Sistem za naplatu parkinga u Beogradu "Oko sokolovo" uskoro će snimati stanje na svim putevima, najavili su gradski čelnici. Prema pisanju pojedinih medija, to bi moglo da bude realizovano nakon nabavke opreme za sagledavanje stanja puteva i ulica, čija vrednost iznosi 29,1 milion dinara.

Šta ova najava znači, da li će "Oko sokolovo" regulisati parking u celoj Srbiji i na periferiji grada, da li su pravila "ista za sve" i kada možemo da očekujemo da ovaj sistem zaživi, za MONDO je odgovorio Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta. 

KAZNE ISTE ZA SVE

Novi sistem "Oko sokolovo" uveden je početkom avgusta prošle godine i još tada je najavljeno njegovo unapređenje. Profesor Milan Vujanić kaže da podržava proširenje sistema "Oko sokolovo", jer kazne za nelegalno parkiranje treba da budu iste za sve. 

"Naplata parkinga treba da bude ista za ceo grad. Ako je parkiranje nelegalno i ako je vozilo nepropisno parkirano, to treba da se kazni na isti način, bez obzira da li je u pitanju Vračar, Stari grad, Borča, Čukarica ili bilo koji drugi deo grada", kaže za MONDO prof. Vujanić.  

ŠTA SU USLOVI POD KOJIMA SE DOBIJA KAZNA?

"Oko sokolovo" je dobar sistem zato što je princip rada takav da se dirketno i nezavisno od kontrolora, naplaćuju kazne za nelegalno parkiranje. To znači da zaposleni ne mogu da kontrolišu koga će prijaviti koga neće, ali ipak, postoje drugi problemi koje je potrebno rešiti. 

"Neko ko je programirao Oko sokolovo, mora da se zna koje prekršaje ovaj sistem detektuje. Onaj ko je programirao sigurno u tome nije pogrešio. Ipak, zbog brojnih nedoumica na nivou grada, potrebno je da nam Parking servis objasni šta su uslovi po kojima se piše prijava, jer postoje određene kontradiktornosti kada se pogleda zakon o saobraćaju i gradske odredbe koje važe",kaže prof. Vujanić za MONDO. 

PARKIRAJU NELEGALNO, JER NEMAJU GDE?

Kako kaže profesor Saobraćajnog fakulteta, Oko sokolovo kao sistem nije problem, ali pre nego što se proširi na ceo grad, moraju da se ispune određeni uslovi.

"Treba da se obezbedi onoliko parking mesta koliko je urbanističkim planom predviđeno. U mnogim naseljima u Beogradu to nije slučaj. Tamo bi Oko sokolovo jednom vožnjom registrovalo veliki broj prekšaja, ali na mnogim od tIh mesta, zapravo, druge mogućnosti za parking zaista trenutno nema. Kod mene u naselju se zbog toga mnogi parkiraju na zelene površine, jer u suprotnom, uopšte ne bi imali gde da stanu, jer je nedostatak praking mesta ogroman", kaže profesor. 

Ne podržavam parkiranje suprotono zakonu, i i sto tako, ne mogu se naplaćivati kazne na mestima gde nisu obezbeđena parking mesta koja su predviđena urbanističkim uslovima, kaže profesor. 

KADA JE KAZNA PONIŠTENA?

To su neke stvari koje treba srediti pre nego što se ovaj sistem naplate parkinga proširi na ceo grad. Postoje i oni nedostaci zbog kojih su pojedine kazne koje su vozači dobili, kasnije poništene pred sudom.

"Mnoga mesta na kojima je dozovoljeno parkiranje i to je obeleženo znakom, nisu naznačena na asfaltu. Kada Oko sokolovo prođe, ono u određenim slučajevima automatski registruje prekršaj, iako je zapravo na tim mestima parkiranje dozvoljeno. To se mora regulisati", kaže Vujanić.

KADA ĆE SE PROŠIRITI NA SRBIJU?

Pravila koja važe u saobraćaju u Beogradu često su donesena na osnovu gradskih uredbi kako bi se rešio neki problem, ali su istovremeno kontradiktorne kada se posmatra Zakon o saobraćaju.

"Zbog toga što neko iz Sente nije obavezan da čita pravila zakona o saobraćaju u Beogradu, ove dve stvari moraju da se usklade i da se zna koja se poštuje, a koja ne. Ne može da se primenjuje pravilo zabrane na mestima koja su zakonski dozvoljena, a gradskom odlukom nisu. Kada se to uskladi, onda se može razgovarati o proširivanju ovog sistema na sve gradove", kaže Vujanić. 

REŠAVANJE UDARNIH RUPA I ZAUZETIH JAVNIH POVRŠINA?

Da podsetimo, u planu je da, osim Komunalne milicije i "Parking servisa", sistem obuhvati i delokrug rada drugih komunalnih preduzeća i doprinese rešavanju problema poput udarnih rupa, neleganih bašti i nelegalno zauzetih javnih površina, ali i drugih komunalnih problema na ulicama Beograda, najavili su čelnici grada.

Sistem "Oko sokolovo" kontroliše i propisno parkiranje u zonskom sistemu, pa ako ova usluga nije plaćena, automatski kreira elektronsku dnevnu kartu (eDPK). Prema zvaničnom planu Sekretarijata za saobraćaj za ovu godinu, najavljene su novine kao što je brojanje se parking mesta, širinje mreža "pametnih" semafora, a deonica auto-puta kroz prestonicu mogla bi da pređe u ruke grada.

Prošle godine, komunalna milicija proširila je područje kontrole za još 121 ulicu, odnosno saobraćajno najkritičnije ulice u centru grada, na opštinama Stari grad, Vračar, Savski venac, Palilula, Novi Beograd i u Zemun. Kontrola je proširena na ulice donjeg Dorćola, Profesorske kolonije, Neimara i Čubure, a obuhvaćene su i ulice u naselju Beograd na vodi i okolini.