Vozači kamiona godinama su već jedno od najdeficitarnijih zanimanja na tržištu rada, kako u Srbiji tako i u Evropi.

Žarko Reljić, iz Auto-škole "Rad" u Novom Sadu, kaže da je poslednjih godina barem 20 odsto žena više na obukama za polaganje C i CE kategorije nego ranije. Najčešće na obuku dolaze žene kojima član porodice već radi ovaj posao.

"Nisu to velike brojke, ali jesu u porastu. Godišnje imamo više od deset žena na tim velikim kategorijama, ali dolazi ih sve više. Mahom je to situacija u kojoj muž već vozi kamion, pa žele da rade zajedno. Polažu i za autobuse jer žele da se zaposle u saobraćajnim preduzećima. Trenutno imamo jednu ženu koja polaže CE kategoriju, dve su skoro baš položile C, a jednu sad tek očekuje polaganje testova za C kategoriju", nabraja svoje polaznice Reljić.

Kako dodaje, žene najlakše nauči da voze kamion. Obično su veoma koncentrisane i pažljive, pa brzo i uče. S druge strane njihove buduće kolege - kamiondžije, kada dođu na časove često se prave da sve znaju, ne slušaju i zna da bude problema kada dođe polaganja.

Milkica Stojkov iz Zrenjanina taksi vozi već devet godina, a sada je položila i C kategoriju za kamion, no kako najavljuje, tu neće stati.

"Želim da imam zvanje profesionalnog vozača kako bih imala svoju firmu, jer sam trenutno prijavljena kod oca. Planiram uskoro da polažem i za CE kategoriju, odnosno za kamion sa prikolicom. Nastaviću da vozim taksi, a da li ću voziti i kamion, još ne znam. Kod nas i dalje postoje predrasude vezane za žene vozače i mislim da se to nikada neće iskoreniti. Muškarci jednostavno misle da su najbolji vozači. Ali mogu vam reći da za devet godina vožnje u Zrenjaninu auto nikad nisam ni ogrebala, dok nedeljno prebrojim barem tri mala sudara mojih kolega. Žene su jednostavno pažljivije", rekla je Stojkov.

Da su žene bolji vozači potvrđuje i njen instruktor iz Vozačke akademije Žarko Solomun Žarac.

"Tačno je da sve više žena upisuje obuku za C kategoriju. Taj trend je naročito u porastu u poslednje tri godine. Razlozi su naravno, ekonomske prirode, jer sa dozvolom za kamion lakše nalaze posao. Inače, one lakše savladaju obuku od muškaraca i uglavnom polože iz prve. Razlozi za to su sledeći - slušaju šta im savetujem, koncentrisane su, ne filozofiraju i imaju ozbiljniji pristup", rekao je Solomun.

Samo kucanjem reči "vozač" na platformi za traženje posla "Jooble" dolazi se do rezultata da se kod nas trenutno traži 350 vozača, često sa naslovom u oglasu koji počinje sa rečju "hitno". Vozači B kategorije najlakše nalaze posao u zemlji, dok oni sa C, CE i D kategorijom odlaze u inostranstvo.

U Evropi nedostaje 23 odsto profesionalnih vozača

Početkom marta, pre pojave pandemije, "International Road Transport Union" (IRU) prognozirala je da će se nedostatak vozača u Evropi ove godine još više povećati. Prema anketi IRU, prošle godine nedostajalo je 23 procenta traženih kvalifikovanih vozača, a ove godine računa se da će nedostajati 36 procenata.

Prema podacima inicijative "FairTruck" do 2022. godine nedostajaće nam još 150.000 profesionalnih vozača. Vozači se u Evropi najviše traže u Nemačkoj, Poljskoj i Rumuniji.

(Mondo/Blic)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.