Zahvaljujući ovom servisu i onlajn digitalnoj platformi "GeoSrbija", advokati će iz svojih kancelarija moći da imaju uvid u baze podataka katastra.

"Više hiljada advokata će od početka marta biti u mogućnosti da ostvare digitalnu komunikaciju sa katastrom", kaže za Tanjug portparolka RGZ-a Maja Radović.

Na ovaj način, kaže, kapacitet katastra povećava se sa 170 na više od 5.700 šaltera, a štedi vreme advokatima i radnicima katastra.

Tok rešavanja podnetih zahteva advokati mogu da prate preko servisa "eKatastar-Status predmeta".

Novim odredbama Zakona o izmenama i dopunama Zakona o upisu u katastar nepokretnosti i vodova, sva rešenja koja donosi katastar biće dostupna advokatima u digitalnom obliku na "Elektronskoj oglasnoj tabli" RGZ.

Ako bude potrebe, advokati će moći da pošalju žalbu na kvalitet i brzinu rada službe, ili zbog dugog čekanja na rešavanje predmeta, kroz servis "ePrimedbe na rad katastra".

Digitalnim povezivanjem advokata i katastra i podnošenjem zahteva u digitalnoj formi bez odlaska u katastar biće, kažu u RGZ, sprečena mogućnost da predmeti budu "zadržavani u fioci", na šta je veliki broj građana i advokata upozoravao.

U Srbiji posluje gotovo 5. 000 advokatskih kancelarija i još oko 600 licenciranih geodetskih organizacija.

Maja Radović kaže da je jedan od prioriteta Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za ovu godinu digitalizacija katastra i potpuna reforma u RGZ-u što je bila, kaže, i jedna od tema sastanka potpredsednice vlade Zorane Mihajlović sa MMF-om.

Advokati će, inače, kao i do sada imati digitalni pristup i uvid u sve baze katastra nepokretnosti kroz servis e-Katastar i na portalu GeoSrbija.

Podseća da postoji i e-mail (pravnapodrška@rgz. gov. rs) na koju advokati mogu da pošalju pitanja koja se odnose na određena zakonska ili podzakonska akta, a odgovor će im stići, kaže, od stručnih lica.

Ova e-adresa je, objašnjava, ponuđena zato jer se često dešavalo da građani, advokati i geodetske organizacije imaju potrebu za dodatnom informacijom.

"Najčešće se obraćaju osobama na šalteru. U tom slučaju, gotovo stoprocentno bi dobili netačnu, nepotpuni ili paušalnu informaciju dok će slanjem pitanja na ovu e-adresu dobiti pouzdane informacije", kaže Radovićeva.

Do kraja marta, najavljuju iz RGZ-a, u digitalnu komunikaciju sa katastrom uključiće se i sve banke u Srbiji.

"To će omogućiti brži upis i brže brisanje hipoteka i pouzdanije podatke, s obzirom da će kolege iz banaka u celoj Srbiji direktno pristupati servisu katastra i upućivati zahtev da se ova vrsta promene napravi", rekla je Maja Radović.