Zato stiže novi apel profesionalnih lađara da za ovaj deo plovnog puta kroz Srbiju brodovi dobiju čak i policijsku pratnju, prenose Novosti.

U Udruženju profesionalnih lađara Srbije tvrde da nadležni godinama ne uspevaju da izađu na kraj sa rečnim bandama i obezbede sigurnost brodova i posada.

Oni upozoravaju da će, ukoliko policija hitno ne prikaže plan borbe protiv kriminala u ovom sektoru, proglasiti Smederevo za crvenu zonu plovidbe.

Problem plovidbe, pristajanja i sidrenja u zoni Smedereva je dobio i status opasnog po život“ , ocenjuje Branislav Vajda, predsednik Udruženja profesionalnih lađara Srbije.

Poslednji slučaj napada pirata se dogodio u noći 26. maja, i to na 50 metara od policijske stanice na smederevskom keju. Tada su maskirani razbojnici upali na brod, otvorili tovarni prostor i počeli sa krađom. Druga grupa razbojnika je ušla u stambene prostorije i počela da pljačka lične stvari i novac od posade. Posada je pokušala da im se suprotstavi, ali su fizički napadnuti metalnim pajserima. Samo čistom srećom je sprečeno krvoproliće“, dodaje Vajda.

Po Vajdinim rečima, dežurni policajac nije reagovao, uz objašnjenje da kamere za nadzor baš tada nisu radile, a kriminalistička policija na uviđaj je došla tek nakon šest sati. Razbojnici do sada nisu uhvaćeni.

Posle ovog incidenta, kao i serije rajzbojništava i krađa, pre nekoliko dana prvi put jedan brod plovio je kraj Smedereva pod policijskom pratnjom.

U noći 3. jula, domaćem tankeru koji je uplovljavao u Smederevo iz luke Midija, u uzvodnoj plovidbi se pridružila patrola rečne policije. Policijski čamac je pratio tanker do istovarnog terminala u Smederevu, pružajući posadi zaštitu od eventualnih napada lokalnih pirata.

VIŠEMILIONSKA ŠTETA

Pirati najviše kradu gorivo, ugalj, čelik, kukuruz i žito. Vrednost prokrijumčarene robe, prema nekim računicama, iznosi više od 3,5 miliona evra godišnje. Policija sumnja i da su pojedini inostrani brodovi na vezi sa lokalnim švercerima, a da poslodavcima prijavljuju krađe kako bi se naplatilo osiguranje.

Službenici MUP su posavetovali posadu da ipak obrate pažnju za vreme boravka u akvatoriju Smedereva i da im se, ukoliko dođe do napada ili pokušaja krađe, obrate i zatraže pomoć. Zaista pozdravljamo ovu akciju, i nadamo se da ćemo zajedničkim zalaganjem skinuti Smederevo sa liste nebezbednih pristaništa“, kaže Vajda.

Lađari imaju i predlog za "žarište" piraterije u Srbiji.

Predlažemo uvođenje "vruće linije", odnosno direktne veze sa dežurnom službom ili uvođenje dežurnog VHF kanala na kojem bi se svi brodovi mogli obraćati policiji u slučaju potrebe“, navodi se u saopštenju Upravnog odbora Udruženja lađara Srbije.

Ostaje dilema ima li policija kadra i opreme za redovno praćenje brdova. Ipak, ono što u MUP obećavaju lađarima jeste da će problem biti prevaziđen nakon što luka iz centra grada bude izmeštena na lokaciju u industrijskoj zoni, gde uskoro počinju prvi radovi na izgradnji lučkih kapaciteta.

Luka Smederevo jedna je od najvećih utovarno-istovarnih luka na Dunavu, a ovde godišnje pristane oko 5.000 brodova. Ona je ujedno i pristanište za međunarodni rečni saobraćaj, pa se kontrola vrši u skladu sa propisima koji važe za granične prelaze.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.