Redakciji MONDA javio se vozač koji tvrdi da je nedavno u Beogradu ima saobraćajnu nezgodu gde ga je drugi automobil udario od nazad kada je na semaforu bilo žuto svetlo. Ipak, šteta mu neće biti nadoknađena jer se krivica navodno nije mogla utvrditi.
Još jedan vozač potvrdio je da ima slično iskustvo, kada je drugi vozač prošao na crveno na semaforu, udario ga sa bočne strane i pred policijom tvrdio da je na semaforu bilo zeleno svetlo. Zbog nedostatka kamera i svedoka, ovaj slučaj je ostao bez epiloga.
Koliko često saobraćajne nezgode ostanu nerazjašnjene, šta da rade vozači u takvim situacijama, da li šteta može da se naplati kada kamere nema i kada veštačenje ima smisla, za MONDO su odgovorili stručnjaci za saobraćaj.
Damir Okanović iz Komiteta za saobraćaj kaže za MONDO da se kada dođe do saobraćajne nezgode, svim dokaznim sredstvima utvrđuje da lije na semaforu bilo crveno svetlo.
"Najbolje je kada postoji policijska kamera. Ako je nema, onda se uzimaju snimci sa kamera u menjačnicama, pekarama i zgradama okolo. Ako postoji privatna kamera u automobilu to se uzima u obzir i to može da spase vozača koji nije kriv. Ako ni toga nema, onda se situacija komplikuje i ako postoje svedoci odnosno očevici, od njih se uzimaju izjave", kaže Damir Okanović.
Situacije kada dođe do nesreće u saobraćaju, a okolo nema ni kamera ni svedoka, nisu retke i vrlo su složene.
"Veštačenje može da se radi kada sudija proceni da ima potrebe i kada to vozač traži po privatnom zahtevu. Ipak, da li je na semaforu bilo crveno ili nije, po pravilu se ne može utvrditi veštačenjem. Može da se utvrdi koja je bila brzina kretanja vozila i da li je vozilo stajalo, ali ne može koje je svetlo bilo uključeno u kom trenutku. Upravo zbog toga, svim vozačima se savetuje da imaju kamere u vozilu, kojima to može da se utvrdi", kaže Damir Okanović za MONDO.
Sa njim se slaže profesor Saobraćajnog fakuletta Milan Vujanić, koji kaže da su kamere najčvršći dokaz bez koga je teško utvrditi krivicu.
"Ako ne postoji objektivan dokaz da je neko prošao kroz žuto, tu su kamere i snimci iz automobila koje vozači treba da imaju. Iskazi svedoka su često subjektivni. Ako je u svakom autu bio po jedan vozač, on može da tvrdi da je prošao kroz zeleno. Ali ako se iskazi slažu oni mogu biti korišćeni. Naravno, voozači mogu i da se dogovore o naknadi štete", kaže Vujanić.
Ako je manja šteta vodi se prekršajni postupak, ako je šteta veća onda se pokreće i krivični, kaže prosfesor.
"Policija je zadužena da konstatuje stanje i sud u postupku treba da utvrdi šta se desilo, odnosno sudski veštaci i stručna lica. Kada su štete manje, savetuje se da naprave izveštaj. Savetujem vozačima da odmah naprave i fotografije telefonom sa lica mesta koje mogu da budu od velike važnosti u postupku.Na fotografijama se vidi položaj automobila i oštećenje, na osnovu čega se u nekim slučajevima može utvrditi krivica", kaže prof. Vujanić.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Temperatura pada na -15 stepeni! Čubrilo otkrio detaljnu prognozu za zimu, evo kada će u Srbiji biti najhladnije
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Putin je zbog ovog oružja naredio napad hipersoničnom raketom: Ubijen važan ruski general i 500 Severnokorejaca
Beograđanka za dva meseca dobila 3 kazne: Otkrivamo na kojim se sve lokacijama na auto-putevima meri brzina