Vozači, znate li koliko je opasan prljav filter vazduha

Menjanje filtera najviše zavisi od uslova u kojima vozimo

MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 
Filter vazduha interval za promenu opasnosti od prljavog filtera
MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 

Neki vozači menjaju filter vazduha na 10.000 kilometara, neki na svakom drugom malom servisu, a treći im se smeju i kažu da je to bacanje para. Ko je u pravu, pitali su na portalu Polovni automobili.

Menjanje filtera najviše zavisi od uslova u kojima vozimo, pa ne postoji postoji jedno pravilo za sve!

Obično se menja u intervalu od 40.000 do 60.000 kilometara. Ali kako svaki proizvođač ima svoju "politiku", najbolje je pogledati uputstvo za upotrebu. Naravno, pod uslovom da koristite originalne rezervne delove.

Neki proizvođači preporučuju da se menja kad i motorno ulje – na svake 3 godine ili na 45.000 km, ili svake 4 godine, odnosno na 60.000 km.

Međutim, mnogi se hvataju fabričke preporuke samo onda kada im to odgovara. Tako je često i u ovom slučaju: "Ako fabrika kaže da se filter menja na 60.000 km, šta se vi pravite pametni i menjate na 20.000?"

Isti vozač obično neće da isprati fabričku preporuku da održava auto u ovlašćenom servisu, da koristi samo originalne delove, da prepolovi interval zamene motornog ulja ukoliko vozi isključivo u gradskim uslovima ("otežana upotreba"), da redovno proverava pritisak u gumama, menja kočionu tečnost...

Stručnjaci naglašavaju da pored fabrički propisanih intervala treba uzeti u obzir i uslove u kojima se vozi. Uostalom, to i sami proizvođači obično navode u svojim uputstvima, ali ih malo ko pažljivo čita.

Ako često koristite prašnjave puteve, naročito sa gustim saobraćajem, filter će nakupiti znatno više nečistoća. Čak i kada u vazduhu nema vidljive prašine, materijal od kojeg je filter napravljen puni se sitnim česticama koje takođe utiču na protok vazduha. Te izuzetno sitne čestice su stalno oko nas iako ih mi ne vidimo.

Zanimljivo je da neki proizvođači daju različite preporuke za različite zemlje ili regione. Tako na primer, u uputstvu za benzinski Hjundai i10 iz 2008. godine piše da se filter menja:

- na 12 meseci ili 15.000 km u Kini, Indiji i Bliskom istoku

- na 36 meseci ili 45.000 km u drugim zemljama, ali da se na 12 meseci ili 15.000 km proverava i po potrebi menja

Koliko je opasan prljav filter?

Prljav filter na razne načine negativno utiče na rad motora, tu su kratkoročne i dugoročne posledice, pri čemu intenzitet negativnih efekata zavisi od raznih faktora: koliko je filter (realno) prljav, koliko mu je ugrožena propusna moć, o kakvom motoru je reč – gorivo, ubrizgavanje, način upravljanja rada motorom...

Generalno, savremeniji motori će se na razne načine lakše prilagoditi redukovanom protoku vazduha, odnosno kompjuter će se pobrinuti da sagorevanje i dalje bude optimalno, dok su motori starijih generacija "ugroženiji".

Zbog prljavog filtera može osetiti manjak snage, ali samo pri graničnim opterećenjima, kada motor vuče najviše vazduha, dok će u svakodnevnoj vožnji biti neprimetan.

Prljav filter može dovesti do toga da motor radi sa prebogatom smešom, pa će se nečistoća skupljati više na svećicama i ventilima.

Uglavnom, to što nikada niste čuli da je nekome stradao motor ili neka prateća komponenta zbog prljavog filtera, ne znači da posledica nema.

Što se čišćenje starog filtera tiče, to nemojte NIKADA raditi. Ako ga "izduvate" vazduhom iz kompresora, postoji mogućnost da ga oštetite, pa njegovi delovi mogu da završe i u motoru.

Kako bi filter vršio svoju funkciju kako treba, poštujte preporuku proizvođača, povremeno ga proveravajte, a ako vozite u "prljavim" uslovima, skratite zamenski interval.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.

MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 
Filter vazduha interval za promenu opasnosti od prljavog filtera
MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 

Neki vozači menjaju filter vazduha na 10.000 kilometara, neki na svakom drugom malom servisu, a treći im se smeju i kažu da je to bacanje para. Ko je u pravu, pitali su na portalu Polovni automobili.

Menjanje filtera najviše zavisi od uslova u kojima vozimo, pa ne postoji postoji jedno pravilo za sve!

Obično se menja u intervalu od 40.000 do 60.000 kilometara. Ali kako svaki proizvođač ima svoju "politiku", najbolje je pogledati uputstvo za upotrebu. Naravno, pod uslovom da koristite originalne rezervne delove.

Neki proizvođači preporučuju da se menja kad i motorno ulje – na svake 3 godine ili na 45.000 km, ili svake 4 godine, odnosno na 60.000 km.

Međutim, mnogi se hvataju fabričke preporuke samo onda kada im to odgovara. Tako je često i u ovom slučaju: "Ako fabrika kaže da se filter menja na 60.000 km, šta se vi pravite pametni i menjate na 20.000?"

Isti vozač obično neće da isprati fabričku preporuku da održava auto u ovlašćenom servisu, da koristi samo originalne delove, da prepolovi interval zamene motornog ulja ukoliko vozi isključivo u gradskim uslovima ("otežana upotreba"), da redovno proverava pritisak u gumama, menja kočionu tečnost...

Stručnjaci naglašavaju da pored fabrički propisanih intervala treba uzeti u obzir i uslove u kojima se vozi. Uostalom, to i sami proizvođači obično navode u svojim uputstvima, ali ih malo ko pažljivo čita.

Ako često koristite prašnjave puteve, naročito sa gustim saobraćajem, filter će nakupiti znatno više nečistoća. Čak i kada u vazduhu nema vidljive prašine, materijal od kojeg je filter napravljen puni se sitnim česticama koje takođe utiču na protok vazduha. Te izuzetno sitne čestice su stalno oko nas iako ih mi ne vidimo.

Zanimljivo je da neki proizvođači daju različite preporuke za različite zemlje ili regione. Tako na primer, u uputstvu za benzinski Hjundai i10 iz 2008. godine piše da se filter menja:

- na 12 meseci ili 15.000 km u Kini, Indiji i Bliskom istoku

- na 36 meseci ili 45.000 km u drugim zemljama, ali da se na 12 meseci ili 15.000 km proverava i po potrebi menja

Koliko je opasan prljav filter?

Prljav filter na razne načine negativno utiče na rad motora, tu su kratkoročne i dugoročne posledice, pri čemu intenzitet negativnih efekata zavisi od raznih faktora: koliko je filter (realno) prljav, koliko mu je ugrožena propusna moć, o kakvom motoru je reč – gorivo, ubrizgavanje, način upravljanja rada motorom...

Generalno, savremeniji motori će se na razne načine lakše prilagoditi redukovanom protoku vazduha, odnosno kompjuter će se pobrinuti da sagorevanje i dalje bude optimalno, dok su motori starijih generacija "ugroženiji".

Zbog prljavog filtera može osetiti manjak snage, ali samo pri graničnim opterećenjima, kada motor vuče najviše vazduha, dok će u svakodnevnoj vožnji biti neprimetan.

Prljav filter može dovesti do toga da motor radi sa prebogatom smešom, pa će se nečistoća skupljati više na svećicama i ventilima.

Uglavnom, to što nikada niste čuli da je nekome stradao motor ili neka prateća komponenta zbog prljavog filtera, ne znači da posledica nema.

Što se čišćenje starog filtera tiče, to nemojte NIKADA raditi. Ako ga "izduvate" vazduhom iz kompresora, postoji mogućnost da ga oštetite, pa njegovi delovi mogu da završe i u motoru.

Kako bi filter vršio svoju funkciju kako treba, poštujte preporuku proizvođača, povremeno ga proveravajte, a ako vozite u "prljavim" uslovima, skratite zamenski interval.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.

MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 
Filter vazduha interval za promenu opasnosti od prljavog filtera
MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac 

Neki vozači menjaju filter vazduha na 10.000 kilometara, neki na svakom drugom malom servisu, a treći im se smeju i kažu da je to bacanje para. Ko je u pravu, pitali su na portalu Polovni automobili.

Menjanje filtera najviše zavisi od uslova u kojima vozimo, pa ne postoji postoji jedno pravilo za sve!

Obično se menja u intervalu od 40.000 do 60.000 kilometara. Ali kako svaki proizvođač ima svoju "politiku", najbolje je pogledati uputstvo za upotrebu. Naravno, pod uslovom da koristite originalne rezervne delove.

Neki proizvođači preporučuju da se menja kad i motorno ulje – na svake 3 godine ili na 45.000 km, ili svake 4 godine, odnosno na 60.000 km.

Međutim, mnogi se hvataju fabričke preporuke samo onda kada im to odgovara. Tako je često i u ovom slučaju: "Ako fabrika kaže da se filter menja na 60.000 km, šta se vi pravite pametni i menjate na 20.000?"

Isti vozač obično neće da isprati fabričku preporuku da održava auto u ovlašćenom servisu, da koristi samo originalne delove, da prepolovi interval zamene motornog ulja ukoliko vozi isključivo u gradskim uslovima ("otežana upotreba"), da redovno proverava pritisak u gumama, menja kočionu tečnost...

Stručnjaci naglašavaju da pored fabrički propisanih intervala treba uzeti u obzir i uslove u kojima se vozi. Uostalom, to i sami proizvođači obično navode u svojim uputstvima, ali ih malo ko pažljivo čita.

Ako često koristite prašnjave puteve, naročito sa gustim saobraćajem, filter će nakupiti znatno više nečistoća. Čak i kada u vazduhu nema vidljive prašine, materijal od kojeg je filter napravljen puni se sitnim česticama koje takođe utiču na protok vazduha. Te izuzetno sitne čestice su stalno oko nas iako ih mi ne vidimo.

Zanimljivo je da neki proizvođači daju različite preporuke za različite zemlje ili regione. Tako na primer, u uputstvu za benzinski Hjundai i10 iz 2008. godine piše da se filter menja:

- na 12 meseci ili 15.000 km u Kini, Indiji i Bliskom istoku

- na 36 meseci ili 45.000 km u drugim zemljama, ali da se na 12 meseci ili 15.000 km proverava i po potrebi menja

Koliko je opasan prljav filter?

Prljav filter na razne načine negativno utiče na rad motora, tu su kratkoročne i dugoročne posledice, pri čemu intenzitet negativnih efekata zavisi od raznih faktora: koliko je filter (realno) prljav, koliko mu je ugrožena propusna moć, o kakvom motoru je reč – gorivo, ubrizgavanje, način upravljanja rada motorom...

Generalno, savremeniji motori će se na razne načine lakše prilagoditi redukovanom protoku vazduha, odnosno kompjuter će se pobrinuti da sagorevanje i dalje bude optimalno, dok su motori starijih generacija "ugroženiji".

Zbog prljavog filtera može osetiti manjak snage, ali samo pri graničnim opterećenjima, kada motor vuče najviše vazduha, dok će u svakodnevnoj vožnji biti neprimetan.

Prljav filter može dovesti do toga da motor radi sa prebogatom smešom, pa će se nečistoća skupljati više na svećicama i ventilima.

Uglavnom, to što nikada niste čuli da je nekome stradao motor ili neka prateća komponenta zbog prljavog filtera, ne znači da posledica nema.

Što se čišćenje starog filtera tiče, to nemojte NIKADA raditi. Ako ga "izduvate" vazduhom iz kompresora, postoji mogućnost da ga oštetite, pa njegovi delovi mogu da završe i u motoru.

Kako bi filter vršio svoju funkciju kako treba, poštujte preporuku proizvođača, povremeno ga proveravajte, a ako vozite u "prljavim" uslovima, skratite zamenski interval.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.