Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović rekao je da su izmenama predviđene strožije kazne za nasilničku vožnju, poput preticanja kolone preko pune linije ili prolaska kroz crveno svetlo, a za vožnju sa više od 2 promila alkohola u krvi predviđen je obavezan zatvor od 30 do 60 dana ili kazna rada u javnom interesu od 240 do 360 sati, 14-16 kaznenih poena i devet meseci zabrane upravljanja vozilom.
Zbog nevezivanja pojasa umesto dosadašnjih 5.000 dinara kazna će biti 10.000 dinara.
Opozicioni poslanik Marko Đurišić upitao je ministra kako je moguće da neko zbog vožnje Brankovim mostom u suprotnom smeru, što je klasičan primer nasilničke vožnje, ne završi u zatvoru, već bude materijalno kažnjen.
"I onda on kaže: 'Ma, nema veze, imam para, platiću'. U kakvom je stanju ova država kad se to događa i da li će ove izmene zakona biti primenjivane onako kako piše?", upitao je Đurišić ministra policije.
Krajem februara, 46-godišnji muškarac priveden je nakon što je vozio u suprotnom smeru preko Brankovog mosta u Beogradu, a potom je predat sudiji za prekršaje.
Ministar policije je na to odgovorio da je on APSOLUTNO ZA TO SE IZREKNU NAJTEŽE MOGUĆE SANKCIJE ZARAD BEZBEDNOSTI U SAOBRAĆAJU.
"To smo i uradili ovim izmenama zakona. Ja imam malo dete i ja sam za najteže sankcije. Ovaj što je vozio u kontrasmeru njemu je izrečena mera po važećem zakonu, a i sad je u nadležnosti zdravstvene institucije", rekao je Stefanović.
....
Ministar je prethodno naveo i da je izmenama predviđena i pojačana odgovornost vozača koji prevoze decu, jer će se deća moći prevoziti samo u odgovarajućem bezbednosnom sedištu, odnosno na podmetaču za sedenje u zavisnosti od uzrasta i visine.
Predloženo je i smanjenje kazni za pojedine prekršaje, poput vožnje u zaustavnoj traci, ili ako je vozačka dozvola istekla za više od šest meseci, jer se smatra da je to propust koji vozač može da napravi, a koji nema veze sa vozačkim znanjem i sposobnostima.
"Pojedine radnje se više ne smatraju prekršajem - preticanje bicikala, radnih mašina, tarktora, motokultivatora, odnosno zaprežnog vozila, preko pune linije, pod uslovima propisanim zakonom, jer smo uočili da leti to utiče na stvaranje kolona, što smanjuje bezbednost na putevima", rekao je Stefanović.
Za kategorije mladih i neiskusnih vozača pooštreni su uslovi pod kojima oni mogu da dođu do vozačke dozvole, kao i to da ne mogu upravljati vozilom sa snagom motora većom od 80 kilovata sve dok ne steknu spremnost i iskustvo da upravljaju vozilom s većom snagom, što će procenjivati stručnjak.
Za mlade vozače je predviđena nulta tolerancija za alkohol, zabrana telefoniranja tokom vožnje, zabrana vožnje između 23.00 i 6.00, a predviđeno je i da mogu da prevoze najviše tri lica, uključujući i lice pod čijim nadzorom voze.
Maksimalna kazna do 120.000 dinara
Predviđeno je više slučajeva kršenja odredaba novog zakona za koji je zaprećena maksimalna kazna do 120.000 dinara.
- vožnja pod uticajem alkohola od 1,2 do 2,0 promila;
- vožnja bez položenog ijednog vozačkog ispita; vožnja pod zabranom;
- prekoračenje od 80 do 100 kilometara na čas van naselja;
- od 50 do 70 kilometara na čas u naselju i od 50 kilometara na čas u zoni usporenog saobraćaja;
- ista kazna i za vožnju po neosvetljenom delu puta bez uključenih prednjih svetala;
- prolazak na crveno ako se na pešačkom nalaze pešaci;
- preticanje odnosno obilaženje vozila koje se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu;
- za preticanje kolone pod pratnjom;
- nepropuštanje vozila pod pratnjom;
- prelazak preko železničke pruge kada je to zabranjeno.
Stefanović je rekao da je izmenom zakona predviđen i obavezan video nadzora prilikom vršenja tehničkih pregleda koji će biti povezan posebnim programom sa MUP-om.
"Važno je da vozač bude sposoban, ali važno je da i vozilo bude bezbedno", podvukao je Stefanović i dodao da se posebno propisuju uslovi za kontrolore tehničkog pregleda - njihov broj, radni status, ali i nespojivost poslova, odnosno to da neće u radno vreme moći da se bave održavanjem, popravkom, osiguranjem i registraciom vozila.
Takođe, predviđene su i nove mere kontrole za auto-škole, kako bi se povećao kvalitet obuke, i to kroz jedinstveni informacioni sistem u koji će se "slivati" svi podaci vezani za osposobljavanje kandidata, uključujući i audio i video zapis polaganja ispita.
Time se, kaže ministar, sprečava manipulativno ponašnje bilo kog učesnika u obuci.