Propisani autobusi za prevoz dece moraće na ulicama da budu od početka godine, umesto od 1. marta 2020. kako su tražili prevoznici, rečeno je danas Tanjugu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja, Zorana Mihajlović, odbila je da potpiše pravilnik kojim je bilo predloženo odlaganje odredbi za poseban linijski prevoz dece za više od pola godine.
Te odredbe predviđaju, na primer, ispravne sigurnosne pojasevi na svim sedištima, tapacirana sedišta, žuti autobus, propisanu uniformu.
Pravilnik je, kažu u Ministarstvu, donet u saradnji sa predstavnicima kabineta premijerke, MUP-a i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Imajući u vidu da je jedan od ciljeva postavljenih Strategijom bezbednosti saobraćaja na putevima Srbije za period od 2015. godine do 2020. godine "ni jedno poginulo dete na putevima u Srbiji", rešenja predviđena pravilnikom direktno doprinose ostvarivanju zacrtanog cilja, ističu u MGSI.
Nakon objavljivanja pravilnika, Ministarstvu su se obratili pojedini prevoznici i pojedina udruženja prevoznika sa sugestijama i komentarima na tekst pravilnika u kojem, između ostalog, navode primedbu da je ostavljen kratak rok za usklađivanje tog poslovanja sa odredbama pravilnika.
Posebno kada je u pitanju organizovani prevoz dece koji se obavlja kao poseban linijski prevoz ili prevoz za sopstvene potrebe koji ima karakteristike posebnog linijskog prevoza.
Nakon razmatranja i analize dostavljenih komentara održan je sastanak predstavnika svih navedenih institucija koje su sarađivale prilikom izrade pravilnika na kome je predloženo da se izvrše određene izmene i dopune tog pravilnika u cilju propisivanja dužeg roka za usklađivanje sa odredbama pravilnika, kao i poboljšanja i preciziranja pojedinih odredbi.
Između ostalog, izmenama i dopunama pravilnika prvobitno je bilo predloženo odlaganje primene pojedinih odredbi do 1. marta 2020. kako bi prevoznici koji se bave organizovanim prevozom dece koji se obavlja kao poseban linijski prevoz ili prevoz za sopstvene potrebe koji ima karakteristike posebnog linijskog prevoza, imali dovoljno vremena da se prilagode odredbama pravilnika.
A ŠTA JE TU NOVO?!
Direktor NVO Komitet za bezbednost saobraćaja, Damir Okanović, rekao je Tanjugu da je do sada aktom Ministarstva prosvete na neki način bio uređen organizovani prevoz dece kada se radi o predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama i da je donošenje pravilnika značajan korak dalje.
"Jer, se odnosi na organizovani prevoz dece ne samo u školama već i kada su u pitanju sportski klubovi, kulturno-umetnička društva i svi drugi vidovi organizovanog prevoza dece", naveo je Okanović.
Novina jesu, kaže, određeni dodatni uslovi u pogledu vozila i vozača.
"Ako pričamo o vozilima, najveća novina pravilnika je da će autobus kojim se vrši organizovani prevoz dece morati da ima ugrađene sigurnosne pojaseve na svim sedištima i da prevoz neće moći da se započne dok sva deca nisu vezana pojasevima. Ali i inače, Zakon o bezbednosti saobraćaja određuje da na mestu gde postoji sigurnosni pojas putnik mora biti vezan. Tako da u tom smislu nije novina da će deca morati da budu vezana u toku vožnje, jer je to već uređeno važećim zakonom".
Napominje da je neretka praksa kada su u pitanju predškolci, da se troje dece stavlja na dva sedišta, čime prevoznik štedi, a sa druge strane roditelji plaćaju punu cenu vozne karte.
"To je nebezbedan i opasan vid prevoza dece. Pojas je veoma važan i kada je autobuski saobraćaj u pitanju, jer sprečava da prilikom prevrtanja nevezan putnik bude katapultiran iz autobusa, a potom najčešće prignječen od samog autobusa. Kod tih nesreća najviše putnika strada zbog nevezivanja pojasa. Deca će biti mnogo bezbednija ako budu vezana pojasem", upozorio je Okanović.
Novost jeste da vozač mora da ima određeno iskustvo, to jest vozačku dozvolu potrebne kategorije u trajanju od najmanje tri godine, čime će biti izbegnuto da neko ko je pre tri dana položio vozački ispit može odmah da vozi 50 dece na ekskurziju.
U poslednjih dvadesetak godina skoro svi međugradski autobusu imali su fabrički ugrađene sigurnosne pojaseve, a ukoliko nisu ispravni ili su demontirani, onda je to propust prevoznika, dodaje Okanović.
Oni su, ističe, sve te godine morali da imaju ispravne pojaseve u svojim autobusima, pa se postavlja pitanje, ako sada traže dodatni rok za pojaseve, zbog čega je to tako.
Jedina zamerka rokovima u pravilniku je, kaže Okanović, to što nije siguran da će svi prevoznici koji organizuju školski prevoz dece u linijskom prevozu, stići do septembra da ofarabaju autobuse u žutu boju.
Okanović zato očekuje da će u narednom periodu biti postavljeni i dodatni uslovi koji će doprineti većoj bezbednosti dece i da će se izmeniti, recimo, to što postojećim pravilnikom nije limitirana starosna granica za autobuse, tako da se deca mogu prevoziti autobusima starim i 35 i 40 godina, kojih nažalost ima na našim putevima.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Srbija i Aleksa pregazili Dansku u Beogradu: Sad smo na Evropskom prvenstvu!
Primim 160€ penziju, a samo ugalj i drva koštaju 355: Težak život Ukrajinaca, mnogi uzeli rusko državljanstvo
"Dali smo sve da ubedimo Pešića da ostane": Petrušev objasnio šta je najveća razlika u reprezentaciji