Jedinstveni metro u Lilu
MONDO/Mladen Šolak 

Jedinstveni metro u Lilu
MONDO/Mladen Šolak 

  /Od izveštača MONDA iz Francuske/

Na prvi pogled, u metrou Lila Sve je isto kao i bilo gde - automat na kojem se kupuju karte, senzor na kojem se učitavaju i kratko vreme koje protekne između dolaska vozova.

A, onda, ipak, nailazi iznenađenje: Nema vozača!

Metro u Lilu prvi je u istoriji Evrope koji je uveo potpuno automatski sistem podzemne železnice. To je učinio davne 1983. i isti sistem radi i danas, kada funkcioniše na 45 kilometara i potpuno olakšava prevoz gradom.

Kako to izgleda uživo? Jako jednostavno: Minut do minut i po čekanja, ulazak u jedan od dva vagona i mirna vožnja do stanice ka kojoj ste pošli.

Kompozicija se kreće veoma brzo i kontrolisana je iz jednog operativnog centra - bez naglih kočenja i neplaniranih ostanaka na stanicama, koja se mogu doživeti u drugim gradovima.

Najjeftinija karta "pokriva" vožnju od tri stanice i košta 70 centi. Nedeljna, kojom se sedam dana možete voziti neograničeno, jako je praktična i košta 18 evra, zajedno sa izradom personalizovane karte.

Jedinstveni metro u Lilu
MONDO/Mladen Šolak Parking stanica za bicikle u Francuskoj

Naravno, grad je osmislio alternativu i ovakvom prevozu, pa u centru, na automatu, možete iznajmiti i bicikl i odvesti se samo gde hoćete. Cena nije baš niska za naše uslove: pola sata korišćenja košta evro, s tim da je prvih 30 minuta pedalanja besplatno.

Ipak, većina se radije opredeljuje za metro, koji nudi sjajno iskustvo, posebno za one koji se nisu vozili "na dugme".