"Uslov da počnemo sa gradnjom budućeg depoa metroa u Makišu je Plan detaljne regulacije Makiškog polja, koji je u izradi, i koji bi trebalo da bude završen do kraja ove godine. Na osnovu Plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu, sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema biće započeta izgradnja prve faze prve linije metroa, od Železnika do Karaburme duga 16,5 kilometara", kaže Stanko Kantar, direktor JKP Beogradski metro i voz.
To se uklapa i sa završetkom idejnog projekta. Prva faza prve linije trebalo bi da bude završena 2027. godine, ali onda sledi period testiranja i uhodavanja.
"Važno je da građani shvate da prolazimo ispod srca grada i da je priprema dve trećine posla, a da je strpljenje važan element ovakvih velikih projekata. Svaka greška se ovde broji u desetinama ili stotinama miliona evra."
Kako podseća Kantar, završena je prethodna studija izvodljivosti sa generalnim projektom za dve linije beogradskog metroa, a 31. jula ove godine potpisan je ugovor između francuskog Ežisa i JKP Beogradski metro i voz i Sekretarijata za javni prevoz o izradi Studije izvodljivosti sa idejnim projektom i studijom zaštite životne sredine.
"Za to će nam biti potrebno 19 meseci, s tim što će posebno u okviru toga da se radi idejni projekat Depoa, koji treba da bude završen za sedam meseci. Zato će se sa njegovom gradnjom krenuti ranije. Usaglašeno je da će francuski Alstom raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, a 'Power China' će raditi sve građevinske radove, odnosno infrastrukturne objekte", priča Kantar.
Najveći zadatak, kako kaže, biće da kroz ceo proces dođu do optimalnih konstrukcionih i tehnoloških rešenja koje će dovesti do niže cene izgradnje. Ujedno, i da vodimo računa o budućim troškovima eksploatacije i održavanja jer će oni opterećivati budžet narednih 30-50 godina.
Za najsavremenije alate za projektovanje biće obučeni i zaposleni u JKP "Beogradski metro i voz".
"Koristimo i najmodernije softvere za modelovanje javnog gradskog prevoza i modelovanje šinskih sistema da bismo mogli da učestvujemo u celom procesu. Osim izgradnje samog metroa, cilj nam je da stvorimo bazu stručnjaka koji će biti sposobni da upravljaju metroom kad se izgradi i da budu obučeni za dalje faze metroa. Metro je toliko složen da će biti osnov za stvaranje nove generacije stručnjaka."
Kantar otkriva da će metro biti najsavremeniji, potpuno automatizovan, bez mašinovođe. Pri gradnji, koristiće se najsavremenije tunelske mašine - "krtice".
BG voz do aerodroma
Uporedo sa razvojem metroa, JKP Begradski metro i voz radi na širenju linija BG voza.
"Sledeća faza u razvoju BG voza jeste da sagradimo deo linije do aerodroma Nikola Tesla i dalje do budućeg nacionalnog stadiona u Surčinu. Onda će se raditi linija BG voza od Makiša do Ade Huje (od Železnika do Karaburme). Tek pošto to završimo, pridužićemo liniju koja ide do Surčina ka Obrenovcu. Cilj nam je da do završetka prve faze prve linije metroa, odnosno do 2027. godine, imamo i četiri linije BG voza".
(Mondo/Novosti)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.