• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Investitori zadovoljni kako se Srbija kreće

Izvor Tanjug

Strani investitori su saglasni da je u regionu Srbija najatraktivnija za ulaganje, ali poručuju i da bi apetiti trebalo da budu veći i da se kroz nastavak reformi Srbija izbori i za neko od vodećih mesta u Jugoistočnoj Evropi.

Pozitivni pomaci, kako navode predstavnici stranih investitora, vidljivi su i po usvojenim zakonima, po njihovoj primeni u praksi, ali i po većoj fiskalnoj disciplini same države što Srbiju takođe prikazuje u boljem svetlu.

Zato i predstavnici stranih ulagača nisu iznenađeni ni rezultatima nedavnog godišnjeg istraživanja "Biznis Balkan barometra", koje su u zemljama regiona sproveli Veće Evropske unije za regionalnu saradnju i Evropski fond za Balkan, a prema kojem je Srbija najatraktivnija za ulaganje među susedima.

Investitori ne dolaze (samo) zbog jefinih radnika

Upitana zar jeftina radna snaga nije osnovni adut Srbije, Piščević odgovara: "Apsolutno se ne slažem sa tim". Ona se slaže da postoje investitori koji to traže, ali negira da je Srbija zemlja koja dominantno privlači investitore zbog jeftine radne snage. "Najbolji primer je NCR kompanija, koja je jedna vrsta kol-centra (call center), gde naši ljudi govore od 9-12 svetskih jezika. Vrlo je teško naći tržište gde možete naći 2.000 ljudi u jednom trenutku koji će imati jedan pristojan nivo tehničkog znanja, ali isto tako govoriti jezike perfektno i moći da opsluže ceo svet. To su naši aduti i na tome treba da radimo", kategorična je ona.

"U Savetu stranih investitora (FIC) primetili smo pozitivne pomake u poslednje vreme, tako da nije iznenađenje što smo dobili položaj broj jedan na Balkanu. To je velika potvrda da vlada radi u dobrom pravcu", rekao je Tanjugu predsednik FIC-a Uve Fredhajm.

On je podsetio da su do toga doveli, na prvom mestu, primena Zakona o radu, Zakona o inspekcijskom nadzoru, a sada i novi Zakon o konverziji prava korišćenja u pravo svojine nad građevinskim zemljištem.

Ipak, ukazao je, ništa ne bi trebalo da se shvati zdravo za gotovo, jer ima još mnogo posla.

Prema njegovim rečima, Srbija bi trebalo sebi da postavi i ambicioznije ciljeve kako bi postala jedna od najprivlačnijih destinacija za strane investicije u Jugoistočnoj Evropi.

"Tek treba da se vidi, kada se poredimo šire sa Jugoistočnom Evropom, šta bi trebalo da uradimo da budemo prvi. I onda bi trebalo da odredimo prioritete", rekao je on dodajući da je na kraći rok cilj da se nastavi sa putem reformi i usaglašavanjem domaće regulative sa evropskom.

Važno je, rekao je Fredhajm, i da se nastavi sa disciplinom kada je reč o budžetu, te sa pozitivnim koracima kada je reč o vladavini prava, posebno ističući da je potrebno da se nastavi sa reformama i kada je reč o zakonu o naknadama, jer bi takav zakon dao predvidivost, u smislu plaćanja taksi, kompanijama koje posluju ovde.

Ključno obrazovanje

Ključni prioritet AmChama na koji se treba fokusirati je reforma obrazovanja. "Ako ne budemo sa više odgovornosti pratili potrebe tržišne ekonomije u pogledu obrazovanja i novih tehnologija, mi tu bitku ne možemo da dobijemo", poručuje ona.

"S naše strane, FIC aktivno podržava vladu da nastavi sa reformama, jer bi voleli da vidimo dalji rast u Srbiji", poručio je Fredhajm.

Da je Srbija privlačno mesto za strane ulagače smatra i izvršna direktorka Američke privredne komore (AmCham) u Srbiji Maja Piščević.

Ona kaže da sada već postoje opipljivi pokazatelji unapređenja poslovnog okruženja, a to su zakoni o radu, planiranju i izgradnji, konverziji, inspekcijskom nadzoru, a na drugoj strani i značajno smanjenje budžetskog deficita.

"Da li će privredni rast biti u rasponu od minus 0,5 odsto ili 0,5 odsto, sa fiskalnog stanovišta nije velika razlika. Ali psihološki ona jeste, taj plus nešto znači i investitorima i građanima", dodaje ona i objašnjava da je to poruka da država sprovodi odgovornu fiskalnu politiku.

Istraživanje "Biznis Balkan barometra", inače, bazirano je na anketiranju preduzetnika iz zemalja regiona. Prema tom istraživanju, Srbija je najomiljenije i najotvorenije tržište za ulaganje i trgovinu, na drugom mestu je Crna Gora, trećem Albanija, dok je Hrvatska na začelju.

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image