MONDO/Tanjug

Čanak o crkvama SPC: Crnoj Gori vratiti sve oteto 1918.

Autor:

Predsednik Lige socijaldemokrata Vojvodine ne vidi ništa sporno u zakonu o crkveno imovini koji najavljuje Podgorica. Ionako je sve oteto Kraljevini Crnoj Gori 1918. godine, kaže Nenad Čanak.

169
A- A A+

Ostrog Foto: MONDO/Nikoleta Vukčević

Čanak kaže da je "činjenica da je posle 1918. godine praktično kompletna imovina Crnogorske pravoslavne crkve postala imovina Srpske pravoslavne crkve", i zbog toga bi upravo nevraćanje Crnoj Gori imovine iz 1918. bila istorijska nepravda.

Reč je o tome da se, kako Čanak kaže za "Dnevne novine", imovina koja je oduzeta "na sablju" 1918. godine vrati vlasnicima - državi Crnoj Gori.

"Ne razumem šta je tu sporno. Niko ne brani SPC da napravi nove hramove. Hongkong je Britanija vratila Kini posle 99 godina, zašto ne bi SPC vratila CPC, odnosno crnogorskoj državi, ono što joj je oduzeto ukidanjem crnogorske državnosti 1918. godine. Ne vratiti Crnoj Gori imovinu iz 1918. godine bila bi istorijska nepravda. I to je sve", rekao je Čanak, prenosi RTCG.

Istoričar: Nasilje Podgorice nad srpskom nacijom

Crnogorska crkva

Crnogorska pravoslavna crkva je faktički bila autokefalna od ukidanja Pećke patrijaršije 1766, a praktično ni dotad niko Crnogorcima nije birao mitropolite.

Od početka XVI veka do 1851 godine Crnom Gorom su vladali vladari koji su bili i mitropoliti (vladike) pravoslavne autokefalne crkve nezavisne od Srpske pravoslavne crkve. Od 1852. godine državom je vladao knez, a od 1910. kralj (Nikola I). Po okončanju Prvog svetskog rata odlukom kontroverzne Podgoričke skupštine, Crna Gora ukida sopstvenu državnost i prisajedinjuje se Srbiji, odnosno Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca. Imovina crnogorske crkve postala je imovina SPC od 1920 godine, kada je održan crkveni sabor ujedinjenja.To što ovo pitanje koje, prema njegovim rečima, "ni u čemu ne može biti sporno pokušava da se politizuje može biti izuzetno opasno", zato što, kaže Čanak, otvara linije podela koje ne donose korist nikome.

"Što se tiče otpora Srbije i SPC usvajanju zakona o verskim slobodama u Crnoj Gori, tu vidim dve stvari. Sa jedne strane, reč je o imovini, a sa druge, o političkom uticaju. Kada dođemo do tog pitanja videćemo da je SPC, na moju veliku žalost, koristila i (Slobodanu) Miloševiću i svima koji su širili ideju ne samo velike Srbije, nego i opravdavala niz potpuno anticivilizacijskih postupaka u toku 90-tih godina prošlog veka, na način koji je potpuno nedopustiv. Sve to ide na štetu SPC i zbog toga će doći u poziciju da, baveći se dnevnom politikom, izgubi svaku vezu sa istorijskom ulogom i istorijskim bićem", kaže Čanak.

Smatra da nema dileme da je priča o Crnogorskoj pravoslavnoj crkvi i obnovi njene autokefalnosti "rak rana" u odnosima Srbije i Crne Gore, a da je glavni razlog za to netačno tumačenje i poimanje srpstva.

Uprkos reakcijama koje dolaze iz Srbije, lider LSV veruje da to ipak neće imati velikog uticaja na zvanične odnose Podgorice i Beograda i da će predsednik Srbije, bez obzira na poruke, ipak "odoleti pritisku SPC", odnosno da se neće pridružiti "nekakvoj histeriji protiv Crne Gore", kako god sad izgledalo da nije tako.

"Biće pritisaka, ali lično mislim da Vučić ima druge prioritete. Mislim da će na kraju prevladati razum i državništvo, zato što nije dobro u ovom trenutku zatezati odnose, jer mnogo je već tenzija na Balkanu i nove nisu potrebne", kaže Čanak.

Vlada Crne Gore je najavila donošenje Zakona o slobodi veroispovesti, prema kojem bi sva imovina za koju SPC nema dokaze da je njena pripala državi Crnoj Gori.

Milo Đukanović: SPC opstruira ambicije Crne Gore

Zbog takve namere u Podgorici je održan "Trojičindanski veliki narodni sabor za odbranu svetinja" u Hramu vaskrsenja u Podgorici. 

Veliki sabor SPC: U Podgorici brane svetinje Srba VIDEO

Povezano

Sve vesti