pokrenula sistem, a ne brujanje. Ukoliko se čuje nešto neobično, verovatno postoji oštećenje na kompresoru ili sistemu, a najčešće je nedovoljno rashladnog gasa ili ulja", kaže za "Politiku" serviser za auto-klime Vladimir Gajić.
Popravke klime su veoma skupe, često koštaju više stotina evra, pa je najbolje posetiti specijalizovani servis, koji može kasnije da vam uštedi dosta novca. Često dva punjenja klime i zamene filtera mogu da koštaju više od dela koji ne funkcioniše.
Obavezan je detaljan pregled klime na svakih 50.000 pređenih kilometara, gde se ispituje čak 15-20 operacija čitavog sistema.
"Najjednostavnije je da se klima koristi cele godine, pa i zimi je uključite pet do deset minuta, barem jednom nedeljno", savetuje serviser.
I najvažnije, razlika u odnosu na spoljnu temperaturu ne treba da bude viša od 10 stepeni Celzijusa, jer samo tako ćete sačuvati i svoj "životni sistem" za budućnost.
Izbegavajte popravke po sistemu sam svoj majstor". Dopunjavanje može da bude rizično, ako ga rade nestručne osobe. Osnovne greške su dopunjavanje neodgovarajućim uljima ili freonima koji nisu predviđeni za auto-klime. Pogrešno je dopunjavati samo gas, već je potrebno pridržavati se propisa i procentualnog odnosa ulje–gas, koji se razlikuje kod svakog modela klima-uređaja.
Zvezdina proslava jesenje titule sa stilom: Nova goleada na Marakani!
Završen protest studenata u Beogradu: Saobraćaj bio blokiran u centralnim gradskim ulicama
Ameri hoće Stojakovića da bi nas pobedili: Srbija i Grčka u strahu, SAD hoće da otme Andreja!
Određene sudije za večiti derbi: Srbin i Hrvati sude Crvena zvezda - Partizan!
Tri noćenja na Zlatiboru 460.000 dinara! Turisti šokirani cenama za Novu godinu, od cifre će vam se zavrteti