U mnogim zemljama je praksa trepćućeg zelenog svetla odavno ukinuta. U Srbiji još nije. Saobraćajni stručnjaci su podeljenog mišljanj - jedni ga podržavaju, drugi osuđuju.

Ovo je potvrdio i profesor beogradskog Saobraćajnog fakulteta Nikola Čelar, koautor udžbenika "Osnove upravljanja svetlosnim signalima". On kaže da “upotreba trepćućeg zelenog svetla nema uporište ni sa aspekta bezbednosti saobraćaja, niti sa apsekta efikasnosti".

"Saobraćajni fakultet u Beogradu radio je opsežno istraživanje koje je obuhvatilo anketiranje vozača i podatke sa terena. Rezultati ankete su pokazali da 73 odsto vozača vole trepćuće zeleno svetlo i podržavaju ga. U bilo kojoj sferi ljudske delatnosti mi volimo da imamo blagovremene informacije, pa je za vozača trepćuće zeleno svetlo ispostavilo se korisna informacija koja ih upozorava da će se uskoro pojaviti žuto svetlo i zabrana prolaska kroz raskrsnicu. Onda smo sproveli terensko istraživanje i na jednoj raskrsnici postavili kamere koje su 24 sata snimale tu lokaciju dok je uključeno trepćuće zeleno svetlo i kada je isključeno. Dobili smo slične rezultate kao mnogi istraživači u svetu, a to je da smo zabeležili manji broj prolazaka kroz crveno svetlo, ali veći broj naletanja vozila kada je trepćuće zeleno isključeno", obrazlaže profestor Čelar.

Naglašava i da je veći procenat naletanja verovatno posledica različitog tumačenja trepćućeg zelenog svetla koje za nekoga znači da uspori i da se bezbedno zaustavi, a za drugog da ubrza i što pre prođe raskrsnicu.

"To nam je jasan signal da sa bezbednosnog aspekta nema opravdanja za primenu trepćućeg zelenog svetla jer neko čim ga vidi počne da koči, pa dobijamo veći broj naletanja bez obzira na to što trepćuće svetlo traje četiri sekunde, a žuto tri sekunde, što ostavlja dovoljno vremena vozaču da ukoliko se kreće normalnom brzinom bezopasno prođe kroz raskrsnicu", jasan je profesor.

Kada je u pitanju efikasnosti saobraćaja, odnosno brži protok vozila kroz saobraćajnice, ni tu trepćuće zeleno svetlo nije našlo utemeljenje za primenu.

"Utvrdili smo da vozači kada nema trepćućeg zelenog svetla koriste zeleno svetlo jednu sekundu duže. Ukoliko zeleno traje 20 sekundi i ako uzmemo u obzir da je jednom vozilu potrebno oko dve sekunde da prođe raskrsnicu, u tom intervalu znači može proći 10 vozila. To je zadovoljavajuće ako se na raskrsnici pojavi 10 vozila, ali ako ih se pojavi manje ili više imamo problem. Trepćuće zeleno uspori vozače, pa ne koriste svih recimo 20 sekundi koliko traje zeleno svetlo", pojašnjava Čelar i napominje da se zbog toga uvode i novi savremeni sistemi koji upravljaju saobraćajnom signalizacijom na osnovu gustine saobraćaja.

Ovi sistemi, prema rečima profesora, više nisu toliko skupi i ugrađuju se u skoro sve nove raskrsnice. Na bazi broja vozila koja prilaze raskrsnici određuju dužinu trajanja zelenog ili crvenog svetla, pa se upotrebom trepćućeg zelenog svetla usporava i prelazak sa jednog sistema rada na drugi, odnosno produžava se proces skraćivanja trajanja odrede tog svetlosnog signala.

"Primaran razlog ukidanja trepćućeg zelenog svetla opravdano je sa svih aspekata i trebalo bi biti ukinuto uvođenjem pomenutih novih sistema. Bez obzira na to što vozači generalno vole to trepćuće zeleno svetlo jer se osećaju komfornije, i ja ga kao vozač podržavam, ali moramo biti realni jer ono nema uporište za upotrebu niti sa aspekta bezbednosti niti sa aspekta efikasnosti", zaklučio je profesor Nikola Čelar.

(MONDO/Blic)