Preduzećima u Srbiji trenutno nedostaje oko 6.000 profesionalnih vozača kamiona. Mladi radije biraju neka druga zanimanja ili voze za strane kompanije, ali je došlo vreme da vozači kamiona i u Srbiji mogu dobro da zarade, jer su transportna preduzeća podigla plate i do 1.500 evra za vožnju van zemlje.

Zbog toga je pokrenut program kvalifikacije s međunarodnim organizacijama, za one koji žele da budu profesionalni vozači kamiona u domaćim transportnim firmama.

Centri za obuku

Darko Petrović iz Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije naveo je da AMSS ima šest registrovanih centara za obuku.

Navodi da celokupna početna obuka za sticanje CPC kartice (Sertifikat obavezne kompentencije), koju po zakonu mora da ima svaki profesionalni vozač, traje 140 sati, odnosno 23 radna dana i predstavlja ulaz vozača u profesionalizam.

"Trenutno je aktuelan projekat koji radimo sa GIZ-om, koji za 50 vozača omogućava da prođu kompletnu obuku, od vozača B kategorije do profesionalnog vozača o trošku GIZ-a", naveo je Petrović za "RTS".

Istakao je da je projekat izazvao veliko interesovanje, što znači da su interesovanja za posao u Srbiji velika. Motivisani time, kako je dodao, organizovali su još jedan projekat tokom kojeg će svi zainteresovani vozači, u saradnji sa transportnim kompanijama u kojima žele da se zaposle, moći obuku da pohađaju po beneficiranim cenama.

"Ukoliko imaju i mesto zaposlenja, onda ćemo omogućiti da to bude i besplatno za njih", rekao je Petrović.

Što se tiče kriterijuma za prijem vozača na obuku u novom projektu, nema uslova kao u prethodnom.

"Jedini uslov je da vozač ima stečenu C kategoriju, nakon čega treba da stupi u osnovnu obuku od 140 časova u nekom od naših centara", objasnio je Petrović.

Кad je reč o ceni obuke za CPC karticu, koja u većini slučajeva traje 140 časova i kojom je obuhvaćen i praktični i teorijski deo, ona se okvirno kreće oko 140.000 dinara.

"Nedostatak vozača hroničan problem privrede"

Milovan Mrdaković, predsednik Saveza transportera i logističara Srbije, ističe da je nedostatak vozača hroničan problem privrede u Srbiji i da je to rezultat odlaska velikog broja vozača na Zapad, ali isto tako i odlaska iskusnih vozača u penziju, dok je granica za ulazak u profesiju pomerana sa 18 na 21 godinu, što je napravilo jaz.

"Nekada je Vojska Srbije takođe izbacivala veliki broj profesionalnih vozača, sada to više nemamo", podsetio je Mrdaković.

Smatra da je najbolje rešenje popularizacija profesije vozača kod mladih ljudi i treba pokazati bolje i lepše strane tog zanimanja, kao što je mogućnost da se u ranoj mladosti obiđe dobar deo Evrope i da se nauče strani jezici.

Mrdaković kaže da se Srbija platama prethodnih godina dosta približila Zapadnoj Evropi, ali da je problem zadržavanje na granicama.

"Naši vozači gube dosta vremena koje bi mogli da utroše u vožnji i povećanju prometa svojih firmi, na osnovu čega bi ta plata mogla i da se izjednači sa zapadnim", objašnjava Mrdaković.

(Mondo)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.