Beograd će "prodisati" u narednih 5 godina - ulaganje od 6,5 milijardi evra

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavljuje 43 konkretne mere koje će u narednih pet godina pomoći prestonici da znatno "prodiše". Za taj plan biće uloženo 6,5 milijardi evra! U tome će, tvrdi, pomoći i metro. Elektrovozila će imati besplatan parking.

MONDO/Stefan Stojanović

Beograd se prethodnih dana i nedelja gušio u smogu i nekvalitetnom vazduhu, javnost je podigla glas, nadležni su prizivali vetar u pomoć. Glavni grad Srbije, kao i još neki gradovi u zemlji i u regionu, imaju problem sa zagađenjem vezduha i zaista je krajnje vreme da se nešto preduzme.

Grad Beograd se suočava sa mnogim ekolopkim problemima, sa gustim saobraćajem, uticajem termoelektrana i toplana, individualnim kotlarnicama. Gradske vlasti odavno su proglasile nameru da Beograd postane zeleniji, ekološkiji.

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić u intervjuu "Kuriru" kaže da he Grad planirao 43 koraka u pravcu i ulaganja od čak 6,5 milijardi evra. Kaže da Grad više neće kupiti nijedno dizel vozilo za javni gradski prevoz, najavljuje proširenje bicklističkih staza, ali i rešenja za individualne kotlarnice.

"Beograd više neće kupiti nijedno dizel-vozilo, već samo vozila na komprimovani prirodni gas (CNG), kao i elektrovozila. Prošle godine smo kupili 244 nova autobusa koji imaju motore euro 6, saglasno najnovijoj regulativi EU. Za ovu godinu planirali smo da kupimo nove dizel autobuse i trolejbuse, ali posle događaja od prošle nedelje odlučili smo da za te pare kupimo najmanje 200 autobusa na gas, od kojih će 150 biti zglobni, i za to smo izdvojili 53 miliona evra. Naredne četiri godine kupovaćemo po 80 novih CNG autobusa, što će da košta 85 miliona evra. Za pet godina imaćemo najmanje 520 CNG autobusa na gas, a za sedam godina Beograd neće imati nijedan dizel-autobus. Takođe, sva gradska preduzeća uložiće više od 34 miliona evra u prelazak na CNG i elektrovozila. Nastavićemo da postavljamo punjače za električna vozila u garažama, a biće i 17 novih u gradu. Do kraja godine vozači elektrovozila imaće besplatno parkiranje", rekao je Vesić.

Individualne kotlarnice jedan su od velikih problema tokom zimskih meseci, jer i one značajno doprinose štetnijem vazduhu.

"U Beogradu ima oko 300.000 individualnih ložišta. U narednih pet godina obezbedićemo podsticaje da ti ljudi budu priključeni na sistem centralnog grejanja ili na gas, jer će postojati zakonska obaveza priključenja tamo gde postoji mreža. Da bi se to dogodilo, izgradićemo 306 kilometara toplovodne mreže i oko 250 kilometara gasne mreže. Istovremeno će biti uloženo 34 miliona evra da se ugase kotlarnice u javnom sistemu koje zagađuju vazduh. Uvodimo i subvencije za čišćenje odžaka, što će nas koštati pet miliona evra, a daćemo i deset miliona evra za podsticaje za subvencionisanje održavanja i čišćenja postojećih individualnih ložišta i kotlarnica, kao i postavljanje filtera na dimnjake. Beograd će formirati fond za energetsku efikasnost, koji će ulagati u zamenu stolarije i obnovu fasada po eko-modelu. Samo u obnovu fasada koje su pod zaštitom ulažemo 40 miliona evra", rekao je Vesić.

On kaže i da će u borbi za čistiji vazduh pomoći i metro.

"Do kraja godine trebalo bi da krenemo u izgradnju prve dve linije metroa, čija je procenjena vrednost 3,86 milijardi evra. Izgradnja ovih linija će trajati sedam, osam godina, a kada bude završen, saobraćaj na ulicama će biti smanjen za oko 30 odsto. Uz to, ove godine smo produžili linije BG voza do Mladenovca i Lazarevca, a u narednih pet godina biće izgrađeno 186 kilometara pruge kojom ćemo da povežemo Surčin i Obrenovac, kao i Makiš i Karaburmu, a kupujemo i 38 kompozicija. Ukupna vrednost ove investicije je oko 600 miliona evra", rekao je Vesić.

Odavno je proklamovana i želja da Beograđani više koriste bicikle, šetaju... Međuitim, biciklističkih staza nema dovoljno. Kako će to biti rešeno?

"Gradimo dva tunela. Jedan počinje kod Ekonomskog fakulteta, a završava se skoro kod Pančevačkog mosta i on će ne samo smanjiti zagađenje već će smanjiti broj automobila u centru grada za oko 14 odsto. Drugi tunel se gradi ispod Topčiderskog brda, od Mosta na Adi do Autokomande. Vrednost oba tunela je oko 150 miliona evra. Završava se i obilaznica oko Beograda, a gradimo i unutrašnju obilaznicu. Gradimo oko 100 kilometara biciklističkih staza i 200 novih parking-mesta za bicikle, za šta će biti uloženo 1,4 miliona evra. Nastavljamo da širimo pešačke zone, sa 28 kilometara, koliko smo izgradili, planiramo novih deset kolometara".

Planirano je i da se zasadi milion stabala ukupne vrednosti 26 miliona evra, a u narednih pet godina biće urađeno 50 kilometara "zelenih zidova", kako na ulicama između saobraćajnih traka, tako i na stambenim zgradama.

Vesić najavljuje i da će Beograd kupiti 25 novih mernih stanica za merenje zagađenja, a u okviru projekta "Pametan grad", na 245 lokacija biće instalirani merači zagađenja, pa će građani preko aplikacija u svakom trenutku znati kakvo je zagađenje u određenom delu grada.