LOGAN
Logan (2017)
Režija: Džejms Mangold
Uloge: Hju Džekmen, Patrik Stjuart, Dafni Kin
Distributer: MCF
Biće malo spojlera u ovom tekstu. Ništa strašno, ništa što vam ne bi bilo jasno nakon 15’ filma ili čak i odgledanog trejlera, ali ne više od toga. I to je dosta važno – da vam niko ne spojluje glavne stvari iz ovog filma. Jer je izuzetan i bitan. I za Foksovu franšizu i za dalji filmski život omiljenih mutanata.
Gledao sam, dakle, "Logana" u društvu svoje ćerke, što mi se učinilo idealnom kombinacijom jer i sam Logan kroz ovaj film ide sa svojom ćerkom. Srećom, J. nije 11-godišnjakinja kao Laura X-23, (ako vam je ćerka tih godina možda ne bi bilo loše da ipak preskočite ovaj moj savet odlaska na "Logana" sa maloletnim detetom) već odrasla tinejdžerka već navikla na brutalnost sveta u kojem živi, pa ni ona nije morala da žmuri ni ja da preterano strepim zbog zaista eksplicitnih i hardkor scena nasilja kojih u filmu ima u velikim količinama.
Ali svi znamo kakav je Vulverin, zar ne? Iako ga ovde zatičemo u 2029. godini, ostarelog, razočaranog i bolesnog, u ulozi vozača limuzine, Logan u akciji je onaj stari, nezaustavljivi mutant.
Malo je mutanata u ovoj sumornoj budućnosti u kojoj se već 25 godina nije rodilo nijedno dete sa nadljudskim moćima. Logan je u društvu ostarelog i dementnog Profesora X i Kalibana, albino mutanta sa moćima nepogrešivog tragača, ali kada se u priču umeša Transidžen, kompanija koja tajno uzgaja veštački stvorene mutante, Logan ostaje samo sa Ksavijerom i Laurom. Svi se oni kreću prema Raju, mestu koje su opevali i stripovi koje Laura brižno čuva i nosi sa sobom, mestu na kojem bi trebalo da se sretnu i sa ostalom odbeglom decom sa mutantskim moćima.
Otprilike bi to bio kratak sadržaj ovog road filma, vesterna, distopijskog SF-a, nazovite ga kako hoćete, ali u svakom slučaju velikog filma, 10. u serijalu o X-Men junacima, trećeg samostalnog Vulverina, poslednjeg sa Hjuom Džekmenom i verovatno poslednjeg i sa Patrikom Stjuartom. "Logan" je bez problema najbolji film o Vulverinu, ali i jedan od najboljih u celom ovom sjajnom serijalu.
Iako je film, bez ikakve sumnje, inspirisan istinski genijalnom strip epizodom "Old Man Logan" Marka Milara (Bendis i Lemajr su sa velikim uspehom nastavili sa stvaranjem priča u ovom univerzumu), on u svakom slučaju prati svoju viziju sveta u kojem mutanti odumiru. Za razliku od Milarove vizije, svet ovde nije podeljen na interesne zone koje kontrolišu superzlikovci koji su svrgnuli superheroje, već predstavlja post-apokaliptičnu viziju sveta makar iz vizije mutanata, ali sveta koji se ne razlikuje mnogo od onog u kojem živimo.
Džejms Mangold je najzaslužniji što sve u "Loganu" funkcioniše na pravi način, ali ne bi bilo pravedno da se u istoj rečenici ne pomenu makar i Hju Džekmen koji zaokružuje svoj mutantski opus na spektakularan način, kao i neverovatno dete pod imenom Dafni Kin koje zaslužuje ne samo pohvale i hvalospeve, nego definitivno i sopstveni spinof, nastavak ili nešto slično.
Ovo je autorski film, u to nema nikakve sumnje, jer pitanja koja Mangold poteže u svom novom filmu, a zatim i odgovori i rešenja, svrstavaju ga u red filmova koji odskaču i iz mejnstrima i iz onog holivudskog oreola koji obično "krasi" filmove sa zaradom od preko pola milijarde dolara. "Logan" je sve što klasičan blokbaster nije – intrigantan, provokativan, uzbudljiv, dirljiv i potresan. Smrtnost, starenje, krivica, savest, nisu to teme kojima se blokbasteri bave, ali zato je "Logan" tako specijalan i poseban film.
J. mi je nakon projekcije priznala da je u najmanje dva navrata bila na rubu suza, ja njoj nisam. Glumio sam Logana valjda, tvrdog i sirovog oca, ali istina je da mi nikako nije bilo svejedno da ispratim završne scene filma.
Po ko zna koji put u mutantima gledamo sebe, ovog puta u agoniji sveta koji melje sve pred sobom, i taj pogled nije nimalo prijatan i lagodan. Ali ova veličanstvena mutantska elegija ne bi bila tako moćna da nema tog tračka nade koji se pomalja u svakom kadru ovog genijalnog filma u kojem dominiraju melanholični tonovi i brutalna akcija. "Logan" je jedinstven film, od onih koji pomeraju granice ne samo žanra, već i same filmske industrije.
Ocena:
Ja: *****
J: *****