Malo je poznato široj javnosti da je jedna krađa voza bila za ponos boraca protiv fašista tokom Drugog svetskog rata. A ipak, mnogi kod nas verovatno nisu čuli za mašinovođu Vojina Nikitovića

Upravo taj mašinovođa, rodom iz Užica, koga je rat zatekao na službi u Višegradu, napisao je neverovatnu stranicu istorije svojim podvigom sa početka Drugog svetskog rata.

Naime, Vojin je jedne večeri odlučio da tajno u vagone smesti 500 izbeglica, mahom srpske nacionalnosti, i nakon toga je ukrao voz kojim ih je prebacio u Srbiju. Na taj način spasao ih je užasa koje je vršila ustaška vlast u tada tek proglašenoj Nezavisnoj državi Hrvatskoj.

Ovog hrabrog mašinovođu iz Užica u njegovom planu nije uspela da zaustavi ni potera za vozom nakon krađe, ali ni barikade koje su bile postavljene.

Priča o njegovom podvigu je zaista filmska...

Jedno od glavnih izbegličkih zborišta bio je Višegrad, koji je 1941. godine bio krcat ljudima koji su, posle pripajanja Bosne i Hercegovine NDH, pokušavali da se spasu, bežeći ka Srbiji. Granica je, međutim, za njih bila zatvorena.

Vojin, osoba koja je žrtvovala svoj život da bi spasao druge, 10. avgusta  uveče pokrenuo je voz sa izbeglicama, a pored tih vagona, priključio je u kompoziciju i jedan vagon sa oružjem. 

On je poznanicima među izbeglicama pričao o svom planu i dao im zadatak da o tome obaveste ostale, kao i da im prenesu da sa sobom ponesu što manje stvari kako bi što više ljudi moglo da se smesti u kompoziciju koja se nalazila na sedmom koloseku. Vojin im je poručio da se ukrcaju pre smene straže.

Pred ponoć, Vojin je ukrao lokomotivu broj 85009, nakon što je čuvar, sa kojim je imao prethodni dogovor, pobegao kako posle ne bi mogli da ga optuže da je bio saučesnik. Nedugo potom, voz je punom parom napustio Višegrad u pravcu Vardišta, odnosno spasa u Srbiji.

drugi svetski rat ukrao voz sa izbeglicama masinvodja visegrad ustase bekstvo uzice
youtube/printscreen/rts 

Vojin je proleteo kroz stanice Vardište, Mokra Gora i Jatare, ignorisao je sve zaustavne signale i stigao do stanice Šargan Vitasi, gde se zaustavio, strahujući da mu kotao ne eksplodira zbog velikog pritiska i preopterećenja. Tu su hrabrog mašinovođu obavestili da je potera krenula, da je čitava pruga pod uzbunom, da ga na putu do Užica čekaju zasede.

Hrabri mašinovođa je vozom uspeo da se probije do Stupara nadomak Užica, a odmah nakon toga oružje je sakrio i dao partizanima, a putnike iz vagona je poslao u selo. 

Nemci su naišli na praznu lokomotivu koja se još pušila, i na prazne vagone, a u jednom od njih na prazne sanduke u kojima su prethodno bili puške i municija. Potera i potraga nisu urodile plodom, nikoga i ništa nisu našli.

Vojin se nakon toga priključio železničkoj četi i ratovao na strani partizana, bio je tri puta ranjen i zarobljen. Heroja ove priče su mučili i u logoru na Banjici,ali je nekako uvek uspeo da pobegne. Sudbina ložača Ragiba Toka potpuno je nepoznata.

Iako je hrabri mašinovođa odlikovan za hrabrost, nažalost, Vojin je za mnoge danas ipak ostao zaboravljeni junak sa pruge. 

Inače, nekoliko meseci nakon ovog hrabrog Vojinovog podviga, nedaleko od Višegrada, u Starom Brodu, ustaše su ubile oko 6.000 srpskih izbeglica, mahom žena, dece i staraca.

Nema dileme, takva sudbina sačekala bi i one koje je Nikitović spasao.

(Mondo)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.