• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ponos ili bruka SAD - samo kaciga 400.000 dolara!?

Izvor MONDO/Tanjug

Najnoviji američki borbeni avion F-35 našao se u središtu kontorverzi zbog cene i dizajna, pa je tako predmet polemika čak i skupocena kaciga pilota.

Najsavremeniji Lokid Martin F-35 košta, naime, oko 100 miliona dolara po letelici, što ne uključuje cenu motora.

Troškovi dizajna, stavljanja u pogon i proizvodnje do sada se procenjuju na oko 350 milijardi dolara i više.

Još kontroverznija je, međutim, kaciga od 400 hiljada dolara, koja je integralni deo oružanog sistema aviona.

Major Vil Andreota, veteran američkih vazdušnih snaga i komandant pilotskog tima za avione F-35 , brani taj program i objašnjava da kaciga ima sve informacije o aktiviranju oružanog sistema, i to kad se gleda pravo i u stranu.

“Dostupni su mi svi podaci iz letelice, zbog čega je ovo više od kacige. Na gornjem delu se nalazi centralni kompjuter, koji obrađuje informacije i odlučuje o tome šta će mi prikazati. Ovo je takozvani vizir, koji funkcioniše kao ekran, gde se prikazuju svi podaci”, objašnjava Andreota, prenosi Glas Amerike.

f-35
Izvor: YouTube



Na kacigi se nalaze skupe kamere, koje omogućavaju pilotu ga gleda izvan i unutar kokpita. Takođe ima kamere sa infracrvenim zracima.

Den Grejzer iz Projekta za nadzor vlade kaže za Glas Amerike da kaciga ukazuje na veći problem - a to je stavljanje previše stvari u jedan paket.

"Da bi se objedinila sva ta tehnologija, gomilaju se troškovi i složene komponente, koje kasnije treba održavati, zato što je reč o još jednoj stvari u ovoj letelici koja može da se pokvari u budućnosti”, navodi on.

Kamere za kacigu su neophodne zato što pilot u avionu F-35 sedi mnogo niže nego u ostalim borbenim letelicama.

Grejzer, međutim, smatra da je u pitanju greška u dizajnu.

“Za poreske obveznike to znači da ne plaćamo samo za dizajn kokpita sa pilotom u avionu, već i izdvajamo dodatnih pola miliona dolara za složeni dizajn kacige da bi se prevazišlo nešto što su mogli da reše jednostavnim inženjerskim potezom”, kaže on.

F-35 je dizajniran da traje oko 50 godina.

Za američke vazdušne snage, mornaricu i marince proizvedeno je 2.500 letelica, uz nekoliko stotina za saveznike koji učestvuju u tom programu, a čiji se piloti trenutno obučavaju u Arizoni, prenosi Glas Amerike.

Tagovi

Komentari 45

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Dane

" Avion je katastrofa. Pokusali su da naprave u jednom- lovca, bombardera, avion koji slece na nosac aviona, slece vertikalno i slece klasicno. To je kao da pokusate da napravite trkacki auto u koji moze da stane cela porodica, sa ogromnim gepekom i koji je dobar i van puteva" Sam avion je izuzetno skup i donosi ekstra profit fabrici. E sad tvrde da im je elektronika toliko superiorna da ovo prethodno nema znacaja, ali to su tvrdili i za nekoliko slicnih kanti u Vijetnamu koje su im masovno padale, a planiraju da im to bude jedini borbeni avion. Za Avganistan ce sigurno moci, ali za Ruse i Kineze...

Marko

Jadna cica maca razbila je kacigu

goran

ima na yt intervju sa čovekom koji konsrtuisao f-16. tvrdi i daje objašnjenja za tu tvrdnju da je f-35 najveći promašaj u istoriji us vazdušnih snaga.

special image