• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

KAKO NAS SVE VARAJU? Za 5.000 dinara prekrivač, jastuk i banja za šest osoba, a za 70.000 poklon kineski masažer!

Autor Marija Ivetić

Svi slučajevi prevara su manje-više slični, model prodaje identičan, plaćanje pouzećem, kurir koji ne čeka da kupac proveri sadržaj paketa i telefon koji je nedostupan.

Prošlo je toliko godina koliko se zaštita potrošača u Srbiji sprovodi po propisima koji su usklađeni s evropskim, a i dalje se suočavamo sa raznim problemima.

Kako dobro obučeni i vešti prodavci ubede kupce posle samo jednog telefonskog poziva i prodaju im jeftine proizvode po visokim cenama?

Možda će vas zanimati

Prenosimo vam za početak iskustvo jedne sugrađanke:

"Samo danas i nikada više nećete čuti ovakvu ponudu. Trideset odsto cene skupog belog prekrivača napunjenog aloja verom, plus gratis jastuk i dva vaučera za boravak u banji u Srbiji. A uz jedan vaučer čak tri osobe mogu da putuju, što je ukupno šest. Sve za samo pet hiljada dinara, a već sutra koštalo bi ukupno 25.000", u dahu je nabrajala predstavnica firme čudnog imena, preko kojeg je brzo prešla, i dodala da je reč o zdravstvenoj instituciji.

- Bruka dobar prekrivač - nastavila je da me ubeđuje pošto sam strpljivo saslušala, a onda velikodušno predložila da ponude nekom drugom.

- Ako je do cene - kaže - možete tih pet hiljada i u ratama da plaćate.

- Kako? - pitam.

- Pa pola sada u kešu (kuriru koji bi došao za dva sata), pola na čekove sledećeg meseca.

Nije se snašla, van naučenog teksta, pa na moje potpitanje kako čekom sledećeg meseca, kaže:

"Preko računa, mislim, ne znam, zbunila sam se, valjda odnesete u banku".

Međutim, daleko od toga da je ovo najveći problem sa kojim se naši građani suočavaju. Problem penzionera koji je usisivač platio gotovo 70.000 dinara, a pristao je, kaže, jer su mu uz uređaj poklonili i skup masažer, Ispostavilo se je jeftin, kineski, daleko je veći.

Zanimljiv je i slučaj jedne žene kojoj su navodno prodali posuđe od nerđajućeg čelika, a onda je na adresu kurir doneo kutiju u kojoj su bile šerpe, ali jeftine, kakve na pijaci može da kupi za neuporedivo manje novca.

Svi slučajevi su manje-više slični, model prodaje identičan, plaćanje pouzećem, kurir koji ne čeka da kupac proveri sadržaj paketa i telefon koji je nedostupan ili se na njega niko ne javlja, makar 14 dana, koliko je rok za predomišljanje od kupovine. Da ne govorimo o problemima penzionera kojima se rate uzimaju s računa, pa ne postoji način da prekinu ovaj ugovorni odnos.

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) kaže da postoji problem i osnovna razlika između ovdašnjih i potrošača iz razvijenih zemalja.

"Kupci ovde ne razmišljaju preventivno i moram da kažem da ne žele da nauče posebno kada je reč o prodaji van poslovnih prostorija. Pitanje je i sprovođenja propisa i mehanizama zaštite, međutim, osnovna stvar koju bi trebalo da imaju u vidu čim se suoče s ovom vrstom prodaje jeste da imaju posla s obučenim osobama koje su utrenirane da ih prevare", kaže Nikolić.

Najpre, dodaje, kada neko nudi robu koja je mnogo jeftinija od iste u standardnim prodavnicama, to je prvi razlog za sumnju. To je signal da nešto nije u redu, zbog čega bi kupac odmah trebalo da se raspita da li je prodavac koji s njim kontaktira registrovan i da mu traži sve podatke.

"Trgovac mora biti registrovan, jer ako nije, onda kupac pospešuje sivu ekonomiju i velika je verovatnoća da će imati probleme. Zatim razmislite da li vam ta roba uopšte treba, čak iako vam se ponuda učini primamljivom, dajte sebi vremena. Jedan dan da razmislite, pitate ukućane. Ako vam trgovac kaže da je to poslednja prilika, ne nasedajte i to je razlog da posumnjate da mu namere nisu iskrene. Propustite priliku, bolje i to nego da budete prevareni", objašnjava Zoran Nikolić.

Šta u slučaju da se kupac odluči da kupi, kako bi onda trebalo da reaguje i na šta da obrati pažnju? U NOPS-u kažu da u tom slučaju mora da insistira da dobije račun na kome su svi podaci o prodavcu. Trebalo bi da uz račun dobije i obrazac za odustanak od kupovine, jer na to ima pravo bez obrazloženja 14 dana od kupovine.

"Kupovati od registrovanih trgovaca znači biti siguran da u slučaju da nešto ne bude u redu potrošač može da se zaštiti, jer to zakon tako nalaže. I još jednom podsećamo da je važno informisati se o ovoj vrsti kupovine. Bez obzira na to što je sada krizno vreme u kome se sve manje ide u prodavnice, kupovina van poslovnih prostorija nosi rizik, a on se uz malo pažnje može svesti na minimum", zaključuje Nikolić.

NOPS objavio crnu listu trgovaca na internetu

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) i Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine objavili su spisak na kome se nalazi 98 trgovaca koji prodaju na društvenoj mreži „Fejsbuk”, a za koje se sumnja da ne posluju u skladu s propisima. U najvećem broju slučajeva reč je o prodaji odeće i obuće, navodi se u saopštenju te dva organizacije i dodaje da su do liste, koja nije konačna, došli na osnovu provere nekih trgovaca na „Fejsbuku”, što je urađeno u saradnji s potrošačkim organizacijama članicama NOPS-a.

"Kako je porastao promet u elektronskoj trgovini, primećeno je da veliki broj trgovaca ne prodaje u skladu sa zakonom, a uočavamo da raste i broj onih koju robu prodaju na crno, preko društvenih mreža. Svakodnevno raste broj potrošača koji se javljaju organizacijama u vezi s kupovinom od neregistrovanih trgovaca", kažu u NOPS-u.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

(Mondo/Politika)

Pročitajte i ovo

Komentari 10

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Alek

Kako je država inertna kada su u pitanju pojave novih vrsta prevara. Bitno je samo da se pare obrću

ZeKa

Meni nije jasno zasto je dozvoljeno kurirskim sluzbama da ti ne dozvole da otvoris paket. To bi moralo da se regulise drugacije.

Vanja

O kojoj sivoj ekonomiji pricamo!? Da je samo ovo problem gde bi nam bio kraj! Porucivanje sportske opreme od ovlascenih prodavaca se dostavlja bez fiskalnog racuna,i kao to niko ne zna! Nemoj da se lazemo.

special image