Zaposleni u građevinskom preduzeću "Prvi maj" u Lapovu, koji već deset dana blokiraju železničku prugu Beograd-Niš, i većinski vlasnik te firme saopštili su večeras da su postigli dogovor oko radničkih zahteva.

Radnici, međutim, ne odstaju od blokade pruge sve dok na njihove račune ne legne i poslednji dinar zaostalih zarada.

Zamenik predsednik Samostalnog sindikata u "Prvom maju" Dragisa Biočanin je Tanjugu rekao da su radnici potpisali ponuđeni sporazum većinskog vlasnika i prosledili ga direktoru firme Velimiru Radenoviću čiji se dolazak u Lapovo očekuje sutra, zajedno sa predstavnicima Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

Prema tom sporazumu, radnicima će u roku od pet dana biti isplaćene zaostale plate u ukupnom iznosu od 38 miliona dinara. Dogovoreno je da se doprinosi za penzijsko i zdravstveno osiguranje radnicima uplate do 1. marta.

Za radnike, kako se navodi, koji se budu lečili u državnim zdravstvenim ustanovama račune mogu da dostave poslodavcu posle 31. januara 2010. godine i ti iznosi će im biti nadoknađeni u roku od 15 dana.

Radnici su obavezni da po isplati zarada deblokiraju prugu, a svoje dalja prava će ostvarivati u direktnim pregovorima sa predstavnikom većinskog vlasnika.

Radnici, njih 69 koji imaju izvršne sudske presude, spremni su da se odreknu prava koja proističu iz tih sudskih odluka, s tim da se vlasnik obavezuje da plati sudske troškove.

Uniji poslodavaca Srbije (UPS) ranije se obratilo 14 kompanija sa zahtevom da se hitno odblokira pruga Beograd - Skoplje - Atina, jer zbog nemogućnosti transporta robe trpe velike gubitke.

Oštećene kompanije najavile su da će, ukoliko se pruga ne odblokira, tužiti sve pojedince, kao i sve nadležne državne institucije koje krše zakone i ne obavljaju svoj posao u očuvanju javnog reda i mira.

Ukupni dnevni gubici ovih kompanija su preko 35.000 evra, a ukoliko se blokada nastavi, do kraja nedelje ukupni gubici će preći milion evra, navodi se u saopštenju UPS-a i dodaje da su kompanije dale rok državnim organima da se ovaj problem reši do petka.

Poseban problem predstavlja što se prekidanjem železničke veze se Grčkom prekida i veza sa Solunskom trgovačkom lukom, iz koje skoro 15 odsto srpskog izvoza odlazi brodovima u svet, tako da je broj kompanija koje trpe gubitke daleko veći.

(agencije/MONDO)