Kamioni prevoznika iz Srbije od danas ne mogu da prelaze grčku granicu, jer im je istekla prošlogodišnja dozvola, a grčka vlada nije odobrila novu zato što u našoj zemlji nisu izjednačene cene putarine za domaće i strane prevoznike.

Istovremeno, oko 130 srpskih kamiona koji se nalaze u Grčkoj nemaju dozvolu da izađu iz te zemlje, a ukoliko se problem uskoro ne reši, drumski prevoznici sa juga Srbije mogli bi, kako su najavili, da blokiraju autoput kod Niša.

Pomoćnik ministra za infrastrukturu Borislav Borović izrazio je očekivanje da će do sutra biti rešen problem zabrane prelaska kamiona domaćih prevoznika preko grčke granice.

Kako je Borović rekao televiziji B92, u rešavanje navedenog problema, pored resornog, uključilo se i Ministarstvo inostranih poslova i grčka ministarstva za inostrane pooslove i za transport.

Sporazumom koji je potpisala 2002. godine Srbija se obavezala da će u roku od tri godine izjednačiti putarine za srpske i grčke prevoznike i, pošto to nije učinjeno, Grčka je nekoliko puta produžavala dozvole na godinu dana.

Grčka vlada je 20. januara ove godine obavestila srpsko Minisatrstvo za infrastrukturu da prevoznici iz Srbije neće dobiti dozvolu za prelazak njene granice u 2009. godini.

Kada je reč o problemu različitih cena putarine za domaće i strane prevoznike, Borović je kazao da je to "zaista stvar vlade, koja je od 2002. godine do danas imala svoje probleme".

Borović je izrazio nadu, prema informacijama kojima raspolaže, "da će do sredine ove godine, možda čak i ranije, putarine za domaće i strane prevoznike biti izjednačene".

Predsednik Udruženja za međunarodni transport Neđo Mandić međutim, najavljuje mogućnost da drumski prevoznici sa juga Srbije blokiraju autoput kod Niša.

"Danima molimo, pišemo Ministarstvu za infrastruktura, upozoravamo šta će se desiti, usmeno nam odgovaraju da rade na rešavanju tog problema. Imam pritisak kolega da se izvrši blokada auto puta kod Niša, a pritisak je poslednjih dana sve veći i veći. Danas sam zamolio kolege da se strpe i da ću pokušati da razgovaram sa ministrom", rekao je on

Mandić je objasnio da su kamioni mogli da voze sa postojećim dozvolama do 31. januara u ponoć i da otad nijedan srpski kamion nema dozvolu, jer im prevoz u Grčkoj nije odobrila grčka strana.

Prema njegovim rečima, zbog toga svaka kontrola u toj zemlji može da utvrdi da se kamioni neovlašćeno nalaze na teritoriji tuđe zemlje i da zbog toga plate veliku kaznu.

"Mi smo u petak, kada je isticala dozvola za kretanje kamiona, poslali u Ministarstvu za infrastrukturu informaciju da je oko 130 kamiona bilo u Grčkoj i da neće izaći zbog tog problema", rekao je on navodeći da kamioni čekaju utovar južnog voća i druge robe u Grčkoj.

Na pitanje o čijem se propustu radi, Mandić je rekao da je za drumarine jedino nadležno Ministarstvo za infrastrukturu - Sektor za drumski i teretni saobraćaj.

Kako je objasnio svake godine je uobičajeno da se u decembru izvrši razmena dozvola izađu svih zemalja, ali je polovinom decembra grčka strana informisala naše Ministarstvo za infrastrukturu da neće izvršiti razmenu dozvola zbog toga što nije ispunjeno ono što je obećano - da se izjednače grčki i domaći prevoznici.

"Srpska strana stranim prevoznicima naplaćuje veću drumarinu nego domaćim prevoznicima, što je diskriminacija. Mi svuda u Evropi plaćamo jednako cenu bilo kakve usluge da su u pitanju", rekao je on.

Prema njegovim rečima, jedan od problema je što u Srbiji još uvek postoji naplata terminala (mesto gde stoje kamioni kako bi se carinili) koja je takođe dosta visoka a, kako je rekao, ne bi trebalo da se naplaćuje jer to "predštavlja trošak države".

"Grci su zahtevali da se to ukine, jedino je ukinuto na Horgošu ali ne i na prelazu Preševo gde ih to najviše i interesuje", rekao je Mandić i dodao da strani kamioni na tom terminalu plaćaju od 5.000 do 6.000 dinara, a domaći prevoznici oko 1.100 dinara.

Još jedna neuobičajena praksa je da se uvode razne prolazne dozvole, što nije uobičajeno nigde u Evropi i takođe smeta stranim prevoznicima i prouzrukuje dodatno zadržavanje i troškove, kazao je on.

Mandić je naveo da su zbog tih problema grčki prevoznici najavili da će promeniti pravac i da će ići preko Bugarske i Rumunije, što će dodatno uticati na smanjenje tranzita kroz našu zemlju, dok, s druge strane, do tržišta zapadne Evrope mogu preko Italije.

Odnos cene putarine domaćih i stranih vozila nekad je bio 1:14 . Ta razlika je u međuvremenu značajno smanjena, pa je putarina za strana vozila u proseku veća za oko 30 odsto.

Srbija kao jedna od retkih zemllja naplaćuje, međutim, i ulaz u zemlju koji košta od 80 do 100 evra.

(Tanjug/MONDO)