Ovih deset auto-legendi slave 50. rođendan (FOTO)

Automobili rođeni ove godine ostavili su neizbrisiv trag u istoriji

Čuvena šezdesetosma bila je jedna od najdinamičnijih godina prošlog veka.

Počelo je "praškim prolećem", onda su izbili protesti studenatau Parizu (preko milion učesnika) i u bivšoj Jugoslaviji, koji su nakon devet dana završeni čuvenim "Drug Tito je rekao da studenti u pravu". Krajem godine, Ričard Nikson je pobedio na predsedničkim izborima u SAD.

Premijeru je imala "Odiseja u svemiru: 2001.", kao i mjuzikl "Kosa" na Brodveju. Osnovan je Studenstki kulturni centar u Beogradu.  

Avionska industrija je videla dve neverovatne premijere – "boinga 747" i "tupoljeva TU-144", prvog supersoničnog aviona na svetu, koji je imao prvi let nekoliko meseci pre "konkorda".

A šta tek reći za automobilsku industriju? Te godine smo videli premijere nekolicine automobilskih legendi. Ovo su najbitniji modeli koji ove godine slave jubilarni 50. rođendan.

"Ford eksort"

undefined ford escort 1968.

Prva generacija ovog legendarnog hečbeka imala je premijeru početkom te godine. Reč je bio o jednom od najpopularnijih modela, koji je prodat širom sveta u preko 20 miliona primeraka, proizvodio se u nekoliko kabinskih varijanti. Bio je veoma popularan i uspešan i kao reli automobil. Nakon šest generacija, krajem prošlog veka stigao je naslednik u vidu "fokusa".

"Pežo 504"

undefined pežo 504 1968.

Ovaj "lav" je bio najveći Pežo do tad. Za njegov dizajn je odgovoran Pininfarina, koji je klasičnoj limuzini dao nezaboravan izgled, kako napred, a posebno pozadi. Putnici su uživali u punom komforu, a ovo je i prvi Pežo sa prednjim naslovima za glavu, kao i menjačem koji je spušten između sedišta. Proglašen je za Evropski auto godine. Proizvodio se u Francuskoj do 1983. i prodat je u tiražu od 3 miliona primeraka. Širom sveta je pravljen do 1997. godine.

"Opel GT"

undefined opel gt 1968.

Iako se proizvodio samo pet godina, dvosed "opel GT" spada u prave evropske klasike. A to je postala i njegova krilatica "Nur Fliegen ist schöner…" (samo je letenje lepše). Posebno je bio popularan "GT" sa "rekordovim" motorom od 1,9 litara sa preko 100 konjskih snaga, koji je išao do maksimalnih 185 na sat. Kao što možete videti na slikama, "GT" je bio opremljen "pop-up" svetlima, koja su se ručno izvlačila i uvlačila uz pomoć male poluge.

"Audi 100/kupe"

undefined audi 100

Ime je dobio po snazi prvobitnog motora, koji je proizvodio tačno toliko konjskih snaga. Prvo je predstavljena klasična limuzina sa četvoro, pa sa dvoja vrata, i na kraju kupe verzija. Kao i kod Pežoa, i ovo je bio najveći do tad napravljeni "audi". Doživeo je četiri generacije, a nasledio ga je 1994. model "A6.

"BMW E9 serija"

undefined BMW E9

Prvi kupe iz E9 serije je bio model 2800 CS, koji je premijerno dobio novi šestocilindarski motor zapremine 2,8 litara sa 170 KS. Ubrzo su sledili i drugi E9 modeli, među kojima se posebno ističe 3.0CSL koji je ostavio snažan utisak, kako međ publikom, tako i na trkačkim stazama. Ovaj model je osvojio ETCC šampionat 1973., a iste godine je pobedio i na Le Manu u svojoj kategoriji.

"Dino 206 GT"

undefined ferari dino

Iako je proizveden u samo 152 primerka, ovaj "ferari" je ostavio snažan utisak. Nazvan po prerano preminulom sinu Enca Ferarija, ovaj model je zamišljen da bude konkurencija "poršeu 911", odnosno da bude "jeftin ferari". Ispod haube je imao dvolitarski V6 motor koji je razvijao 180 "konja", a maksimalna brzina mu je bila 235 km/h. Nasledio ga je jači "dino 246 GT". Dino, kao zasedan brend, trajao je do 1976.

"Ferari dejtona"

Ovaj model se prilično razlikuje od dotadašnjih "ferarija", koje su krasile zaobljene crte. Ispod haube je imao V12 motorčinu od 4,4 litra sa 357 konjskih snaga. Do "stotke" je stizao za samo 5,4 sekundi, a maksimalna brzina je bila 280 kh/h. Inače, "dejtona" je nadimak ovog modela, koji je dobio od strane novinara zbog trostruke pobede "ferarija" na trci "24 časa Dejtone" 1967. godine. Pravo ime – "ferari 365 GTB/4".

"Mercedes W115"

undefined mercedes W115

Početkom 1968. godine je predstavljena čuvena Mercedesova serija W115 sa modelima "nove generacije" – 200 i 220, koji su se odlikovali klasičnim dizajnom i motorima sa četiri cilindra. Performanse im nisu bila jača strana, ali jesu udobnost, luksuz i izdržljivost. Posebno su tromi bili dizelaši 200D i 220D sa 55, odnosno 60 konjskih snaga. Ovi modeli predstavljaju preteču današnje "E serije".

"Tojota hajlaks"

undefined tojota hajlaks

Tojota je 1968. u Japanu predstavila prvu generaciju pikapa "hajlaks", koji je do danas prodat u više od 19 miliona primeraka i predstavlja jednog od najuspešnijih modela ove japanske kompanije. Ujedno je i jedini na ovoj listi, koji se i dalje proizvodi pod istim imenom. "Hajlaks" se pokazao kao veoma korisno i izdržljivo prevozno sredstvo, što je dokazao u osvajanjima Severnog pola, kao i učešćima na Dakar relijima.

"Alfa romeo 1750"

undefined alfa romeo 1750

Ovaj model je dizajnirao čuveni Đuđaro. "Berlina", luksuzna limuzina je bila vrh ponude i ispod haube je imala motor od 1,8 litara od 118 konjskih snaga. Alfa je te godine predstavila i još dva modela iz "1750" serije: kabriolet model "spider" i prelepi kupe "GT veloče" (GTV).

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

Čuvena šezdesetosma bila je jedna od najdinamičnijih godina prošlog veka.

Počelo je "praškim prolećem", onda su izbili protesti studenatau Parizu (preko milion učesnika) i u bivšoj Jugoslaviji, koji su nakon devet dana završeni čuvenim "Drug Tito je rekao da studenti u pravu". Krajem godine, Ričard Nikson je pobedio na predsedničkim izborima u SAD.

Premijeru je imala "Odiseja u svemiru: 2001.", kao i mjuzikl "Kosa" na Brodveju. Osnovan je Studenstki kulturni centar u Beogradu.  

Avionska industrija je videla dve neverovatne premijere – "boinga 747" i "tupoljeva TU-144", prvog supersoničnog aviona na svetu, koji je imao prvi let nekoliko meseci pre "konkorda".

A šta tek reći za automobilsku industriju? Te godine smo videli premijere nekolicine automobilskih legendi. Ovo su najbitniji modeli koji ove godine slave jubilarni 50. rođendan.

"Ford eksort"

undefined ford escort 1968.

Prva generacija ovog legendarnog hečbeka imala je premijeru početkom te godine. Reč je bio o jednom od najpopularnijih modela, koji je prodat širom sveta u preko 20 miliona primeraka, proizvodio se u nekoliko kabinskih varijanti. Bio je veoma popularan i uspešan i kao reli automobil. Nakon šest generacija, krajem prošlog veka stigao je naslednik u vidu "fokusa".

"Pežo 504"

undefined pežo 504 1968.

Ovaj "lav" je bio najveći Pežo do tad. Za njegov dizajn je odgovoran Pininfarina, koji je klasičnoj limuzini dao nezaboravan izgled, kako napred, a posebno pozadi. Putnici su uživali u punom komforu, a ovo je i prvi Pežo sa prednjim naslovima za glavu, kao i menjačem koji je spušten između sedišta. Proglašen je za Evropski auto godine. Proizvodio se u Francuskoj do 1983. i prodat je u tiražu od 3 miliona primeraka. Širom sveta je pravljen do 1997. godine.

"Opel GT"

undefined opel gt 1968.

Iako se proizvodio samo pet godina, dvosed "opel GT" spada u prave evropske klasike. A to je postala i njegova krilatica "Nur Fliegen ist schöner…" (samo je letenje lepše). Posebno je bio popularan "GT" sa "rekordovim" motorom od 1,9 litara sa preko 100 konjskih snaga, koji je išao do maksimalnih 185 na sat. Kao što možete videti na slikama, "GT" je bio opremljen "pop-up" svetlima, koja su se ručno izvlačila i uvlačila uz pomoć male poluge.

"Audi 100/kupe"

undefined audi 100

Ime je dobio po snazi prvobitnog motora, koji je proizvodio tačno toliko konjskih snaga. Prvo je predstavljena klasična limuzina sa četvoro, pa sa dvoja vrata, i na kraju kupe verzija. Kao i kod Pežoa, i ovo je bio najveći do tad napravljeni "audi". Doživeo je četiri generacije, a nasledio ga je 1994. model "A6.

"BMW E9 serija"

undefined BMW E9

Prvi kupe iz E9 serije je bio model 2800 CS, koji je premijerno dobio novi šestocilindarski motor zapremine 2,8 litara sa 170 KS. Ubrzo su sledili i drugi E9 modeli, među kojima se posebno ističe 3.0CSL koji je ostavio snažan utisak, kako međ publikom, tako i na trkačkim stazama. Ovaj model je osvojio ETCC šampionat 1973., a iste godine je pobedio i na Le Manu u svojoj kategoriji.

"Dino 206 GT"

undefined ferari dino

Iako je proizveden u samo 152 primerka, ovaj "ferari" je ostavio snažan utisak. Nazvan po prerano preminulom sinu Enca Ferarija, ovaj model je zamišljen da bude konkurencija "poršeu 911", odnosno da bude "jeftin ferari". Ispod haube je imao dvolitarski V6 motor koji je razvijao 180 "konja", a maksimalna brzina mu je bila 235 km/h. Nasledio ga je jači "dino 246 GT". Dino, kao zasedan brend, trajao je do 1976.

"Ferari dejtona"

Ovaj model se prilično razlikuje od dotadašnjih "ferarija", koje su krasile zaobljene crte. Ispod haube je imao V12 motorčinu od 4,4 litra sa 357 konjskih snaga. Do "stotke" je stizao za samo 5,4 sekundi, a maksimalna brzina je bila 280 kh/h. Inače, "dejtona" je nadimak ovog modela, koji je dobio od strane novinara zbog trostruke pobede "ferarija" na trci "24 časa Dejtone" 1967. godine. Pravo ime – "ferari 365 GTB/4".

"Mercedes W115"

undefined mercedes W115

Početkom 1968. godine je predstavljena čuvena Mercedesova serija W115 sa modelima "nove generacije" – 200 i 220, koji su se odlikovali klasičnim dizajnom i motorima sa četiri cilindra. Performanse im nisu bila jača strana, ali jesu udobnost, luksuz i izdržljivost. Posebno su tromi bili dizelaši 200D i 220D sa 55, odnosno 60 konjskih snaga. Ovi modeli predstavljaju preteču današnje "E serije".

"Tojota hajlaks"

undefined tojota hajlaks

Tojota je 1968. u Japanu predstavila prvu generaciju pikapa "hajlaks", koji je do danas prodat u više od 19 miliona primeraka i predstavlja jednog od najuspešnijih modela ove japanske kompanije. Ujedno je i jedini na ovoj listi, koji se i dalje proizvodi pod istim imenom. "Hajlaks" se pokazao kao veoma korisno i izdržljivo prevozno sredstvo, što je dokazao u osvajanjima Severnog pola, kao i učešćima na Dakar relijima.

"Alfa romeo 1750"

undefined alfa romeo 1750

Ovaj model je dizajnirao čuveni Đuđaro. "Berlina", luksuzna limuzina je bila vrh ponude i ispod haube je imala motor od 1,8 litara od 118 konjskih snaga. Alfa je te godine predstavila i još dva modela iz "1750" serije: kabriolet model "spider" i prelepi kupe "GT veloče" (GTV).

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

Čuvena šezdesetosma bila je jedna od najdinamičnijih godina prošlog veka.

Počelo je "praškim prolećem", onda su izbili protesti studenatau Parizu (preko milion učesnika) i u bivšoj Jugoslaviji, koji su nakon devet dana završeni čuvenim "Drug Tito je rekao da studenti u pravu". Krajem godine, Ričard Nikson je pobedio na predsedničkim izborima u SAD.

Premijeru je imala "Odiseja u svemiru: 2001.", kao i mjuzikl "Kosa" na Brodveju. Osnovan je Studenstki kulturni centar u Beogradu.  

Avionska industrija je videla dve neverovatne premijere – "boinga 747" i "tupoljeva TU-144", prvog supersoničnog aviona na svetu, koji je imao prvi let nekoliko meseci pre "konkorda".

A šta tek reći za automobilsku industriju? Te godine smo videli premijere nekolicine automobilskih legendi. Ovo su najbitniji modeli koji ove godine slave jubilarni 50. rođendan.

"Ford eksort"

undefined ford escort 1968.

Prva generacija ovog legendarnog hečbeka imala je premijeru početkom te godine. Reč je bio o jednom od najpopularnijih modela, koji je prodat širom sveta u preko 20 miliona primeraka, proizvodio se u nekoliko kabinskih varijanti. Bio je veoma popularan i uspešan i kao reli automobil. Nakon šest generacija, krajem prošlog veka stigao je naslednik u vidu "fokusa".

"Pežo 504"

undefined pežo 504 1968.

Ovaj "lav" je bio najveći Pežo do tad. Za njegov dizajn je odgovoran Pininfarina, koji je klasičnoj limuzini dao nezaboravan izgled, kako napred, a posebno pozadi. Putnici su uživali u punom komforu, a ovo je i prvi Pežo sa prednjim naslovima za glavu, kao i menjačem koji je spušten između sedišta. Proglašen je za Evropski auto godine. Proizvodio se u Francuskoj do 1983. i prodat je u tiražu od 3 miliona primeraka. Širom sveta je pravljen do 1997. godine.

"Opel GT"

undefined opel gt 1968.

Iako se proizvodio samo pet godina, dvosed "opel GT" spada u prave evropske klasike. A to je postala i njegova krilatica "Nur Fliegen ist schöner…" (samo je letenje lepše). Posebno je bio popularan "GT" sa "rekordovim" motorom od 1,9 litara sa preko 100 konjskih snaga, koji je išao do maksimalnih 185 na sat. Kao što možete videti na slikama, "GT" je bio opremljen "pop-up" svetlima, koja su se ručno izvlačila i uvlačila uz pomoć male poluge.

"Audi 100/kupe"

undefined audi 100

Ime je dobio po snazi prvobitnog motora, koji je proizvodio tačno toliko konjskih snaga. Prvo je predstavljena klasična limuzina sa četvoro, pa sa dvoja vrata, i na kraju kupe verzija. Kao i kod Pežoa, i ovo je bio najveći do tad napravljeni "audi". Doživeo je četiri generacije, a nasledio ga je 1994. model "A6.

"BMW E9 serija"

undefined BMW E9

Prvi kupe iz E9 serije je bio model 2800 CS, koji je premijerno dobio novi šestocilindarski motor zapremine 2,8 litara sa 170 KS. Ubrzo su sledili i drugi E9 modeli, među kojima se posebno ističe 3.0CSL koji je ostavio snažan utisak, kako međ publikom, tako i na trkačkim stazama. Ovaj model je osvojio ETCC šampionat 1973., a iste godine je pobedio i na Le Manu u svojoj kategoriji.

"Dino 206 GT"

undefined ferari dino

Iako je proizveden u samo 152 primerka, ovaj "ferari" je ostavio snažan utisak. Nazvan po prerano preminulom sinu Enca Ferarija, ovaj model je zamišljen da bude konkurencija "poršeu 911", odnosno da bude "jeftin ferari". Ispod haube je imao dvolitarski V6 motor koji je razvijao 180 "konja", a maksimalna brzina mu je bila 235 km/h. Nasledio ga je jači "dino 246 GT". Dino, kao zasedan brend, trajao je do 1976.

"Ferari dejtona"

Ovaj model se prilično razlikuje od dotadašnjih "ferarija", koje su krasile zaobljene crte. Ispod haube je imao V12 motorčinu od 4,4 litra sa 357 konjskih snaga. Do "stotke" je stizao za samo 5,4 sekundi, a maksimalna brzina je bila 280 kh/h. Inače, "dejtona" je nadimak ovog modela, koji je dobio od strane novinara zbog trostruke pobede "ferarija" na trci "24 časa Dejtone" 1967. godine. Pravo ime – "ferari 365 GTB/4".

"Mercedes W115"

undefined mercedes W115

Početkom 1968. godine je predstavljena čuvena Mercedesova serija W115 sa modelima "nove generacije" – 200 i 220, koji su se odlikovali klasičnim dizajnom i motorima sa četiri cilindra. Performanse im nisu bila jača strana, ali jesu udobnost, luksuz i izdržljivost. Posebno su tromi bili dizelaši 200D i 220D sa 55, odnosno 60 konjskih snaga. Ovi modeli predstavljaju preteču današnje "E serije".

"Tojota hajlaks"

undefined tojota hajlaks

Tojota je 1968. u Japanu predstavila prvu generaciju pikapa "hajlaks", koji je do danas prodat u više od 19 miliona primeraka i predstavlja jednog od najuspešnijih modela ove japanske kompanije. Ujedno je i jedini na ovoj listi, koji se i dalje proizvodi pod istim imenom. "Hajlaks" se pokazao kao veoma korisno i izdržljivo prevozno sredstvo, što je dokazao u osvajanjima Severnog pola, kao i učešćima na Dakar relijima.

"Alfa romeo 1750"

undefined alfa romeo 1750

Ovaj model je dizajnirao čuveni Đuđaro. "Berlina", luksuzna limuzina je bila vrh ponude i ispod haube je imala motor od 1,8 litara od 118 konjskih snaga. Alfa je te godine predstavila i još dva modela iz "1750" serije: kabriolet model "spider" i prelepi kupe "GT veloče" (GTV).

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.